Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Väylävirasto yrittää vähentää tasoristeyksiä – viikon sisällä jo kolme turmaa

1:04Älä kuole tasoristeyksessä – muista nämä asiatMuista nämä tasoristeyksissä.
Julkaistu 05.08.2025 12:28(Päivitetty 05.08.2025 20:22)

MTV UUTISET – STT

Väyläviraston ylitarkastajan mukaan tasoristeysten poistaminen on turvallisin ja kustannustehokkain keino puuttua vaaratilanteisiin.

Ylivoimaisesti suurin osa tasoristeysonnettomuuksista Suomessa tapahtuu tasoristeyksissä, joissa ei ole varoituslaitetta. Näin kertoo STT:lle Mikko Heiskanen, Väyläviraston ylitarkastaja ja valtakunnallisen tasoristeyshankkeen projektipäällikkö.

Varoituslaitteena tasoristeyksissä on Suomessa tyypillisesti joko puolipuomi, varoitusvalo tai äänimerkki. Niin kutsutuissa vartioimattomissa tasoristeyksissä näitä varoituslaitteita ei ole lainkaan.

– Viimeisen 20 vuoden aikana noin 20 prosenttia onnettomuuksista on sattunut sellaisissa paikoissa, joissa on ollut jonkinlainen turvalaitos, joka on yleensä ollut joko ääni- tai valoturvalaitos, Heiskanen sanoo.

Tyypillisesti onnettomuudet tapahtuvat Heiskasen mukaan ihmisille tutuissa tasoristeyksissä.

– Se on aika mielenkiintoinen yhtälö, mutta toisaalta ihan ymmärrettävää, että kun kyseessä on liian tuttu paikka, niin tehdään kaikkea muuta kuin keskitytään siihen turvalliseen ajamiseen, hän sanoo.

Tiistaina Loimaalla Varsinais-Suomessa tapahtui pakettiauton ja junan tasoristeysonnettomuus. Turmassa kuoli pakettiauton kuljettaja, kertoo Lounais-Suomen poliisi.

Maanantaina Turussa tapahtui henkilöauton ja junan yhteentörmäys. Tasoristeyksen puomit olivat olleet poliisin mukaan ylhäällä. Tällä hetkellä ole tietoa siitä, miksi puomit olivat ylhäällä. Kukaan ei kuollut onnettomuudessa, mutta sekä junan että auton kuljettaja loukkaantuivat.

Sunnuntaina mies ja nainen kuolivat pakettiauton ja matkustajajunan törmäyksessä Pohjois-Savossa Siilinjärvellä. Poliisi arvioi auringon häikäisyn vaikutusta turmaan.

Siilinjärven tasoristeys on vartioimaton.

Lue myös: Poliisi tutkii auringon häikäisyn ja puhelimen käytön vaikutusta Siilinjärven junaturmaan

Useiden miljoonien kustannukset

Vuodesta 2018 lähtien Väylävirastolla on ollut käynnissä tasoristeysohjelma, jossa pyritään parantamaan tai poistamaan yli 500 tasoristeyskohdetta Suomessa.

– Näistä noin 350 kohdetta on toteutettu niin, että ne on poistettu käytöstä. Lähtökohtaisesti tarve ja tavoite on nimenomaan vähentää tasoristeysten määrää, Heiskanen sanoo.

Vuoden 2023 lopussa valtion rataverkolla oli liki 2 500 tasoristeystä.

Tasoristeysten turvallisuutta on mahdollista parantaa myös puuttumalla niiden teknisiin ominaisuuksiin esimerkiksi poistamalla läheisiä risteyksiä tai parantamalla tasoristeyksen näkyvyyttä. Keinot voivat kuitenkin Heiskasen mukaan käydä hyvin kalliiksi.

– Esimerkiksi näkyvyyden parantaminen voi tarkoittaa sitä, että kaadetaan puustoa muutamalla tuhannella eurolla tai räjäytetään kalliota kolmella miljoonalla eurolla. Keinoja on useita ja se on täysin tapauskohtainen asia, että miten näitä tasoristeyksiä saadaan parannettua kustannustehokkaasti. Poistaminen on kuitenkin se lähtökohta, sillä se on turvallisin keino.

Pahimmillaan kustannukset voivat Heiskasen mukaan yhdessä kohteessa nousta jopa useisiin miljooniin euroihin.

