Uuden sukupolven konsolit ovat menestyneet odotuksia paremmin

Kaksi jättiläistä kilpailee konsoleissa 2:00

Sekä Sony että Microsoft julkaisivat hiljattain uuden sukupolven konsolinsa, ja nyt pelaajien sieluista käydään kovaa kilpailua.

Sonyn PlayStation 4 (PS4) tuli myyntiin marraskuussa 2013. Myös Microsoftin Xbox One tuli myyntiin samoihin aikoihin, mutta monessa maassa se julkaistiin vasta vuoden 2014 aikana. Esimerkiksi Suomessa uusi Xbox on ollut kaupoissa vasta syyskuusta saakka.

PS4 myi jo elokuussa 10 miljoonaa

Tarkkaa lukua konsoleiden myyntimääristä ei ole saatavilla, mutta Sony ilmoitti jo elokuussa myyneensä maailmanlaajuisesti 10 miljoonaa PS4-konsolia. Microsoftin Xbox One on myynyt arvioiden mukaan 5-6 miljoonaa kappaletta.

Myös Nintendon Wii U:lla on oma kannattajakuntansa, mutta myynnissä se jää reippaasti kahden jättiläisen jalkoihin.

Microsoft Suomen Xbox-liiketoimintajohtaja Jussi Luoto uskoo, että lopullisesti konsoleiden kilpa ratkaistaan vuoden kahden sisällä.

– Silloin voidaan sanoa, kumpi vie niskalenkin uuden sukupolven laitteista. Viime sukupolvi on käytännössä tasoissa, molemmat ovat myyneet maailmanlaajuisesti yhtä paljon.

PS4 on myynyt ainakin alkuvaiheessa erittäin paljon.

– PlayStation 4 on ollut maailmanlaajuisesti kaikkien aikojen nopeiten myyvä konsoli, Nordisk Filmin PlayStationista vastaava kaupallinen johtaja Antero Paljakka sanoo.

Mobiilipelaaminen ei vie konsoleiden markkinoita

Molemmat konsolit ovatkin menestyneet selvästi yli odotusten, sanoo Umbra Softwaren PR-johtaja ja pelialan vaikuttaja Thomas Puha.

– Vuosi sitten oli paljon puhetta, että kiinnostaako konsolipelaaminen enää, kun mobiilipelaaminen on niin isossa kasvussa. Mutta PS4 on myynyt nopeammin kuin PS3 eli perinteiset videopelit kiinnostavat ihmisiä edelleen paljon.

Myös Jussi Luoto sanoo, että konsoli- ja mobiilipelaaminen eivät syö toistensa suosiota.

– Mobiilipelaaminen on usein ajan tappamista, pieniä pikkupelejä, ajanviihdykettä. Kun mennään kotikonsolille, olohuoneen isolle näytölle, silloin halutaan hollywoodmaisia elämyksiä, halutaan uppoutua siihen pelimaailmaan.

Pelaamisen sosiaalisuus korostuu

Uuden sukupolven konsoleissa korostuu teknisten uudistuksen lisäksi erityisesti pelaamisen sosiaalinen puoli.

– Tämä kaiken jakaminen on viety aivan uudelle tasolle ja nykypäivään, ja sitä pelaajat tosi paljon arvostavat, Antero Paljakka sanoo.

– Käytännössä siellä vaan painetaan nappia, ja sitten voi striimata omaa pelaamista eteenpäin sekä jakaa ja kommentoida videoita. Se on hieno juttu, joka kasvaa jatkuvasti, Thomas Puha toteaa.

Pelaamisen sosiaalisuus on synnyttänyt myös aivan uudenlaisia pelimaailman julkkiksia. Esimerkiksi PewDiePie-nimellä esiintyvä ruotsalaismies pelaa Youtube-kanavallaan videopelejä ja kommentoi omaa pelaamistaan. Seuraajia on yli 30 miljoonaa eli enemmän kuin Pohjoismaissa on asukkaita.

Videopelien julkaisijoiden ja jakelijoiden etujärjestön FIGMA:n tilastojen mukaan pelikonsolien myynti on ollut Suomessa odotettua suurempaa alkuvuonna 2014

Kotikonsolien myynti on ollut ensimmäisten kymmenen kuukauden aikana euromääräisesti mitattuna peräti 154 prosentin kasvussa, kappalemääräinen myyntikin on kasvanut 59 prosenttia.  

Lue myös:

    Uusimmat