Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusi A4 vakuuttaa laatuvaikutelmallaan - kävimme tutustumassa uutuuteen Saksassa

Julkaistu 03.07.2015 11:15
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Kävimme ensimmäisten toimittajien joukossa Saksassa Audin kotipaikalla tutustumassa uuteen A4:ään. Ulkopinnan konservatiivisuus unohtuu, kun autoon tutustuu ja astuu sisälle.

Audi esitteli sekä A4 sedanin että A4 Avantin tällä viikolla, ja Teknavi oli ensimmäisten joukossa tutustumassa uutuuteen Ingolstadtissa. Pääsimme keskustelemaan auton kehityksessä alusta asti mukana olleiden henkilöiden kanssa, minkä myötä on helppo uskoa kyseessä olevan todella täysin uusi tuote.

Auton esittely alkaa pinnasta. Uuden A4:n ilmanvastus on kokoluokassaan alhaisin (ilmanvastuskerroin 0.23) ja siihen on syynsä. Aerodynamiikan suunnittelu on ollut mukana jo alustan suunnittelusta lähtien. Pohjaan on tehty paljon ratkaisuja, jotka eivät näy ulospäin, mutta vaikuttavat ilman virtauksiin. Esittelyn aikana tuli tunne, että myös jokainen näkyvä muoto on optimoitu ilmanvirtausten ehdoilla. Esimerkkinä mainittakoon sivupeili, jonka pystyrivat peilin ja ikkunan välissä poistavat siihen muuten syntyvän pyörteilyn.

Perän jyrkkä taitos vähentää auton taakse syntyvää pyörteilyä ja siten ilmanvastusta

Lähemmän tarkastelun myötä viimeistelyn laatu nousee esille. Kaikkien koripaneelien sovitukset ovat äärimmäisen tarkkoja ja välit pieniä. Ulkomuoto on täynnä pieniä yksityiskohtia, joita ei huomaa ja joihin ei osaa kiinnittää huomiota pikaisella vilkaisulla ilman "opastusta".

Sama silmiä hivelevä viimeistelyn laatu jatkuu myös sisätiloissa. Kuljettajan paikalle on mukava istahtaa ja paikalla saa helposti hyvän ajoasennon. Tunnelma on moderni isojen näyttöjen ja vähentyneiden nappuloiden myötä. Takatilat ovat luokassaan normaalit; eivät valtavat mutta autossa matkustaa neljä aikuista mukavasti.

Nappulat ovat vähentyneet merkittävästi ja yleisilme on raikas

Farmarin kohdalla kiinnostus kohdistuu tietysti tavaratilaan. Se on kasvanut aavistuksen edeltäjästään ja on edelleen erittäin helppokäyttöisen muotoinen. Luukun sähköavaus on vakiona ja lisävarusteena saa jalan heilautuksella aukeavan version. Etenkin kurakeleillä arvostusta herättävä innovaatio on käännettävä välipohja, jonka toisella puolella on verhoiltu matto ja toisella puolella kaukalomainen kova pinta.

Uusi A4 on vakuuttava tuote paikallaan ollessaan ja paperilta katsottaessa. Uudet moottorit ja vaihteistot tekevät siitä pahan kilpailijan muille saksalaisille premium-merkeille. Esimerkiksi 2,0-litraisella dieselillä varustetun 150 hevosvoimaisen ja manuaalivaihteisen version luvattu kulutus on vain 3,8 l/100km, mikä vastaa 99 g/km hiilidioksidipäästöjä. Vastaavat lukemat 190 hevosvoimaiselle 2,0-litraiselle TFSI-moottorille ovat 4,8 l/100km ja 109 g/km, jotka ovat todella kilpailukykyisiä arvoja. Ilmanvastuksen ohella näihin lukemiin pääsemisessä helpottaa toki auton omamassa, joka on parhaimmillaan pienentynyt edeltäjään verrattuna 120 kiloa. On mielenkiintoista nähdä, mihin lukemiin autoilla tullaan käytännön ajossa pääsemään.

Myös varustelumahdollisuudet ovat parantuneet huomattavasti ja auton voi pakata täyteen erilaista turva- ja mukavuustekniikkaa. Muutamia mainitakseni aktiivinen vakionopeudensäädin, Head-up display, törmäyksenesto- ja kääntymisavustimen sisältävä Pre Sense basic -järjestelmä sekä karttatietoihin pohjautuva ennakoiva tehokkuusavustin, joka esimerkiksi ilmoittaa nopeusrarjoituksen tulevasta muutoksesta. Mukavista sisätiloista nautiskelun kruunaa Bang & Olufsen Sound System.

Ensimmäiset uudet Aaneloset tulevat suomeen loka-marraskuun vaihteessa. Odotamme mielenkiinnolla ensimmäisiä kilometrejä. Odotukset ovat korkealla.

Galleria

Lisää aiheesta:

Koeajossa Volkswagen Touareg – Amerikan meiningillä maustettu lippulaivaEnsituntuma: Jaguar I-Pace on itsevarma sähköautouutuusEnsituntuma: Uusi Volkswagen Touareg – ylivoimainen lippulaivaEnsituntuma: Uusi BMW 5-sarja – vastinetta korkeilla odotuksilleKoeajossa Mercedeksen uusin taidonnäyte – vakuuttaa ilman tuhtia varusteluakinKotimaan ensituntumat E-sarjasta – mukavuus kohdallaan
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • 11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 19.10.06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?