Mainos

Tiedätkö, miten uusien autojen turvatekniikka oikeasti toimii? Katso helppotajuiset animaatiot

Autoissa on yhä enemmän tekniikkaa, joka edistää turvallisuutta. Liikenneturva kannustaa huomioimaan turvajärjestelmät ja niiden hyödyt autoa vaihtaessa, mutta muistamaan, että kuljettaja on edelleen ajoneuvon älykkäin ominaisuus. Katso myös uudet turvatekniikkaa selventävät animaatiot.

Parhaimmillaan henkilöautojen turvatekniikka ehkäisee onnettomuuksia ja säästää henkiä.

Turvallisuuden kannalta hyödyllisin kolmikko on ajonvakautusjärjestelmä eli ESC, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustimet, esimerkiksi kaistavahti. Liikenneturva on tuottanut näistä kolmesta myös hauskat animaatiot, jotka selvittävät, mistä on kyse.

Katso alta, miten käy pienen ja keskikokoisen auton nokkakolarissa.

1:05

"Älykkäinkään turvatekniikka ei poista kuljettajan vastuuta"

– Turvatekniikka auttaa ehkäisemään ja korjaamaan kuljettajan virheitä. Järjestelmät myös tukevat kuljettajaa tien päällä, varoittavat tarvittaessa ja lieventävät mahdollisen onnettomuuden seurauksia, summaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Liikenneturvan taannoiseen kyselyyn* vastanneista kuljettajista yli seitsemän kymmenestä pitää turvatekniikkaa myös tärkeänä kriteerinä seuraavan auton valinnassa. Autokaupoilla kannattaakin kysellä turvatekniikkaesittelyn perään, mikäli sitä ei automaattisesti tarjota.

Katso Liikenneturvan video ajonvakautusjärjestelmästä. Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

– Pitää kuitenkin muistaa, että älykkäinkään turvatekniikka ei poista kuljettajan vastuuta, saati riko fysiikan lakeja. Kuljettaja on ajoneuvon älykkäin ominaisuus vielä pitkään. Ja jos nopeutta on liikaa, ei tekniikkakaan pysty ihmeisiin, Heiskanen alleviivaa.

Ajaminen on rennompaa, turvallisempaa ja taloudellisempaa

Myös turvatekniikan kolmen kärjen ulkopuolelta löytyy monia hyödyllisiä asioita.

– Jos turvaväli hupenee liian pieneksi, mukautuva vakionopeudensäädin reagoi alentamalla nopeutta. Lisäksi esimerkiksi auton valot voivat mukautua tien ja vastaantulijoiden mukaan, jolloin ne osoittavat aina sopivaan suuntaan. Nykyauto pitääkin kuskista hyvin huolta – myös seuraamalla tämän vireystilaa, kertoo Heiskanen.

Ajaminen uudella autolla on usein rennompaa, turvallisempaa ja taloudellisempaa.

– Kannattaa käydä kokeilemassa, mitä uutta autotekniikalla on käyttäjälle tarjota. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tapahtunut paljon, Heiskanen sanoo.

Katso Liikenneturvan video automaattisesta hätäjarrutusjärjestelmästä. Artikkeli jatkuu videon jälkeen.


Turvatekniikan TOP3

Huomioi ainakin nämä, kun hankit seuraavaa autoasi:

1. Ajonvakautusjärjestelmä eli ESC estää auton luisuja ja niistä johtuvia hallinnan menetyksiä. Liukkaalla kelillä ajonvakautusjärjestelmän merkitys korostuu entisestään.

2. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jarruttaa osuman välttämiseksi tai sen seurauksien lieventämiseksi törmäysuhkan ollessa välitön.

3. Kaistalla pysymistä avustavat tai tukevat järjestelmät ehkäisevät ajautumista pientareelle tai vastaantulijoiden kaistan puolelle esimerkiksi tärisyttämällä rattia tai tekemällä ohjausliikkeen.

Katso Liikenneturvan video kaista-avustimesta alta.


Lähde: Liikenneturva

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja