Vedestä tulee pian luksustuote – olisitko valmis maksamaan asteroidivedestä?

Vesi on pian ylellisyystuote, sillä kysyntä ylittää tarjonnan. Tämä muutos tulee näkymään myös kosmetiikkatrendeissä.

Vesi on muuttumassa kovaa vauhtia ylellisyystuotteeksi, kun kysyntä ylittää tarjonnan.

Vuoteen 2025 mennessä 1,8 miljardia ihmistä kärsii kuivuudesta ja kaksi kolmasosaa maapallon väestöstä joutuu säännöstelemään veden käyttöään.

– Kuluttajat tulevat vaatimaan sitä, että he haluavat tietää valmistajilta, kuinka paljon tuotteissa on käytetty vettä ja kuinka paljon on kulunut vettä siihen, että tuotteita valmistetaan, viestintäasiantuntija Anne Sario kuvailee.

Miten tämä kosmetiikkatrendi ilmenee eri puolilla maailmaa?

– Yritysten toivotaan muuttuvan itsessään aiempaa vihreämmiksi.

– Toivotaan helpommin ja nopeammin huuhtoutuvia tuotteita.

– Ei huuhtomista vaativia tuotteita, esimerkiksi kuivashampoot.

– Yritysten haaste: miten valmistetaan tuotteita käyttämällä aiempaa vähemmän vettä?


Millaisia ratkaisuja sitten on luvassa kosmetiikkamarkkinoilla?

”Vedettömät tuotteet”, kuten kuivashampoot, jotka raikastavat oloa päivän mittaan, yleistyvät entisestään.

Kosmetiikkamarkkinoilla tullaan näkemään tuotteita, joissa on hyödynnetty kasveista saatua vettä.

Vedellä läträämistä pyritään myös vähentämään: älysuihku on pian tulevaisuutta.

– Kauneusalan yritykset tekevät yhteistyötä kylpyhuonekalusteita valmistavien yritysten kanssa lyhentääkseen suihkussa vietettyä aikaa, Sario kuvailee.

Lisäksi vettä tullaan kierrättämään enemmän arjessa.

– Kotitaloudet, hotellit, kauneushoitolat kierrättävät harmaata vettä. Tulevaisuudessa meillä tulee olemaan hana, jossa on kolme asentoa: juomavesi, pesuvesi ja kierrätysvesi.

Pilvistä ja sumusta pyritään keräämään energiaa säästävillä menetelmillä vettä, jota voidaan hyödyntää kosmetiikassa.

– Todellinen luksus tulee avaruudesta, asteroideista. Asteroidivedestä tulee kosmetiikan luksustuote, Sario ennustaa.

Lähde: Kauneusseminaari 24.5.2016, Mintel

Lue myös:

    Uusimmat