Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiedätkö, kuka maksaa viulut ketjukolarissa? "Voi käydä niin, että..."

2:18Kemin jäärata opettaa, ihastuttaa ja hämmentääKemin ainutlaatuinen jäärata opettaa, ihastuttaa ja hämmentää.
Julkaistu 16.11.2019 09:54

Ville Järveläinen

Ensimmäiset lumisateet ja pakkaset ovat saapuneet myös eteläiseen Suomeen. Näkyvä lumisade havahduttaa varovaisempaan ajoon, mutta mustaa jäätä ei sen sijaan välttämättä paljaalla silmällä näe.

Talven saapuminen tulee monelle yllätyksenä. LähiTapiolan Arjen katsaus 2017 -kyselyyn vastanneista joka toinen arvioi talven yllättävän useimmat tai kaikki kotipaikkakunnalla asuvat autoilijat. Etenkin kaupungeissa äkilliset kelin vaihtelut lisäävät usean ajoneuvon ketjukolareiden riskiä.

– Peräänajossa vastuussa on pääsääntöisesti perään ajanut auto. Liikenteen perussääntöihin kuuluu, että jokainen kuljettaja pitää edessä olevaan autoon riittävän suuren turvavälin, jotta reagointi äkillisiinkin tilanteisiin on mahdollista. Ketjukolari mutkistaa tilanteen, koska siinä syntyy useita peräkkäisiä törmäyksiä ja samalla peltivahinkojen määrä moninkertaistuu, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.

Lähtökohtana on, että ketjukolarissa toisen perään törmänneen ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvataan edellä olleen auton takaosaan tulleet vauriot. Oman auton etuosan vauriot korvataan puolestaan vapaaehtoisesta kolarointivakuutuksesta, jos autolle on sellainen valittuna.

– Jos tilanne on ollut epäselvä, eikä syyllisyyttä pystytä toteamaan, voi käydä niin, että jokaisen ketjukolarin osallisen auton vauriot maksetaan kunkin omasta kaskovakuutuksesta, Nieminen kertoo.

Tekniikasta apua liukkailla keleillä

Kyselytutkimuksen mukaan kahdella kolmesta suomalaisesta on autossaan luistonestojärjestelmä. Sen sijaan hätäjarrutusavustaja löytyy vastaajien mukaan vain joka neljännestä autosta. Tulos on Niemisen mukaan hieman yllättävä, sillä EBD-hätäjarrutusavustaja on ollut pakollinen kaikissa uusissa henkilöautoissa jo vuodesta 2011 alkaen.

– Toisin kuin ABS ja luistonesto, on hätäjarrutusavustaja vähemmän tunnettu varuste autoissa. Siksi luulen, että moni ei edes tiedä autostaan löytyvän sellaista. Toisaalta Suomessa autot ovat keskimäärin noin 12 vuoden ikäisiä, eikä niissä silloin välttämättä ole EBD:tä, hän sanoo.

Turvallisuutta lisäävistä lisävarusteista huolimatta vastuu turvallisesta autoilusta on aina kuljettajalla. Niemisen mukaan ennakointi lähtee siitä, että ulos vilkaisemisen ohella tarkistaa aamiaispöydässä ulkolämpötilan. Jos lukema on lähellä nollaa tai pakkasen puolella, voi olla varma, että jossakin kohtaa matkan varrella on jäätä.

– Tämä tarkoittaa automaattisesti sitä, että esimerkiksi lähestyessä risteystä tai suojatietä on hidastettava nopeutta siitä tutusta kesäkelin nopeudesta ja tarkkailtava sekä tunnusteltava tien pinnan liukkautta.

Näillä ohjeilla ensilumi, räntä tai liukkaat kelit eivät yllätä

1. Lämpömittari

Jos elohopea on nollassa tai sen alle, varmasti jossakin kohtaa matkan varrella on jäätä ja liukasta. Huolellinen kuljettaja tiedostaa tämän jo ennen kotipihasta lähtöä. Lisäksi hän havainnoi ja tunnustelee tien pintaa heti liikkeelle lähdettyään.

2. Ennakointi

Kesällä voi usein paikata ennakointivirheen nopealla reagoinnilla, mutta liukkaalla tiellä ei. On ajettava siten, että toiminnoille jää riittävästi aikaa. Ennakoiva kuljettaja seuraa liikennetilanteita normaalia kauempaa ja myös reagoi niihin. Siis katse kauas ja reagoi ajoissa. Siinä on itse asiassa kiteytettynä koko turvallisen ajamisen idea.

3. Tilannenopeus ja etäisyydet muihin

Huolellinen kuljettaja sovittaa nopeuden aina näkyvyyden, kelin ja liikennetilanteen mukaiseksi. Lisäksi hän lisää välimatkaa edessä ajavaan. Välimatkaa kasvatetaan aina sen mukaan mitä huonompi näkyvyys tai mitä liukkaammalta keli vaikuttaa. Risteykset ja liikennevalot huolellinen kuljettaja pyrkii ennakoimaan niin, että hän välttyy pysähtymiseltä aina kun se on mahdollista.

4. Asenne

Talviliikenteeseen tulee varautua ennen kaikkea oikealla asenteella. Liikenne on vuorovaikutusta muiden tienkäyttäjien kanssa. Kaikki eivät ole taidoiltaan ja kyvyiltään samanlaisia kuin sinä, eivätkä kaikki toimi niin kuin sinä toimisit. Huolellinen kuljettaja varautuu myös yllätyksiin ja muitten tienkäyttäjien virheisiin.

Lähde: LähiTapiola

Lisää aiheesta:

Pitääkö hirvi väistää aina peräpuolelta? "Kuljettaja saattaa tehdä hölmön ja kohtalokkaan virheen"Routakuoppaan ajo voi vaurioittaa autoa – näin vältät osuman"Kaikkeen tähän on syytä varautua" – mitä autoilijan pitäisi muistaa lumikaaoksessa?Autoilija, tunnistatko oman kehityskohteesi? Ammattilainen neuvoo, millainen uudenvuodenlupaus kannattaa tehdäAutoilija, jarrutathan ajoissa? Ota huomioon pysähtymismatkaan vaikuttavat tekijät – "Tärkeää pitää mielessä"Toimi näin, jos joudut hirvikolariin – omilla valinnoillakin voi välttää onnettomuuden
AutotAuton vakuutuksetAutoilun kustannuksetLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • ti14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • ma19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"

  • 29.11.11:58
    Ikääntyminen

    Millainen auto ikääntyneelle sopii? Istumistesti voi sinetöidä valinnan

  • 27.11.18:58
    Sähköautot

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"