Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2:04Lennon merkittävä viivästyminen lentokenttäruuhkan takia ei takaa korvauksia lentoyhtiöiltäLennon merkittävä viivästyminen lentokenttäruuhkan takia ei takaa korvauksia lentoyhtiöiltä.
Julkaistu 04.08.2022 06:16

Tuulia Kuusela

tuulia.kuusela@mtv.fi

Viiden naisen kauan odotettu matka Kroatiaan alkoi haastavasti, sillä Norwegian perui heidän lentonsa vain hetkeä ennen koneen odotettua lähtöaikaa. Uusiin lentoihin ja muihin ylimääräisiin kuluihin on kulunut jo 3500 euroa. 

Naiset saapuivat kentälle hyvissä ajoin ja pääsivätkin turvatarkastusten läpi nopeasti. Lentokentän ilmoitustauluista he huomasivat lennon olevan tunnin myöhässä.

Myöhemmin he saivat tekstiviestillä tiedon, että lento on peruttu teknisen vian vuoksi.

Norwegianin aulapalvelusta kerrottiin matkalaukkujen tulevan takaisin ja infon antavan lisää ohjeita. Infosta kuitenkin kerrottiin, että uutta lentoa tuskin on tulossa.

– Rupesimme itse järjestelemään, sanottiin vain, että ehkä korvataan ehkä ei, seurueesta kerrotaan.

He löysivät toisen lentoyhtiön lennot Kroatian Splitiin seuraavalle päivälle.

– Meillä oli mielikuva, että Norwegian korvaa lennot, mutta monille oli jäänyt epäselväksi, kun jutteli muiden matkustajien kanssa. Moni ei uskaltanut ostaa uusia lippuja, jos niitä ei korvatakaan.

Infosta seurueelle selvisi, että peruttu lento lähteekin juuri toiselle reitille, kun tekstiviestissä peruuntumisen syyksi sanottiin tekninen vika.

Etuseteli lentokenttähotelliin vaikeimman kautta

Lentokenttähotellista kerrottiin, että hotelliin on mahdollista saada etuseteli, jolla hotelli veloitetaan suoraan lentoyhtiöltä. Tunnin jonottamisen jälkeen Norwegianin puhelinasiakaspalvelusta kerrottiin etusetelin käytön olevan mahdollista vain kolmessa kaupungissa ja Helsinki ei ole yksi niistä.

Viiden suomalaisnaisen lento peruttiin vain hetki ennen lähtöä – seurauksena 3500 euron lisälasku ja valtaisa säätö: "Sanottiin vain, että ehkä korvataan, ehkä ei"

Loppujen lopuksi palvelutiskiltä hoitui etuseteli lentokenttähotelliin ja naiset pääsivät matkaan seuraavana päivänä.

Epäselväksi kuitenkin jäi, korvataanko uudet liput.

– Ei meitä kauheasti Norwegianin puolelta autettu. Itse piti kaikki vaatia ja ostaa lennot. Eikä vieläkään tiedetä, milloin saadaan korvauksia.

Lennon peruuntuessa matkustaja on oikeutettu lipun hinnan palauttamiseen

Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla kerrotaan, että lennon peruuntuessa matkustaja on oikeutettu lipun hinnan palauttamiseen tai uudelleen reititykseen sekä huolenpitoon. Matkustajalla voi olla myös oikeus korvauksiin.

Korvaavaa lentoa odottaessa lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa uudelleenreitityksestä aiheutuneena odotusaikana. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan huolenpitoon pätee aina, riippumatta siitä, miksi lentoyhtiö joutui perumaan lennon.

Valitessa hinnan palautuksen, luopuu matkustaja oikeuksistaan huolenpitoon odotusaikana.

Oikeudet perustuvat EU-asetukseen lentomatkustajan oikeuksista.

Euroopan kentät pulassa

Matkailun vilkastuminen on ajanut useat Euroopan lentokentät -ja yhtiöt kaaokseen. Lentokentät ovat kesän aikana olleet ennätysruuhkaisia, lentoja on peruttu ja matkalaukkuja kadonnut.

