Teknologiajätti Googlen emoyhtiön Alphabetin liikevaihto ja tulos jäivät markkinoiden odotuksista viimeisellä vuosineljänneksellä.
Alphabetin tulos oli 13,6 miljardia dollaria eli noin 12,5 miljardia euroa, kun se oli vuotta aiemmin noin 20,6 miljardia dollaria.
Liikevaihto oli 76 miljardia dollaria eli noin 70 miljardia euroa, kun se vuotta aiemmin oli noin 75 miljardia dollaria.
Syyksi yhtiö kertoo mainosmyynnin vähentymisen. Mainosmyynti laski 63,1 miljardiin dollariin, joka kuitenkin oli analyytikkojen ennusteita parempi. Kyse oli vasta toisesta neljänneksen mainosmyynnin laskusta sitten Googlen listautumisen pörssiin vuonna 2004.
– On selvää, että makroekonominen ilmasto on muuttunut haasteellisemmaksi sen jälkeen, kun digitaalinen kulutus kiihtyi merkittävästi pandemian aikaan, toimitusjohtaja Sundar Pichai kertoi puhelussa analyytikoille.
Yhtiön osakkeen arvo syöksyi jälkimarkkinoilla jopa 6 prosenttia, mutta elpyi ja oli alkuyöstä Suomen aikaa noin prosentin pakkasen puolella.
Lue lisää: Googlen emoyhtiö: Jopa 12 000 yhtiön työntekijää saa lähteä
Amazonin liikevaihto kasvoi
Samaan aikaan neljänneksen tuloksensa julkaisseen verkkokauppajätti Amazonin liikevaihto kasvoi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä yhdeksän prosenttia vuoden takaisesta.