– Yksittäiset sillat maksavat puolestatoista miljoonasta kolmeen miljoonaan euroa ja sitten kun siihen lisätään vielä näitä tieyhteyksien uusimia, niin tällainen hanke voikin yhtäkkiä olla kymmenen miljoonaa. Jos tällaisia hankkeita olisi meillä tässä tasoristeysohjelmassa, niin yhden kohteen rakentaminen tarkoittaisi jo koko vuosibudjettia.

Tällä hetkellä Heiskasen mukaan keskimäärin 15 miljoonalla eurolla pystytään poistamaan noin 40–60 tasoristeystä vuosittain.

Lue myös: Mies, nainen ja kaksi koiraa kuolivat junan ja pakettiauton tasoristeysturmassa

Turvapuomeja rikkoutuu sata vuodessa

Väyläviraston tilastojen mukaan viime vuonna tasoristeysonnettomuuksia oli yhteensä 10. Viisi ihmistä loukkaantui joko lievästi tai vakavasti. Kukaan ei kuollut onnettomuuksissa.

Tasoristeysonnettomuuksien määrä Suomessa on laskenut tasaisesti vuodesta 2000. Eniten kuolonuhreja turmat vaativat vuonna 2001, kun 12 ihmistä kuoli vuoden aikana.

Tasoristeysten turvallisuutta arvioidaan usein liikennemäärien ja ympäröivien olosuhteiden perusteella. Myös tasoristeyksessä tapahtuneet onnettomuudet ja läheltä piti -tilanteet vaikuttavat Heiskasen mukaan tasoristeyksen luokiteltuun riski-indeksiin voimakkaasti.

Usein yhden vaarallisen tasoristeyksen tarkastaminen johtaa myös läheisten tasoristeysten arvioimiseen. Heiskasen mukaan tavoitteena on liikenteen ohjaaminen turvallisemmalle reitille.

Yhtenä ongelmana tällä hetkellä on vartioitujen tasoristeysten turvapuomien rikkoontuminen. Puolipuomeilla varustettuja tasoristeyksiä rikkoontuu Heiskasen mukaan jopa sata vuodessa. Puolipuomit rikkoutuvat, kun autolla ajetaan niiden läpi joko vahingossa tai tahallaan.

– Rikkoontuneiden turvalaitteiden takia meillä ei ole kuitenkaan tilastollisesti tapahtunut onnettomuustilanteita, Heiskanen toteaa.

Myös puolipuomillisten tasoristeysten rakentaminen on Heiskasen mukaan hyvin kallista.

Uutista päivitetty kello 20.22: Lisätty tieto Loimaalla menehtyneestä henkilöstä.

Uutista päivitetty 5.8. kello 19.16: Lisätty ensimmäiseen osaan tieto Loimaan tasoristeysonnettomuudesta

Lisää aiheesta:

Tässä ovat Suomen yli 50 erittäin vaarallista tasoristeystä – miksei niistä päästä eroon?Suomessa yhä 1 880 tasoristeystä ilman turvalaitteita – ”Kaksi kuolonkolaria, ennen kuin saatiin turvalliseksi”Raaseporin turmaristeys on nyt tukittu: "Risteys on tarkoitus sulkea lopullisesti"Neljä kuolonuhria vaatineen Raaseporin tasoristeysturman onnettomuustutkinta valmis – tulokset julki tänäänLiikennevirasto: Viime vuosina rahaa ei ole laitettu yksittäisten tasoristeysten poistoon tai korjaukseenRaaseporin turma oli karu esimerkki tasoristeysturvallisuudesta: Uuden paremman ja halvemman tekniikan hankintaa ei ole nähty tärkeäksi
TasoristeysonnettomuudetSiilinjärviLiikenneturvallisuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tasoristeysonnettomuudet
  • 3.11.15:17
    Junat

    Dramaattinen video: Juna jyräsi rekan voimalla Alankomaissa

  • 23.10.08:52
    Junaonnettomuudet

    Rekka jäi kuskeineen jumiin raiteille Belgiassa eikä kukaan soittanut apua – video näyttää hurjan lopputuloksen

  • 14.10.15:56
    Liikennerikokset

    Roska-auto ajoi junan eteen – vakavasti loukkaantuneelle kuskille tuomio

  • 12.8.20:30
    Junat

    Tässä ovat Suomen yli 50 erittäin vaarallista tasoristeystä – miksei niistä päästä eroon?

  • 3.8.18:46
    Junat

    Mies, nainen ja kaksi koiraa kuolivat junan ja pakettiauton tasoristeysturmassa