Lexus panostaa Toyotan tavoin vahvasti hybrideihin, mutta NX-mallistosta löytyy myös mielenkiintoinen perinteisempi voimalinjavaihtoehto. NX 200t yllätti positiivisesti.
Ei tuoda Suomeen
Tykkäsimme
- moottorin vahvasta väännöstä
- ulkonäkö puhuttelee F Sport -lisukkeilla
- mukavasta jousituksesta
- kuskin ja voimalinjan yhteys toimii paremmin kuin 300h:ssa
Emme tykänneet
- 6-portainen automaatti toimii hermostuneesti
- ohjaus tehostettu hieman turhan kevyeksi
NX 200t ei kuulu lainkaan Suomen mallistoon, koska sen hinta nousisi kalliimmaksi kuin V6-bensamoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmällä varustetussa 300h-versiossa. Maahantuojan päätös on helppo ymmärtää, mutta tämä on silti hieman sääli; bensaturbolla on nimittäin oma kiehtova luonteensa. Paketti toimii välittömämmin yhteen kuin hybriditekniikka, ja se nostaa ajonautintoa. 238-heppainen NX 200t on myös selvästi tehokkaampi ja siten myös ripeämpi kuin 197 hevosella varustettu NX 300h.
Moottorin jatkeena on aina 6-portainen automaattivaihteisto, joka ei ole kaikkein sulavatoimisin, mutta joka toimii silti paremmin kuin hybridiversiossa oleva CVT-automaatti. Lexus on tosin tehnyt kovasti töitä sen eteen, että jopa perinteinen automaatti kuulostaa yläkierroksilla CVT:ltä…
Galleria
Kaksilitrainen bensaturbo on ensimmäinen lajiaan Lexuksen keulalla, ja moottori löytää jatkossa tiensä useampaankin malliin. Lexuksen tapaan koneessa on paljon modernia tekniikkaa, jonka ansiosta turboviive on minimaalinen ja kulutus pysyy maltillisena. Kone vakuuttaa vahvalla väännöllään ja ennen kaikkea voiman tunteella jo hyvin alhaisella kierrosluvulla. Ero hybridiin on yllättävän pieni, vaikka siinä sähkömoottorit antavat lisävääntönsä voimalinjan käyttöön heti liikkeelle lähdettäessä.

