Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Viisi vinkkiä: Aja oikein liukkaalla tiellä – runttaa rajusti ABS-jarruilla

Muistahan, miten toimia, jos auto lähtee luisuun liukkaalla kelillä?
Muistahan, miten toimia, jos auto lähtee luisuun liukkaalla kelillä?Shutterstock
Julkaistu 18.11.2015 10:30

MTV LIFESTYLE

Liukkaat kelit ovat jälleen täällä. Liikenneturva muistuttaa, miten pidon menetyksen voi estää. 

Vakaat keliolosuhteet totuttavat kuljettajat käyttäytymään olojen mukaisesti. Tottumuksen vuoksi äkillisissä kelin vaihteluissa kuljettajan käyttäytyminen ei välttämättä muutu riittävästi kelin mukaiseksi. Erityisesti musta jää on paitsi poikkeuksellisen liukasta myös vaikea havaita. Liikenneturva muistuttaa, että liukkaalla renkaiden pito ei kuitenkaan häviä itsestään.

Talvella onnettomuusriski on suurimmillaan vuodenajan alku- ja loppupäässä. Liukkaimmillaan tie on ilman lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Ilman lämpötila ei kuitenkaan välttämättä kerro tien pinnan lämpötilaa, vaihtelua voi olla useita asteita.

Pidon menettämisen estämiseksi toimi näin:

- Lähde liikkeelle ja kiihdytä niin, etteivät vetävät pyörät lyö tyhjää.

- Aja liikenteeseen, keliin ja omaan ajotaitoon nähden sopivaa tilannenopeutta.

- Vältä voimakkaita ohjausliikkeitä.

- Aja kaarteeseen maltillisella nopeudella, ettei auto joudu sivuluisuun.

- Vältä mahdollisuuksien mukaan ohituksia huonolla kelillä. Varomattomat ohitukset voivat liukkailla johtaa ajoneuvon hallinnan menetykseen, joka useimmiten tapahtuu kuljettajan palatessa omalle kaistalle.

– Auton oma ulkolämpötilan näyttö vastaa paremmin tienpinnan oikeaa lämpötilaa, sillä tyypillisesti se mittaa läheltä tien pintaa. Ihan varma ei sekään ole. Teiden varsilla sijaitsevien näyttötaulujen lämpötila-arvot ovat kaikkein tarkimpia, sillä ne mittaavat tien pintaa tiesääantureiden avulla. Niitä kannattaa ehdottomasti seurata, neuvoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen.

Musta jää aiheuttaa omat haasteensa talviliikenteeseen, sillä se on poikkeuksellisen liukasta ja vaikea havaita. Erityisesti sillat ja rampit voivat olla vaarallisen liukkaita, vaikka tiet olisivat muuten kuivia.

– Siltojen ylä- ja alapuolella vallitseva ilma saa lämpötilan muuttumaan sillan pinnalla hyvinkin nopeasti, jolloin mustaa jäätä herkästi syntyy. Myös tien notkelmissa tai aukealle tultaessa tien pinnalla voi olla ohut, läpinäkyvä jääkalvo. Lämpötilakin voi olla plussan puolella, ja silti tien pinta on liukas, Karvonen muistuttaa.

Kuljettaja vaikuttaa renkaiden pitoon

Perinteisillä jarruilla kuljettaja ei hätäjarrutuksen aikana pysty ohjaamaan ajoneuvoa, koska pyörät lukkiutuvat jarrutuksessa.

Lukkiutumattomien jarrujen (ABS) ansiosta ajoneuvon ohjattavuus säilyy myös hätäjarrutuksen aikana. Tekniikan tuoma apu jarrutustilanteisiin voi kuitenkin olla minimaallinen, jos jarruja ei osata käyttää oikein. Hätäjarrutuksessa on muistettava painaa jarrupoljinta riittävän jämäkästi, vaikka autossa olisi ABS-jarrut.

– Lukkiutumattomilla jarruilla on uskallettava painaa jarrupoljinta mahdollisimman kovaa välittämättä polkimessa tuntuvasta tärinästä. Tärinä tai värinä on osoitus siitä, että abs-jarrut toimivat, vaikka kokematon voi luulla jarrujen olevan rikki. Älä pumppaa jarrua, koska tämä voi sekoittaa ABS-järjestelmän, Eini Karvonen opastaa.

Liian suuressa tilannenopeudessa ei ABS-jarruistakaan ole hyötyä, jos renkaiden pito pääsee irtoamaan tien pinnasta. Karvonen muistuttaakin, että liukkaalla kelillä renkaiden pito ei häviä itsestään, vaan pidon häviämisen aiheuttaa kuljettaja omalla toiminnallaan.

Lähde: Liikenneturva

Lisää aiheesta:

Varo sohjoliirtoa! Muista tämä, kun ajat autoa loskakelilläNyt tarkkana ratissa! Nämä auton järjestelmät putoavat nopeasti pois pelistä tässä kelissäTiedätkö, mitä pelätty musta jää on oikeasti? Sitä voi syntyä jopa kuivalla plussakelillä: "Erityinen riskitekijä"Talvi yllätti vappuautoilijan – näin pärjäät kesärenkailla takatalven yllättäessäLiukkaat kelit tulevat taas – mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten kannattaa toimia? Voiko varautua jotenkin?Muista turvaväli ja huomioi tilannenopeus – tekniikasta ei hyötyä, jos pito häviää
TalviAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Talvi
  • Eilen16:15
    Sää

    Nyt sataa kuin kesällä – sitten Suomi halkeaa kahtia

  • ma08:41
    Liikenne

    Suomi siirtyy tällä viikolla talvikauden nopeusrajoituksiin

  • 24.10.05:48
    Ilmastonmuutos

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"

  • 21.10.10:58
    Sää

    Nyt sataa lunta: Katso pahaenteiset kuvat

  • 20.10.12:00
    Sää

    Sää: "Hengähdystauko"