Teknavi Zürichissä: Volkswagenin Golf-mallisto laajenee uudella hybridimallilla

Uusi ladattava hybridi tunnetaan nimellä Golf GTE. Teknavi osallistui tällä viikolla järjestettyyn Golf GTE:n koeajoreissuun Zürichissä.

Polttomoottorina on tuttu 1,4-litrainen 150 hevosvoimainen bensaturbo, mutta se on saanut parikseen 102 hevosvoimaisen sähkömoottorin. Näiden yhteisteho on 204 hevosvoimaa ja huippuvääntö 350 Nm. Kahden moottorin voimin GTE kerkeää sataseen 7,6 sekunnissa. Vaihteistona toimii hybritekniikan pariksi kehitetty 6-portainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.

Auton litiumioniakuston kapasiteetti on 8,7 kWh, joka riittää noin 50 kilometrin ajoon. Lataamiseen menee 10 A virralla 3 tuntia 45 minuuttia ja 16 A virralla 2 tuntia 15 minuuttia. Akusto painaa 120 kiloa ja koko auton omamassa on 1524 kiloa.

Suurin ero perus-Golfiin on voimalinjassa ja se toimii moitteetta. Sähkö- ja polttomoottorin vaihtelua on vaikea huomata muusta kuin energiakaavioista ja joissakin tilanteissa moottorin äänestä. Ajettavuus ja käytettävyys on tuttua Golfia. Ainoastaan tavaratilan välipohjan alainen tila on otettu lisääntyneen tekniikan vuoksi käyttöön.

Golf GTE:n lähtöhinta Suomessa on 40 972 euroa.

Laajemman esittelyn autosta voi lukea 24.9. ilmestyvästä Teknavista.

Lue myös:

    Uusimmat