Väärennettyjen tavaroiden bisnes rehottaa netissä: "Kaikkea mitä voidaan väärentää, väärennetään"

Tuoteväärennökset eivät ole enää pelkästään piraattitallenteita, vaan nykyään väärentäjille vain taivas on rajana.

– 80-90-luvuilla väärennösbisnes oli aika pienimuotoista, tuoteväärennökset olivat pitkälti Lacosten paitoja ja Rolexin kelloja. Nykyään kaikkea, mitä voidaan väärentää, väärennetään, sanoo tuoteväärennöstapauksiin erikoistunut lakimies, counsel Henrik af Ursin Dittmar & Indreniukselta.

Af Ursin on työskennellyt tuoteväärennöstapausten parissa noin 15 vuoden ajan, jolloin hän on edustanut useita kansainvälisiä yrityksiä, joiden tuotemerkkejä on loukattu. Af Ursinin mukaan tuoteväärennösten määrä on viime vuosina kasvanut merkittävästi.

– Talouden globalisoituessa tavaran liikkuminen ja markkinointi on helppoa. Nettikaupat ovat lisänneet väärennösbisnestä, kenen tahansa on nykyään mahdollista pistää nettikauppa pystyyn, af Ursin toteaa.

Vaatteista autojen varaosiin

Markkinoilla liikkuvat väärennöstuotteet ovat useimmiten vaatteita, jalkineita ja elektroniikkaa.

–  Useimmiten väärennöstuotteet tulevat Kiinasta ja ovat tavaramerkkejä loukkaavia vaatteita ja elektroniikka. Mutta kaikennäköisiä tapauksia on ollut, aina teräaseista autojen varaosiin, Henrik af Ursin sanoo.

Tullin haaviin jää perinteisesti kulutustavaraa, mutta myös erikoisempia tuotteita kuten elintarvike- ja lääkeväärennöksiä. 

Vuonna 2014 Tulli pysäytti tuoteväärennöksiä tai muuten IP-oikeuksia loukkaavia tuotteita kaikkiaan yli 90 000 kappaletta, joiden markkina-arvo olisi ollut noin kaksi miljoonaa euroa.

– Lähes puolet kaikista pysäytyksistä tuli posti- tai pikarahtikuljetuksina eli pakkauskoot ovat pieniä. Vuonna 2015 tämä luku on varmasti vielä noussut, sanoo tulliylitarkastaja Riikka Pakkanen.

Halpahalliketjuilla tuoteväärennöksiä

Lakimies Henrik af Ursinin mukaan lukumäärällisesti suuri osa tuoteväärennöksistä tulee Suomessa markkinoille halpahalliketjujen kautta.

– Osa ketjuista ostaa suoraan tai suomalaisen maahantuojan kautta väärennettyjä tuotteita. Sisäänostajia ei aina ole koulutettu havaitsemaan tuoteväärennöksiä ja tämä liiketoimintamalli johtaa usein riskinottoon.

Af Ursinin mukaan väärennettyjä tuotteita löytyy myös paljon ilmoitus- ja huutokauppapalstoilta. Yksityiset henkilöt voivat käydä sivustoilla kauppaa tuoteväärennöksillä, mutta riskitekijänä ovat myös pelkästään verkossa toimivat, 1-5 hengen yritykset.

3D -tulostus asettaa haasteita

Euroopan poliisivirasto Europolin viime maaliskuussa julkaiseman raportin mukaan nettikauppa valtaa entisestään väärennösmarkinoita: tulevaisuudessa tuoteväärennökset myydään eteenpäin lähes yksinomaan netin välityksellä.

Väärennettyjä tuotteita myyvistä nettikaupoista tulee arvion mukaan entistä tasokkaimpia, jolloin kuluttajan on entistä haastavampaa tunnistaa aito tuote.

Tuotteiden 3D -tulostus asettaa myös omat haasteensa väärennystapausten tutkintaan. Raportin mukaan uhkana onkin, että 3D -tulostus voi lisätä tuoteväärennösten maahantuontia entisestään.

Lue myös:

    Uusimmat