Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toyotan futuristinen konseptiauto kurkottaa tulevaisuuden vety-yhteiskuntaan

Julkaistu 29.10.2015 11:23

Toyota on tuonut juuri myyntiin ensimmäisen polttokennoautonsa, Mirain, ja jatkoa on luvassa.

Polttokennoauto on periaatteessa sähköauto, joka siis vain tuottaa sähköä sen tankissa sijaitsevasta vedystä ajon aikana yhdistämällä vedyn kemiallisessa reaktiossa ilmasta otettuun happeen. Tämän seurauksena syntyy sähköä, joka ohjataan sähkömoottorille. Polttokennoautossa on vetysäiliöt, jotka pystytään täyttämään nopeasti huoltoasemalla. Ongelmana on vain se, että se on näin ollen riippuvainen riittävän kattavasta vetyasemaverkostosta.

Entä jos auto voisi sähköä myös sen ulkopuolella olevasta vedystä? Silloin polttokennoautosta tulisi luontevasti osa energiaverkkoa. Suomessa sillä voisi siis tuottaa vaikkapa sähköt kesämökille.

Tätä samaa ideaa ajetaan toki läpi myös tavallisten sähköautojen kohdalla. Se tarkoittaisi silloin sitä, että sähköautot voivat tarvittaessa syöttää sähköä myös takaisin sähköverkkoon.

Molemmat ratkaisut pureutuvat sähköautoilun ytimeen. Sähköä saadaan tarvittaessa tuotettua riittäviä määriä jopa uusitutuvista energialähteistä, ongelmana on vain tuon sähkön säilöminen. Sähkön kulutus kun vaihtelee väkisinkin. Autoista on nyt tulossa selvästikin osa tuota ratkaisua.

Mitoiltaan FCV Plus -konsepti on yllättävän kompakti. Sillä on pituutta vain 3,8 metriä. Siihen nähden auton kolme metriä pitkä akseliväli on melkoinen. Tilaa on säästetty eriyttämällä sähkömoottorit kaikille pyörille, eli konsepti on nelivetoinen. Polttokenno sijaitsee etuakselilla, ja vetysäiliö on laitettu taka-akselille takaistuinten taakse.

Lisää aiheesta:

Mercedes esitteli pistokkeesta ladattavan polttokennoautonHyundai panostaa polttokennotekniikkaan – tämä uutuus on tulossa markkinoille jo ensi vuonnaSähköauto tulee, mutta onko tulevaisuus sittenkin polttokennoautojen?Sähköllä vai vedyllä?Koeajo: Vety-Audi todistaa tekniikan olevan valmiina tuotantoon, infra vain puuttuuAudilta ensimmäinen täyssähköauto vuonna 2018
ToyotaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • Eilen14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää

  • 10.6.11:02
    MM-ralli

    Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"