Suomessa on vientiyrityksiä enemmän kuin koskaan. Säännöllistä ulkomaankauppaa harjoittaa 21 000 yritystä. Se on viisi tuhatta enemmän kuin vuonna 2008. Tämä johtuu siitä, että vakiintuneiden teollisuuden vientiyritysten rinnalle on syntynyt useita ulkomaankauppaa käynnistäviä palvelualan yrityksiä.
Perinteinen koruvalmistaja Kalevala Koru uskoo, että myös se löytää uusia vientimarkkinoita palveluviennistä. Tuote on älykoru, johon voi kytkeä myös toiminnallisuutta: sillä voi mitata askeleita, hälyttää apua tai etsiä kadonneita esineitä.
– Kannettavaan teknologiaan halutaan yhdistää myös kauneutta ja meillä se tapahtuu korun muodossa, kertoo Kalevala Korun toimitusjohtaja Riitta Huhtanen.
Tavoitteena on kasvu niin, että älykorut olisivat merkittävä osa yhtiön liiketoimintaa muutaman vuoden kuluttua. Vientisuuntia on kaksi.
– Voisin kuvitella, että esimerkiksi Yhdysvallat on tämän tyyppisille tuotteille aika avoin.
– Toisaalta Aasia on kiinnostava markkina. Siellä Suomeen ja suomalaisiin brändeihin suhtaudutaan aika avoimesti, toteaa Huhtanen.
Laite löytää avaimet ja lompakon
Korun älyn tekee suomalainen mobiliipohjaista softaa ja siihen liittyviä lisälaitteita valmistava BiiSafe.

