Vältä sudenkuopat ja tsekkaa vinkit: Matkailuauton lainaus ja vuokraus sukulaiselle tai tutulle

Oletko tullut miettineeksi, minkälaisia nyansseja matkailuauton omistajan ja lainaajan tai vuokraajan tulee ottaa huomioon?

Kysyimme asiaa auto- ja liikenneturvallisuusasiantuntijaltamme, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta.

– Mikään ei sinänsä estä matkailuauton vuokraamista toiselle henkilölle. Vuokrauksesta saadut tulot on luonnollisesti ilmoitettava verotukseen. Lisäksi on syytä varmistaa, että auton kaskovakuutus kattaa myös sen käytön vuokraustoiminnassa, Vesalainen aloittaa.

Hän kertoo, että mikäli vuokraajan on tarkoitus ajaa ulkomaille, saatetaan matkalla tarvita omistajan tekemää valtakirjaa, jolla annetaan lupa maastavientiin.

Riittääkö ajo-oikeus?

Auton omistajan on ennen auton luovuttamista varmistettava, että auton vuokraajan ajo-oikeus riittää kyseisen auton kuljettamiseen.

B-luokan ajo-oikeudella saa ajaa autoa, jonka rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joka on rekisteröity kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle. Mikäli matkailuauton kokonaismassa on suurempi, tarvitaan C1- tai C-luokan ajo-oikeus.

C1- luokan ajo-oikeus oikeuttaa ajamaan autoja, joiden rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa on yli 3500 kg, mutta enintään 7500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.

C-luokan ajo-oikeudella saa kuljettaa ajoneuvoa, jonka rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa ylittää 3 500 kg ja joka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.

Mikäli ajoneuvo on rekisteröity kuljettajan lisäksi useamman kuin kahdeksan henkilön kuljettamiseen, tarvitaan sen ajamiseen D1- tai D-luokan ajo-oikeus.

D1-ajokortilla saa ajaa autoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä ja jonka pituus on enintään kahdeksan metriä.

D-luokan ajokortilla saa puolestaan kuljettaa ajoneuvoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enemmän kuin kahdeksan henkilöä.

Matkailuautolla ajaminen voi olla haastavaa

– Matkailuautolla ajaminen poikkeaa paljon henkilöautolla ajamisesta – myös siinä tapauksessa, että kyseessä olisi B-luokan ajokortilla ajettavissa oleva matkailuauto, Vesalainen kertoo.

– Omistajan onkin syytä harkita tarkoin, kenelle autoaan uskaltaa vuokrata tai lainata.

Matkailuauton akseliväli on usein huomattavasti henkilöautoa pidempi. Tämän seurauksena matkailuauton takarenkaat oikovat käännöksissä henkilöautoa enemmän.

– Myös matkailuauton peräylityksen käytös yllättää helposti siihen tottumattoman. Peräylityksellä tarkoitetaan taka-akselin takapuolelle jäävää osaa autosta. Käännyttäessä tiukasti esimerkiksi oikealle, siirtyy matkailuauton peräylitys sivusuunnassa päinvastaiseen suuntaan, eli tässä tapauksessa vasemmalle, yllättävän paljon, Vesalainen neuvoo.

Vesalaisen mukaan kuljettajan on kääntyessään seurattava peileistä sekä auton oikaisua että peräylityksen liikkeitä.

Kaistanvaihtotilanteissa ja käännöksissä matkailuauton rinnalle jää henkilöautosta tuttuun tapaan katve, jonne ei pysty havainnoimaan sivupeilistä. Henkilöautolla ajaessa katveen pystyy varmistamaan olan yli vilkaisemalla. Matkailuautossa sen sijaan näkee olan yli vilkaistaessa vain asuntotilaan sisälle.

– Matkailuauton kuljettajan onkin ennakoitava tilanteet hyvissä ajoin ja seurattava peilejä huolellisesti koko ajan ajaessaan. Pelkkä nopea peiliin vilkaisu juuri ennen kaistanvaihtoa tai käännöstä ei riitä.

Vesalainen tietää, että myös matkailuautolla peruuttaminen on oma maailmansa.

– Kuljettajalla pitää ehdottomasti olla kokemusta peilien avulla peruuttamisesta. Matkailuauton taakse jää iso katve, jonne ei näe peileistä. Jo peruutuspaikalle etuperin saapuessaan kuljettajan pitää varmistaa, että peruuttaminen voi tapahtua turvallisesti. Peruutuksen ajaksi voi pyytää luotettavan matkustajan seuraamaan tilannetta ulkoa käsin ja viestimään selkeästi, mikäli havaitsee vaaran, kuten esimerkiksi peruuttavan matkailuauton taakse syöksyvän lapsen.

Hän neuvoo, että mikäli luotettavaa apulaista ei ole saatavilla, voi kuljettaja keskeyttää peruutuksen ja käydä itse auton takana katsomassa, että reitti on selvä.

– Ei ole mikään häpeä poistua autosta varmistamaan tilannetta – auton kolhiminen sen sijaan on.

Vesalainen näkee, että matkailuauton korkeus voi yllättää henkilöautoon tottuneen.

–Tiedän tapauksen, että matkailuauton vuokrannut kuljettaja ajoi ohjaamon päällä olleen makuutilan kiinni kerrostalon parvekkeeseen heti vuokraamon pihalta lähtiessään.

Matkailuautolla ajaessaan kuljettajan on siis havainnoitava myös totuttua ylemmäs. Esimerkiksi tien päälle kaartuvat puiden oksat tai liikennemerkit pakottavat monessa paikassa ajamaan keskemmällä kuin henkilöautolla. Matalat sillat, pysäköintihallit, parvekkeet, lipat ynnä muut sellaiset on muistettava huomioida tarkasti.

Jos kolahtaa – sopikaa pelisäännöt etukäteen!

Vesalaisen mielestä vuokrauksesta sopivien osapuolien tulisi tutkia yhdessä ja merkitä ylös auton virheettömyys tai virheet – siis kolhut, naarmut, kiveniskemät tuulilasissa – sekä luovutushetkellä että autoa palautettaessa.

– Vaikka kuljettaja olisi kuinka kokenut tahansa, voi sattua vahinkoja. On tärkeää, että pelisäännöt onnettomuuden varalta on sovittu etukäteen, riippumatta siitä, onko kyse auton vuokraamisesta vai lainaamisesta, Vesalainen ohjeistaa.

Hänen näkemyksensä mukaan olisi hyvä, jos tehdystä sopimuksesta olisi mustaa valkealla sähköpostiviestien tai sopimuspaperin muodossa. Sopimuksessa tulisi määritellä vakuutusten kattavuus sekä kuljettajan korvausvelvollisuus ja korvaussumma (esimerkiksi omavastuu) mahdollisessa vahinkotilanteessa.

– Henkilökohtaisesti en uskalla ajaa vieraiden autoja, joissa ei ole täyskolarivakuutusta, Vesalainen napauttaa.


Lue myös:

    Uusimmat