Syyllisyyttä matkustajien ongelmiin on siirretty edestakaisin lentoyhtiöiden ja lentokenttien välillä.

Matkustusrajoitteiden purettua monet ovat halunneet ulkomaille pitkän tauon jälkeen. Ilmailuala ei ole ehtinyt palautua pandemiasta ja kärsii pahasta työvoimapulasta. 

Lue myös: Saksalainen Lufthansa perui yli tuhat lentoa – 134 000 matkustajaa pulassa: "Voi kestää päiviä päästä uusille lennoille"

Pitkistä odotusajoista, myöhästyneistä ja peruuntuneista lennoista on kesän aikana raportoitu muun muassa Englannissa, Alankomaissa ja Ranskassa. Amsterdamissa tilanne äityi keväällä niin pahaksi, että toukokuun lopussa KLM lopetti lippujen myymisen Schipholin kentälle.

Lontoon suurin lentokenttä Heathrow ilmoitti heinäkuussa rajoittavansa päivittäisten matkustajien määrän 100 000:een ja kehotti lentoyhtiöitä lopettamaan lentoasemalle kohdistuvien lippujen myynnin.

Lue lisää: Heathrow kaaoksessa: Finnair ei ota uusia varauksia Lontooseen ennen syyskuuta

Nyt lentoyhtiö on ilmoittanut, että rajoituksia jatketaan lokakuun loppuun asti henkilöstöpulan vuoksi, kertoo Daily Mail. Heathrow on myös Daily Mailin mukaan uhannut haastaa oikeuteen lentoyhtiöt, jotka eivät vähennä kapasiteettiaan.

The Telegraph -lehti kertoi, että lentoyhtiöille on lähetetty oikeudellisia kirjeitä, joissa varoitetaan, että mikäli lentoja ei peruta, lentoaseman käyttöä voidaan rajoittaa tai se voidaan sulkea kokonaan.

Lisää aiheesta:

Tui maksaa korvauksia joululomafarssin uhreille vähintään näin paljon: "Se oli monen epäonnisen sattuman summa"Lontoossa asuvan Doritan piti päästä Queenin keikalle ja ystävänsä 60-vuotiskemuille Suomeen: ”Tällaista soppaa en ole nähnyt aikaisemmin”Mira ei päässyt Finnairin-lennolleen, vaikka oli ajoissa kentällä – "Meille sanottiin baggage dropissa, että onnea vaan matkaan"Yksinhuoltajaäidit odottivat rahojensa palautusta kuukauden ilman selitystä – näin parjattu matkatoimisto Detur puolustautuu peruutusruuhkansa keskeltäHumalaiset matkustajat rikkoivat lentokoneen ikkunan Suomessa, vessapaperi puuttui ja kahvivesi oli unohtunut matkasta – näissä tapauksissa lentomatkustajat saivat satojen eurojen korvaukset Timon lentokaaos vailla vertaa: Matkatavarasekaannus, tuntien turha koneessa odottelu, yön yli siirretty lentokin myöhästyi: "Kentän toiminta on ihan sekaisin"
LentoyhtiötLentokentätEurooppaLentäminenMatkailuUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lentoyhtiöt
  • 14.10.21:05
    Lentokoneet

    Airbus A320 rökitti Boeingin suosikkikoneen

  • 13.10.19:37
    Finnair

    Finnair peruu tänään ja huomenna 40 lentoa erikoisesta syystä

  • 12.10.18:38
    Lentokoneet

    Lauri koki Venäjän häirinnän: Lentokone jouduttiin laittamaan pimeäksi

  • 29.9.20:15
    Ryanair

    Polttariporukka öykkäröi Ryanairin lennolla – lopputuloksena hätälasku

  • 29.9.12:42
    Muutosneuvottelut

    Lufthansa irtisanoo tuhansia – näitä reittejä yhtiö lentää Suomesta