Vientiyrityksiä on enemmän kuin koskaan aiemmin – Suomesta viedään nyt erityisesti palveluja

Suomessa vientiyrityksiä on enemmän kuin koskaan aiemmin 2:01

Suomessa on vientiyrityksiä enemmän kuin koskaan. Säännöllistä ulkomaankauppaa harjoittaa 21 000 yritystä. Se on viisi tuhatta enemmän kuin vuonna 2008. Tämä johtuu siitä, että vakiintuneiden teollisuuden vientiyritysten rinnalle on syntynyt useita ulkomaankauppaa käynnistäviä palvelualan yrityksiä. 

Perinteinen koruvalmistaja Kalevala Koru uskoo, että myös se löytää uusia vientimarkkinoita palveluviennistä. Tuote on älykoru, johon voi kytkeä myös toiminnallisuutta: sillä voi mitata askeleita, hälyttää apua tai etsiä kadonneita esineitä.

– Kannettavaan teknologiaan halutaan yhdistää myös kauneutta ja meillä se tapahtuu korun muodossa, kertoo Kalevala Korun toimitusjohtaja Riitta Huhtanen.

Tavoitteena on kasvu niin, että älykorut olisivat merkittävä osa yhtiön liiketoimintaa muutaman vuoden kuluttua. Vientisuuntia on kaksi.

– Voisin kuvitella, että esimerkiksi Yhdysvallat on tämän tyyppisille tuotteille aika avoin.

– Toisaalta Aasia on kiinnostava markkina. Siellä Suomeen ja suomalaisiin brändeihin suhtaudutaan aika avoimesti, toteaa Huhtanen.

Laite löytää avaimet ja lompakon

Korun älyn tekee suomalainen mobiliipohjaista softaa ja siihen liittyviä lisälaitteita valmistava BiiSafe. 

– Ensimmäinen tuoteidea lähti siitä, että haluamme tehdä laitteen, jolla lompakko, matkapuhelin ja avaimet pysyvät aina mukana, kertoo BiiSafe Oy:n operatiivinen johtaja Jouni Suutarinen

– Teknolgoia tuli mahdolliseksi muutama vuosi sitten, kun matalavirtainen bluetooth yleistyi.

– Se tarkoittaa, että matkapuhelimeen voidaan liittää pienivirtaisia laitteita, jonka paristo kestää puolesta vuodesta jopa kahteen vuoteen.

Parissa vuodessa BiiSafe on myynyt noin 70 000 älynappia. Nyt tavoitteena on vähintäänkin tuplata määrä ensi vuonna. Liikevaihdosta noin 90 prosenttia tulee viennistä.

– Olemme miettineet liiketoimintaamme alusta pitäen niin, että tuotteet voidaan viedä heti ulkomaille.

Tänä vuonna Kalevalakoru on mukana myös Slushissa, terveyden ja hyvinvointialan startup-yritysten kanssa.

– Me olemme mukana tämmöisessä Invest in Health -tapahtumassa, jossa haemme uusia yhteistyökumppaneita eli me uskomme, että hyvinvointiala on kiinnostava sektori myös koruille, kertoo Kalevala Korun tuotantojohtaja Terja Koskenoja

Lue myös:

    Uusimmat