Viikon matka, lomarahaa 501 euroa – näin suomalaiset matkustavat

Reilu viidesosa suomalaisista saa inspiraatiota kesäloman suunnitteluun mainoksista. Matkailumainonta kiinnostaa suomalaisia tutkituista maista eniten.

Työpaikkojen kahvihuoneet ja kaupunkien kadut hiljentyvät juhannuksen jälkeen, kun suuri osa suomalaisista katoaa kesälomille. Kesämökkien lisäksi suomalaiset myös matkustavat mielellään, ja vähintään 82 prosenttia suomalaisista lähteekin reissuun kesälomallaan.

Inspiraatiota haetaan....

  • matkailusivustoilta 43 %
  • ystäviltä ja perheeltä 42 % 
  • muilta verkkosivuilta 29 % 
  • mainonnasta 22 %
  • sanoma- ja aikakauslehdistä 20 % 
  • matkatoimistoista 20 % 
  • sosiaalisesta mediasta 19 % 
  • blogeista 11 % 

Kun suomalaiset hakevat inspiraatiota kesälomamatkoilleen, kääntyvät he muiden maiden kansalaisia useammin mainonnan puoleen, paljastaa matkahakukone momondo.fin selvitys.

Inspiraatiota kavereilta ja mainoksista

Monet suomalaiset aloittavat kesälomasta haaveilun jo talven pimeään aikaan ja hakevat inspiraatiota lomamatkalleen erilaisista lähteistä. 

Matkahakukone momondo.fin kyselyn mukaan suomalaiset etsivät inspiraatiota kesälomansa suunnitteluun eniten matkailuaiheisilta verkkosivuilta sekä ystäviltään ja perheeltään.

Matkailumainonta kiinnostaa suomalaisia tutkituista maista eniten: Suomessa mainonta innostaa reilua viidesosaa, kun muissa maissa vain 15 prosenttia hakee mainoksista lomainspiraatiota. 

Suomalainen matkustaa...

  • noin viikon 35 %
  • noin kaksi viikkoa 22 %
  • alle viikon 14 %
  • noin kolme viikkoa 6 % 
  • noin kuukauden tai enemmän 4 % 
  • ei osannut sanoa, kuinka kauan matkustaa 8 % 
  • ei matkusta koskaan 10 % 

Vaikka suomalaiset käyttävätkin laajalti sosiaalista mediaa ja jakavat lomakuviaan mielellään esimerkiksi Facebookissa, sosiaalisesta mediasta inspiraatiota hakee vain alle viidennes suomalaisvastaajista. Luku on kuitenkin yksi kansainvälisen vertailun korkeimpia – vain Venäjällä (27 %) ja Norjassa (22 %) sosiaalinen media toimii useammin matkailuinspiraation lähteenä.

– Vaikka suomalaiset pitävät mökkeilystä, yhä useampi haluaa kesälomalla nähdä uusiakin paikkoja, joko kotimaassa tai ulkomailla. Suomalaiset ovat tottuneet hakemaan inspiraatiota uusista matkailukohteista erilaisista lähteistä, sanoo momondon Suomen markkinointipäällikkö Petteri Jalonen.

Pitkät lomat harvojen herkkua

Suomalaisista neljä viidesosaa matkustaa yleensä ainakin jonkin verran kesälomallaan. Reilu kolmannes suomalaisista matkustaa noin viikon ajan ja reilu viidennes puolestaan noin kahden viikon ajan.

Pidemmät, kolmesta viikosta kuukauteen kestävät matkat ovat suomalaisten keskuudessa harvojen herkkua. Joka kymmenes suomalainen ei koskaan matkusta kesälomallaan, mikä on enemmän kuin muissa Pohjoismaissa.

Kun suomalaisilta kysyttiin, paljonko rahaa he aikoivat käyttää tämän vuoden kesälomalla, noin neljäsosa vastasi käyttävänsä 501 eurosta tuhanteen euroon. Lähes saman verran suunnitteli käyttävänsä 1 001 eurosta kahteen tuhanteen euroon.

Lomarahaa kuluu...

  • 501–1 000 euroa 24 % 
  • 1 001–2 000 euroa 23 % 
  • 101–500 euroa 16 %
  • 2 001–5 000 euroa 12 % 
  • Ei ollut vielä suunnitellut rahankäyttöään 18 % 
  • Vain prosentti suunnitteli käyttävänsä yli 5 001 euroa  

Suurin matkabudjetti on norjalaisilla, joista kolmannes suunnitteli käyttävänsä kesälomallaan 2 001 eurosta viiteen tuhanteen euroon ja useampi kuin joka kymmenes hulppeat yli 5 001 euroa. Ruotsalaiset sijoittuvat kesälomakulutuksessaan suomalaisten ja norjalaisten väliin.




Matkahakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Research Now -paneelin kautta. Kysely toteutettiin 9.–19. tammikuuta 2014, ja siihen osallistui 1 032 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 11 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Italiassa, Espanjassa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. 

Lue myös:

    Uusimmat