Kuvankäsittely -työkalu on heilunut liian tiuhaan useissa mainoskuvissa, ja nyt asiaan puututaan kieltämällä niiden käyttö.
Kosmetiikka-alan yritystä L'Orealia on kielletty käyttämästä Julia Robertsin mainoskuvia. Syynä ovat harhaanjohtava ja liiallinen kuvankäsittely.
Iso-Britannian mainonnan laadunvalvoja ASA, kehotti L'Orealia poistamaan Julia Robertsin mainoskuvien lisäksi supermalli Christy Turlingtonin kasvokuvat. Liian reippaan kuvankäsittelyn tuloksena kuvat eivät enää vastaa todellisuutta. Robertsin mainostaman tuotteen luvataan tuovan iholle luonnollista valoa. Turlingtonin mainos lupaa tasoittaa ryppyjen näkyvyyttä.
Brittipoliitikko Jo Swinson, joka on tunnettu taistelustaan vääristettyjä mainoksia vastaan, valitti ASA:lle siitä, että mainokset "eivät vastaa sitä tulosta, jonka tuote voi oikeasti antaa". Esimerkkejä epäonnistuneista kuvankäsittelyistä on nähty ennenkin. Alusvaateliike Victoria's Secretin mallien kuvat ovat päässeet huomion kohteiksi, kun toisinaan malleilta on puuttunut kuvista käsiä, ja toisinaan jalat eivät ole sopineet ylävartalon kanssa yhteen.
Avoimesta kuvankäsittelystä kertoo Newsweek-lehden heinäkuun kansikuva. Kuvassa näytettiin, miltä prinsessa Diana näyttäisi 50-vuotiaana, jos hän vielä eläisi. Vierellä kulki Dianan pojan, prinssi Williamin, puoliso Cambridgen herttuatar Catherine.
Katso lisää erikoisia kuvankäsittelyjä.
AVA
Lähteet: x17online.com, Abcnews.go.com, News.sky.com
Kuvat: Getty Images, Splash