Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiedätkö, miten uusien autojen turvatekniikka oikeasti toimii? Katso helppotajuiset animaatiot

Kuvakaappaus Liikenneturvan Kaista-avustin YouTube-videosta.
Kuvakaappaus Liikenneturvan Kaista-avustin YouTube-videosta.YouTube / Liikenneturva
Julkaistu 04.11.2018 18:04

MTV LIFESTYLE

Autoissa on yhä enemmän tekniikkaa, joka edistää turvallisuutta. Liikenneturva kannustaa huomioimaan turvajärjestelmät ja niiden hyödyt autoa vaihtaessa, mutta muistamaan, että kuljettaja on edelleen ajoneuvon älykkäin ominaisuus. Katso myös uudet turvatekniikkaa selventävät animaatiot.

Parhaimmillaan henkilöautojen turvatekniikka ehkäisee onnettomuuksia ja säästää henkiä.

Turvallisuuden kannalta hyödyllisin kolmikko on ajonvakautusjärjestelmä eli ESC, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistalla pysymisen avustimet, esimerkiksi kaistavahti. Liikenneturva on tuottanut näistä kolmesta myös hauskat animaatiot, jotka selvittävät, mistä on kyse.

Katso alta, miten käy pienen ja keskikokoisen auton nokkakolarissa.

1:05Näin käy keskikokoisen auton ja pikkuauton nokkakolarissa

"Älykkäinkään turvatekniikka ei poista kuljettajan vastuuta"

– Turvatekniikka auttaa ehkäisemään ja korjaamaan kuljettajan virheitä. Järjestelmät myös tukevat kuljettajaa tien päällä, varoittavat tarvittaessa ja lieventävät mahdollisen onnettomuuden seurauksia, summaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Liikenneturvan taannoiseen kyselyyn* vastanneista kuljettajista yli seitsemän kymmenestä pitää turvatekniikkaa myös tärkeänä kriteerinä seuraavan auton valinnassa. Autokaupoilla kannattaakin kysellä turvatekniikkaesittelyn perään, mikäli sitä ei automaattisesti tarjota.

Katso Liikenneturvan video ajonvakautusjärjestelmästä. Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

– Pitää kuitenkin muistaa, että älykkäinkään turvatekniikka ei poista kuljettajan vastuuta, saati riko fysiikan lakeja. Kuljettaja on ajoneuvon älykkäin ominaisuus vielä pitkään. Ja jos nopeutta on liikaa, ei tekniikkakaan pysty ihmeisiin, Heiskanen alleviivaa.

Ajaminen on rennompaa, turvallisempaa ja taloudellisempaa

Myös turvatekniikan kolmen kärjen ulkopuolelta löytyy monia hyödyllisiä asioita.

– Jos turvaväli hupenee liian pieneksi, mukautuva vakionopeudensäädin reagoi alentamalla nopeutta. Lisäksi esimerkiksi auton valot voivat mukautua tien ja vastaantulijoiden mukaan, jolloin ne osoittavat aina sopivaan suuntaan. Nykyauto pitääkin kuskista hyvin huolta – myös seuraamalla tämän vireystilaa, kertoo Heiskanen.

Ajaminen uudella autolla on usein rennompaa, turvallisempaa ja taloudellisempaa.

– Kannattaa käydä kokeilemassa, mitä uutta autotekniikalla on käyttäjälle tarjota. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tapahtunut paljon, Heiskanen sanoo.

Katso Liikenneturvan video automaattisesta hätäjarrutusjärjestelmästä. Artikkeli jatkuu videon jälkeen.


Turvatekniikan TOP3

Huomioi ainakin nämä, kun hankit seuraavaa autoasi:

1. Ajonvakautusjärjestelmä eli ESC estää auton luisuja ja niistä johtuvia hallinnan menetyksiä. Liukkaalla kelillä ajonvakautusjärjestelmän merkitys korostuu entisestään.

2. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jarruttaa osuman välttämiseksi tai sen seurauksien lieventämiseksi törmäysuhkan ollessa välitön.

3. Kaistalla pysymistä avustavat tai tukevat järjestelmät ehkäisevät ajautumista pientareelle tai vastaantulijoiden kaistan puolelle esimerkiksi tärisyttämällä rattia tai tekemällä ohjausliikkeen.

Katso Liikenneturvan video kaista-avustimesta alta.


Lähde: Liikenneturva

Lisää aiheesta:

Millainen auto sopii ikääntyneelle? Ammattimies kertoo, mitä kannattaa huomioidaAmmattimies listasi nykyautojen turhimmat lisävarusteet – "Sillä saa hyvänkin auton ajo-ominaisuudet pilattua"Uusien autojen hienoista ominaisuuksista heräsi epäilys – vakuutusyhtiö: "Huoli on ihan oikeutettu"Uusien autojen varusteiden aatelia: "Soisi yleistyvän""Täyttää monen ikäkuljettajan tarpeet" – osa iän tuomista autoiluhaasteista on voitettavissa oikealla autovalinnalla"Viime yönä EU pelasti henkeni" – pitäisikö älykkäiden avustimien olla pakollisia uusissa autoissa?
Auton toimintaAuton varusteetLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton toiminta
  • pe17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 6.9.11:55
    Liikenneturvallisuus

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech