Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiesitkö? Tänään vietetään vuoden masentavinta päivää

Rahatilanne voi masentaa tammikuussa.
Rahatilanne voi masentaa tammikuussa.
Julkaistu 18.01.2016 13:19

MTV LIFESTYLE

Tammikuun 18. päivä eli tammikuun kolmas maanantai on nimetty Blue Mondayksi, eli vuoden masentavimmaksi päiväksi. 

Olisiko aika kaivautua sohvannurkkaan suklaalevyn ja kaukosäätimen kanssa? Tammikuun kolmas maanantai on nimittäin nimetty vuoden masentavammaksi päiväksi, eli Blue Mondayksi.

Psykologi Cliff Arnall kehitti vuonna 2005 laskukaavan, joka huomioi muun muassa sään, velat, kuukausipalkan, joulusta kuluneen ajan ja uudenvuoden elämäntapamuutoksesta repsahtamisen todennäköisyyden. Kaavansa avulla hän päätteli, että tammikuun kolmas maanantai on vuoden masentavin päivä.

Muun muassa tiedemies Ben Goldrace tyrmäsi Arnallin kaavan jo vuosi sen ilmestymisen jälkeen Guardian-lehden kolumnissaan.

– Cliff Arnallin yhtälöt ovat typeriä, ja joissain niistä ei ole edes matemaattista järkeä, Goldrace kirjoitti.

Lisäksi Goldrace tuomitsi Arnallin tempauksen vain PR-tempuksi.

The Telegraph -lehden mukaan päivä onkin todellisuudessa englantilaisen mainosyrityksen tempaus, joka keksittiin vauhdittamaan myyntiä. Useat nettikaupat käyttävätkin päivää markkinoinnissa hyväkseen, ja englanninkielisessä maailmassa blue monday on jo oma käsitteensä, oli kaava sitten totta tai ei.

Lähteet: The Telegraph, Metro

Suklaata piristykseksi? Tee itse herkullinen jälkiruoka:

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Oxfordin sanakirja valitsi vuoden sanan – oletko kokenut peikkomoodin?Verkkokauppajätti Amazonin perustajalta yllättävä Black Friday -säästövinkki: "Katso, mitä tapahtuu"Tiesitkö? Black Fridayn ohella perjantaina vietetään myös aivan toisenlaista päivääSaako tälle edes nauraa? Mainostoimiston kampanja on kierolla tavalla pysäyttävä: "Älä hanki rokotusta!"Tuntuuko tämä maanantai tavallistakin ankeammalta? Tästä on kyseYllättävä tutkimustulos: Suklaa onkin täydellinen aamupala?
RahaMasennusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Raha
  • Eilen08:37
    Asuntokauppa

    Asuntojen hinnat jatkoivat laskuaan syyskuussa

  • Eilen07:30
    OP

    OP:n nimi muuttuu

  • Eilen06:33
    Kela

    Miksi Kela kysyy, mitä tukia hakija on saanut? Kela vastaa

  • ma08:24
    Korot

    Palaavatko nollakorot vielä? Asiantuntijat kommentoivat

  • ma05:33
    Verkkokauppa

    Temuttajien saituudesta yllättävä havainto: "Perisuomalainen synti"