Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vanhan merkin uusi tuleminen – koeajossa Husqvarnan uusi katupyörä

Julkaistu 04.05.2016 18:30

Teknavi

@teknavi

Husqvarna on tehnyt moottoripyöriä jo yli 110 vuotta. Värikkäiden vaiheiden jälkeen merkin moottoripyöräosastolla puhaltavat uudet tuulet.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Alustan komponenteista
  • Käsiteltävyydestä
  • Runkoon integroidusta tankista

Emme tykänneet

  • Muistuttaa turhan paljon KTM:n sisarmallia
  • Pehmeistä keulan värinänvaimennuskumeista

Hinta alkaen 12 570 €

Harva tietänee, että Husqvarna on maailman toiseksi vanhin moottoripyörämerkki. Ruotsalaisessa Huskvarnan kaupungissa valmistettiin ensimmäiset moottoripyörät nimittäin jo vuonna 1903. Moottoripyörämaailmassa lähinnä motocross- ja enduropyöristä tunnettu valmistaja on vaihtanut omistajaa useaan otteeseen. 1980-luvulla Husqvarnan muusta toiminnasta erkautettu osasto on päätynyt Cagivan ja BMW:n omistuksien kautta itävaltalaisen KTM:n alaisuuteen.

Husqvarna on samalla siirtynyt katupyörien maailmaan, ja mielenkiintoinen uutuus on suosiotaan kasvattavaan luokkaan sijoittuva 701 Supermoto. Se on käytännössä ensimmäinen Husqvarnan uuden ajan katupyörä. Pyörässä on paljon tuttuja piirteitä vanhemmista Husseista, ja nykyisen omistajan rooli näkyy KTM:ltä lainattujen komponenttien muodossa. Hallintalaitteissa puolestaan näkyy kilpapyöristä perityt geenit yksinkertaisuuden ja selkeyden muodossa.

Tärkeimpänä komponenttina pyörän kromimolyrunko on kuitenkin Husqvarnan omaa käsialaa. Keulakulma on KTM:n sisarmallia jyrkempi ja runko on kapeampi. Erikoisuutena on muovinen takarunko, johon on integroitu 13 litran polttoainesäiliö. Sijoittelu mahdollistaa kuljettajan liukumisen eteen tiukoissa jarrutuksissa ja neulansilmämutkissa. Kokonaisuutena pyörä on myös erittäin kevyt, sillä kuivapainoa kertyy vain 145 kiloa.

Moottorina 701 Supermotossa toimii 690-kuutioinen neliventtiilikone, joka tuottaa 67 hevosvoimaa. Moottorin voimavarojen ja taakse sijoitetun tankin seurauksena keula meinaa nousta jopa tahattomasti kolmella ensimmäisellä vaihteella. Alustan virkaa hoitavat laadukkaat WP:n iskunvaimentimet sekä edessä että takana. Sateen kastelemilla vuoristoteillä alusta ja ABS-toiminnolla varustetut tunnokkaat jarrut vakuuttavat, ja myös pyörän ketteryys tulee tiukoissa kaarteissa hyvin esille.

Näppäriä supermotoja käytetään paljon myös rata-ajoon, joten kävimme kokeilemassa pyörää suljetulla radalla. Näyttävien luisujen lisäksi pyörällä onnistuu monenlainen kikkailu helposti. Näissä tilanteissa ajamiseen saa paremman ja tuntuman kytkemällä ABS-järjestelmän pois päältä. Lisäksi suorituskyky osoittautuu vähintäänkin riittäväksi, sillä jo vitosvaihteella nopeus nousee lähes lukemaan 180 km/h.

Kokonaisuutena Husqvarna 701 Supermoto on mainio katupyörä, jolla ei tule tylsä radallakaan.

Husqvarnan koeajo tänään 4.5. Teknavin 11. tuotantokauden kahdeksannessa jaksossa klo 22.40 MTV3

Husqvarna 701 Supermoto
Moottori: 690 cm3
Teho: 49 kW (67 hv) @ 7,500 r/min
Vääntö: 68 Nm / 6,000 r/min
Vaihteisto: 6 vaihteinen
Mitat: Akseliväli 1 480 ± 15 mm, istumakorkeus: 890 mm
Kuivapaino: 145 kg

Galleria

Toimittanut: Janne Uskali

Lisää aiheesta:

Koeajossa Honda Africa Twin – matkaenduroiden legendaKoeajossa Mercedes-Benz X 350 d – uusi moottori, uusi sydänKoeajossa Kawasaki Z125 – tyylikäs ja kyvykäs uutuuspiikkiKoeajossa Lamborghini Urus – paikkansa ansainnutKoeajossa markkinoiden tehokkain yksisylinterinen nakupyöräKoeajo: BMW S 1000 RR – täysiverinen katukilpuri
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa