Tiesitkö tämän puhelimesi takuuajasta?

Takuun antamista käytetään lähinnä myyntivalttina, sillä kuluttajansuojalain mukaan myyjällä on joka tapauksessa virhevastuu tuotteistaan.Lehtikuva
Julkaistu 09.06.2013 11:20
Toimittajan kuva

Henni Auvinen

henni.auvinen@mtv3.fi

Kuluttajariitalautakuntaan tehdään enemmän valituksia kännyköiden takuuhuoltoasioista kuin aikaisemmin.

Kuluttajariitalautakunnan ylitarkastaja Maija Mäkisen mukaan valituksia tulee sitä useammin, mitä enemmän puhelimia myydään.

Useimmiten myyjä ja kuluttaja ovat erimielisiä siitä, onko puhelimen haljennut näyttö tai kosteusvaurio syntynyt kuluttajan huolimattomuudesta.

– Tietyn määrän kosteutta matkapuhelimen on kestettävä, koska se on matkapuhelin. Sitä täytyy voida käyttää kaikilla säillä, Mäkinen muistuttaa.

Virhevastuu ei lopu takuun päättymiseen

Sekä kuluttajat että myyjät unohtavat usein, että lakisääteinen virhevastuu tuotteesta ei suinkaan pääty vuoden tai kahden vuoden takuuajan päättymiseen.

Silloin on kyse virheestä, jos puhelin tai muu tavara ei vastaa esimerkiksi kestävyydeltään sitä, mitä sen voidaan normaalissa käytössä olettaa kestävän.

– Meillä on katsottu, että virhevastuu säilyisi joissain tapauksissa ostohetkestä jopa neljään vuoteen asti.

– Myyjä ei voi sanoa, että sillä perusteella emme hyvitä mitään, koska takuuaika on päättynyt. Osa kuluttajistahan tämän kuitenkin uskoo, Mäkinen sanoo.

Koko korvausta tuotteesta kuluttaja ei kuitenkaan ole oikeutettu saamaan, jos tuotteen elinkaari on jo loppupuolella.

Pitkittyneistä huolloista ei enää valiteta

Lain mukaan kohtuullinen huoltoaika on noin kaksi viikkoa. Jos puhelimen huolto kestää tätä pidempään, eikä kuluttajalle ole annettu huollon ajaksi sijaislaitetta, on kuluttaja oikeutettu kaupanpurkuun tai saamaan tilalle kokonaan uuden puhelimen.

Ylitarkastaja Mäkisen mukaan kuluttajariitalautakuntaan ei ole enää aikoihin tullut valituksia siitä, että kännykän huolto olisi kestänyt kohtuuttoman pitkään. Vielä muutama vuosi sitten valituksia tuli enemmän.

– Muistan yhden tapauksen, jossa eräällä myyjätaholla oli kesäaikaan käytössä jononohitusmaksut. Jos kuluttaja halusi saada puhelimeensa takuuhuollon lain mukaisessa parissa viikossa, siitä piti maksaa erikseen. Tätä kuluttajariitalautakunta ei tietenkään hyväksynyt, Mäkinen muistelee.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa