Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vanhentaako hallitus Suomen autokantaa entisestään? – "Verot valuvat yrityksille ja byrokratiaan"

Autokannan nuorentaminen toisi teillemme turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja. Autoliiton mukaan tuore hallitusohjelma vanhentaa autokantaamme entisestään.
Autokannan nuorentaminen toisi teillemme turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja. Autoliiton mukaan tuore hallitusohjelma vanhentaa autokantaamme entisestään.Shutterstock
Julkaistu 03.06.2019 17:52

Ville Järveläinen

Autoliiton mukaan tänään maanantaina julkistettu hallitusohjelma kurittaa työmatkalaisia ja vanhentaa autokantaa. Sen sijaan väylien lisärahoitusta ja pitkäjänteistä liikennejärjestelmäsuunnitelmaa Autoliitto pitää tervetulleina.

Edellisen hallituksen aikana aloitettu asteittainen autoveron alentaminen näyttää nyt julkistetun hallitusohjelman perusteella päättyvän.

Autoliiton mukaan liikenteen päästötavoitteisiin pääseminen ei ainakaan helpotu valtion pitäessä kiinni autoverosta, sillä silloin autoilijat puolestaan pitävät kiinni vanhoista autoistaan.

– Olisi ollut toivottavaa, että liikenteen verotuksen tulevaisuudesta olisi ollut enemmän konkretiaa. Se olisi poistanut epävarmuutta, jonka seurauksena autonostajat ovat lykänneet ostopäätöksiään. Olisi ollut tärkeää, että yhä useammalla olisi ollut mahdollisuus ajaa uudemmalla, vähäpäästöisemmällä ja turvallisemmalla autolla, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

2:55Suomalainen Varjo auttaa Volvoa kehittämään parempia autojaVIDEO: Suomalainen Varjo auttaa Volvoa kehittämään parempia autoja.

Autoliitto toivoo, ettei linjauksia työsuhdeautojen verokohtelusta tehtäisiin mahdollisimman nopeasti. Mitä pidempään epäselvä tilanne jatkuu, sitä varmemmin nykyisiä leasingsopimuksia jatketaan ja uusien autojen kauppa junnaa.

Liikenteen verotus iskee työssäkäyviin

Liikenteen ohjailemiseksi suunniteltu tiemaksu on perustuslain mukaan vero. Kansainvälisessä vertailussa Suomessa tieliikenne on jo nyt kireästi verotettua.

– Merkittävä osa tieveroista valuu pienessä maassa verojärjestelmien rakentamiseen ja niitä pyörittäville yrityksille sekä hallinnolliseen byrokratiaan, 100-vuotiasta historiaansa tänä vuonna juhlistavan Autoliiton tiedotteessa todetaan.

Suomalaiset kaupunkiseudut ovat hajanaisia, eikä julkisen liikenteen palvelukyky riitä niissäkään täyttämään kaikkien päivittäisen liikkumisen tarpeita. Autoliitto pelkää, että tieverosta muodostuu uusi kaupunkiasumisen lisävero, joka iskee tasaverona erityisesti työmatkaliikenteeseen ja työssäkäyntialueiden laidoilla asuviin.

– Suurilla kaupunkiseuduilla tehdään Suomen pisimpiä työmatkoja. Vaikuttaa siltä, että päättäjät eivät myöskään ymmärrä sitä, että kun kaupunkilaiset luopuvat autoistaan ja jäävät kaupunkeihin, niin suurin häviäjä on maaseutu, Nieminen huomauttaa.

– Polttoaineveron korotus viidellä sentillä ja siihen lisättävällä arvonlisäverolla nostaa vuosittaista polttoainelaskua noin 80 eurolla, jos polttoaineenkulutus on 6,5 litraa/100 km ja ajosuorite 20 000 kilometriä vuodessa.

Kiitosta väylien lisärahoitussuunnitelmalle

Hallitusohjelmassa kaavailtu 300 miljoonan euron perusväylänpidon lisärahoitus ja 20 miljoonan euron lisärahoitus talvikunnossapitoon sekä lisäpanostus yksityistieavustuksiin ovat Autoliiton mielestä sen sijaan järkeviä ja kannatettavia toimenpiteitä tiestön päällysteiden heikentyessä.

Lue myös: Yhä vanhemmat autot käyvät kaupaksi – merkkiliikkeet myyvät jopa 8 vuotta vanhoja vaihtoautoja

– Hallitusohjelmaan kirjattu tavoite 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta toisi toteutuessaan kaivattua pitkäjänteisyyttä väylien rahoitukseen.

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisiKeskusta haluaa sähköautoille kilometriveron – tästä on kyseDieselin litrahinta nousemassa kymmenillä senteillä – Autoliitto jyrähti "aikansa eläneestä" käyttövoimaverostaLiikennevaliokunnan puheenjohtaja pitää autoveron poistamista sosiaalisesti arveluttavana: "Täytyy katsoa oikeudenmukaisella tavalla"Autoalalta vihreää valoa kilometriverolle, punaista autoverolle – moniin päästötoimiin voitaisiin ryhtyä jo tällä hallituskaudellaJos lähes miljoona suomalaista luopuu autostaan, voivat seuraukset olla karut kaikille
AutotEnsirekisteröinnitHallitusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas