Kävimme ensimmäisten toimittajien joukossa Saksassa Audin kotipaikalla tutustumassa uuteen A4:ään. Ulkopinnan konservatiivisuus unohtuu, kun autoon tutustuu ja astuu sisälle.
Audi esitteli sekä A4 sedanin että A4 Avantin tällä viikolla, ja Teknavi oli ensimmäisten joukossa tutustumassa uutuuteen Ingolstadtissa. Pääsimme keskustelemaan auton kehityksessä alusta asti mukana olleiden henkilöiden kanssa, minkä myötä on helppo uskoa kyseessä olevan todella täysin uusi tuote.
Auton esittely alkaa pinnasta. Uuden A4:n ilmanvastus on kokoluokassaan alhaisin (ilmanvastuskerroin 0.23) ja siihen on syynsä. Aerodynamiikan suunnittelu on ollut mukana jo alustan suunnittelusta lähtien. Pohjaan on tehty paljon ratkaisuja, jotka eivät näy ulospäin, mutta vaikuttavat ilman virtauksiin. Esittelyn aikana tuli tunne, että myös jokainen näkyvä muoto on optimoitu ilmanvirtausten ehdoilla. Esimerkkinä mainittakoon sivupeili, jonka pystyrivat peilin ja ikkunan välissä poistavat siihen muuten syntyvän pyörteilyn.
Lähemmän tarkastelun myötä viimeistelyn laatu nousee esille. Kaikkien koripaneelien sovitukset ovat äärimmäisen tarkkoja ja välit pieniä. Ulkomuoto on täynnä pieniä yksityiskohtia, joita ei huomaa ja joihin ei osaa kiinnittää huomiota pikaisella vilkaisulla ilman "opastusta".
Sama silmiä hivelevä viimeistelyn laatu jatkuu myös sisätiloissa. Kuljettajan paikalle on mukava istahtaa ja paikalla saa helposti hyvän ajoasennon. Tunnelma on moderni isojen näyttöjen ja vähentyneiden nappuloiden myötä. Takatilat ovat luokassaan normaalit; eivät valtavat mutta autossa matkustaa neljä aikuista mukavasti.
Farmarin kohdalla kiinnostus kohdistuu tietysti tavaratilaan. Se on kasvanut aavistuksen edeltäjästään ja on edelleen erittäin helppokäyttöisen muotoinen. Luukun sähköavaus on vakiona ja lisävarusteena saa jalan heilautuksella aukeavan version. Etenkin kurakeleillä arvostusta herättävä innovaatio on käännettävä välipohja, jonka toisella puolella on verhoiltu matto ja toisella puolella kaukalomainen kova pinta.
Uusi A4 on vakuuttava tuote paikallaan ollessaan ja paperilta katsottaessa. Uudet moottorit ja vaihteistot tekevät siitä pahan kilpailijan muille saksalaisille premium-merkeille. Esimerkiksi 2,0-litraisella dieselillä varustetun 150 hevosvoimaisen ja manuaalivaihteisen version luvattu kulutus on vain 3,8 l/100km, mikä vastaa 99 g/km hiilidioksidipäästöjä. Vastaavat lukemat 190 hevosvoimaiselle 2,0-litraiselle TFSI-moottorille ovat 4,8 l/100km ja 109 g/km, jotka ovat todella kilpailukykyisiä arvoja. Ilmanvastuksen ohella näihin lukemiin pääsemisessä helpottaa toki auton omamassa, joka on parhaimmillaan pienentynyt edeltäjään verrattuna 120 kiloa. On mielenkiintoista nähdä, mihin lukemiin autoilla tullaan käytännön ajossa pääsemään.
Myös varustelumahdollisuudet ovat parantuneet huomattavasti ja auton voi pakata täyteen erilaista turva- ja mukavuustekniikkaa. Muutamia mainitakseni aktiivinen vakionopeudensäädin, Head-up display, törmäyksenesto- ja kääntymisavustimen sisältävä Pre Sense basic -järjestelmä sekä karttatietoihin pohjautuva ennakoiva tehokkuusavustin, joka esimerkiksi ilmoittaa nopeusrarjoituksen tulevasta muutoksesta. Mukavista sisätiloista nautiskelun kruunaa Bang & Olufsen Sound System.
Ensimmäiset uudet Aaneloset tulevat suomeen loka-marraskuun vaihteessa. Odotamme mielenkiinnolla ensimmäisiä kilometrejä. Odotukset ovat korkealla.
Uusimmat
-
01:00
Ilmastolain ohelle on tehtävä luontolaki: "Jos luontokatoa ei pysäytetä, niin silloin todellakin talous sakkaa"
-
23:07
Hurja temppu! Katso: Armand Duplantis täräytti maailmanennätyksen kotiyleisön edessä
-
23:04
Kuvernööri: Tilanne Lysytshanskissa on äärimmäisen vaikea – MTV seuraa sotaa
-
22:36
Turkki toimii vastahankaisesti testatakseen mahtiaan: "Turkki on kerännyt viime vuosina kovaa valtaa, mitä saa tekemällä muiden "likaisia töitä'"
-
22:30
Turkin kanssa solmittu sopimus saattaa aiheuttaa myöhemmin ongelmia: "Epäselvää, mistä tässä oikein sovittiin"
-
22:15
Sointu Borg juhlii 30-vuotissyntymäpäiviään – poseeraa raikkaassa kuvassa: "Aattelin vetästä kolmen päivän discon"
-
21:56
Erdogan: Suomen ja Ruotsin täytyy noudattaa lupauksiaan, muuten Turkki ei ratifioi jäsenyyttä – Ruotsi: "Kansalaisia ei luovuteta"
-
21:53
Oliver Helander heitti yhden onnistuneen heiton – Peters ylitti 90 metriä
-
21:42
Lauri Markkanen häkeltyi fanaattisen suomalaisyleisön edessä – "Harvoin on tämmöinen fiilis"
-
21:30
Johanna Harlinin raskaus lähenee loppuaan – hehkuu tuoreimmassa kuvassaan: "En malta odottaa halailemista kanssasi"
-
21:27
Rajavartiolain muuttamisesta päästiin yksimielisyyteen – täsmennyksillä halutaan varmistaa itärajan sulku poikkeustilanteessa
-
21:17
Viivi Lehikoinen onnistui hienosti Timanttiliigan kisassa – täräytti oman ennätyksensä!
-
21:08
Oliver Helander aloitti lupaavasti – sitten maailman ykkösmies jysäytti 90 metrin kaaren!
-
21:03
Turun seudulla kadonnut 72-vuotias mies löytyi elossa
-
20:42
Venäjä kutsui Britannian suurlähettilään puhutteluun Johnsonin "loukkaavien" puheiden takia
-
20:30
Risteilijä törmäsi jäävuoren palaseen Yhdysvalloissa – katso video tilanteesta
-
20:29
Lauri Markkanen johdatti Susijengin upeaan nousuun – Suomi varmisti MM-jatkokarsintapaikan
-
20:17
Palomiehet päätyivät pelastamaan koiranpentuja kummallisesta pinteestä – liki 50-kiloinen matelija tukki reitin pois onkalosta
-
20:15
Herttuatar Meghan ottaa painavasti kantaa aborttioikeuden kumoutumiseen – vaatii myös miehiä pitämään ääntä: "Seuraukset vaikuttavat meihin kaikkiin"
-
20:00
Kaipaatko kaukomatkaa Aasiaan? Näihin kohteisiin koronarajoitukset yhä hankaloittavat ja jopa estävät matkustuksen
-
Lataa lisää