Viiden suomalaisnaisen lento peruttiin vain hetki ennen lähtöä – seurauksena 3500 euron lisälasku ja valtaisa säätö: "Sanottiin vain, että ehkä korvataan, ehkä ei"

Lennon merkittävä viivästyminen lentokenttäruuhkan takia ei takaa korvauksia lentoyhtiöiltä 2:04
Lennon merkittävä viivästyminen lentokenttäruuhkan takia ei takaa korvauksia lentoyhtiöiltä.

Viiden naisen kauan odotettu matka Kroatiaan alkoi haastavasti, sillä Norwegian perui heidän lentonsa vain hetkeä ennen koneen odotettua lähtöaikaa. Uusiin lentoihin ja muihin ylimääräisiin kuluihin on kulunut jo 3500 euroa. 

Naiset saapuivat kentälle hyvissä ajoin ja pääsivätkin turvatarkastusten läpi nopeasti. Lentokentän ilmoitustauluista he huomasivat lennon olevan tunnin myöhässä.

Myöhemmin he saivat tekstiviestillä tiedon, että lento on peruttu teknisen vian vuoksi.

Norwegianin aulapalvelusta kerrottiin matkalaukkujen tulevan takaisin ja infon antavan lisää ohjeita. Infosta kuitenkin kerrottiin, että uutta lentoa tuskin on tulossa.

– Rupesimme itse järjestelemään, sanottiin vain, että ehkä korvataan ehkä ei, seurueesta kerrotaan.

He löysivät toisen lentoyhtiön lennot Kroatian Splitiin seuraavalle päivälle.

– Meillä oli mielikuva, että Norwegian korvaa lennot, mutta monille oli jäänyt epäselväksi, kun jutteli muiden matkustajien kanssa. Moni ei uskaltanut ostaa uusia lippuja, jos niitä ei korvatakaan.

Infosta seurueelle selvisi, että peruttu lento lähteekin juuri toiselle reitille, kun tekstiviestissä peruuntumisen syyksi sanottiin tekninen vika.

Etuseteli lentokenttähotelliin vaikeimman kautta

Lentokenttähotellista kerrottiin, että hotelliin on mahdollista saada etuseteli, jolla hotelli veloitetaan suoraan lentoyhtiöltä. Tunnin jonottamisen jälkeen Norwegianin puhelinasiakaspalvelusta kerrottiin etusetelin käytön olevan mahdollista vain kolmessa kaupungissa ja Helsinki ei ole yksi niistä.

Loppujen lopuksi palvelutiskiltä hoitui etuseteli lentokenttähotelliin ja naiset pääsivät matkaan seuraavana päivänä.

Epäselväksi kuitenkin jäi, korvataanko uudet liput.

– Ei meitä kauheasti Norwegianin puolelta autettu. Itse piti kaikki vaatia ja ostaa lennot. Eikä vieläkään tiedetä, milloin saadaan korvauksia.

Lennon peruuntuessa matkustaja on oikeutettu lipun hinnan palauttamiseen

Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla kerrotaan, että lennon peruuntuessa matkustaja on oikeutettu lipun hinnan palauttamiseen tai uudelleen reititykseen sekä huolenpitoon. Matkustajalla voi olla myös oikeus korvauksiin.

Korvaavaa lentoa odottaessa lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa uudelleenreitityksestä aiheutuneena odotusaikana. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan huolenpitoon pätee aina, riippumatta siitä, miksi lentoyhtiö joutui perumaan lennon.

Valitessa hinnan palautuksen, luopuu matkustaja oikeuksistaan huolenpitoon odotusaikana.

Oikeudet perustuvat EU-asetukseen lentomatkustajan oikeuksista.

Euroopan kentät pulassa

Matkailun vilkastuminen on ajanut useat Euroopan lentokentät -ja yhtiöt kaaokseen. Lentokentät ovat kesän aikana olleet ennätysruuhkaisia, lentoja on peruttu ja matkalaukkuja kadonnut.

Syyllisyyttä matkustajien ongelmiin on siirretty edestakaisin lentoyhtiöiden ja lentokenttien välillä.

Matkustusrajoitteiden purettua monet ovat halunneet ulkomaille pitkän tauon jälkeen. Ilmailuala ei ole ehtinyt palautua pandemiasta ja kärsii pahasta työvoimapulasta. 

Pitkistä odotusajoista, myöhästyneistä ja peruuntuneista lennoista on kesän aikana raportoitu muun muassa Englannissa, Alankomaissa ja Ranskassa. Amsterdamissa tilanne äityi keväällä niin pahaksi, että toukokuun lopussa KLM lopetti lippujen myymisen Schipholin kentälle.

Lontoon suurin lentokenttä Heathrow ilmoitti heinäkuussa rajoittavansa päivittäisten matkustajien määrän 100 000:een ja kehotti lentoyhtiöitä lopettamaan lentoasemalle kohdistuvien lippujen myynnin.

Nyt lentoyhtiö on ilmoittanut, että rajoituksia jatketaan lokakuun loppuun asti henkilöstöpulan vuoksi, kertoo Daily Mail. Heathrow on myös Daily Mailin mukaan uhannut haastaa oikeuteen lentoyhtiöt, jotka eivät vähennä kapasiteettiaan.

The Telegraph -lehti kertoi, että lentoyhtiöille on lähetetty oikeudellisia kirjeitä, joissa varoitetaan, että mikäli lentoja ei peruta, lentoaseman käyttöä voidaan rajoittaa tai se voidaan sulkea kokonaan.

Lue myös:

    Uusimmat