Teknavi otti ensituntumat yhdestä ensi talven mielenkiintoisimmasta nastarenkaasta

Bridgestone tuo ensi talven liukkaille uuden Noranza-perheen. Renkaan valmistuskoodi paljastaa mielenkiintoisen asian.

Teknavi kävi ottamassa uutuusrenkaasta jo ensityypit Bridgestonen testikeskuksessa Pohjois-Ruotsissa. Testikeskuksen erikoisuus on se, että testiradat on rakettu maa-aineksen päällä ei järven jäälle.

Renkaan esittely tehtiin tavallisin jää- ja lumikokein, ja vertailuautoissa oli alla kilpailijoiden renkaita Continentalilta, Goodyeariltä ja Micheliniltä. Noista kokeista ei tosin voi vetää vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta ensituntuman perusteella renkaassa on panostettu etenkin pitoon jäällä. Tämä auttaa paitsi pysähtymisessä myös liikkeelle pääsyssä erittäin liukkaissa olosuhteissa. Myös renkaan kuskin käsiin välittämä ohjaustunto sekä reagointi ohjausliikkeisiin vakuuttivat. Enemmän tietoa renkaan ominaisuuksista on luvassa syksyllä, kun suomalaiset autolehdet julkaisevat rengastestinsä.

Uuden Noranzan kuvio on mielenkiintoinen, ja vilkaisu DOT-koodiin paljastaa sen valmistuspaikaksi Nokian Renkaiden tehtaan. Nokian on myös osallistunut renkaan testaukseen, joka ei ole suomalaisen kuluttajan kannalta lainkaan huono asia. Paikallisten olosuhteiden tuntemus on ainakin kunnossa.

Noranzan erikoisuus on ”koiranluun” muotoinen nasta. Nastoja on myös reippaasti; 96 kappaletta per vierintäkehän metri. Tavallisen perheauton 16-tuumaisessa 205/55-renkaassa tämä tarkoittaa 190 nastaa. Renkaassa on myös sen kulumista seuraava mittari, joka helpottaa renkaan kulumisen arviointia.

Uuden Noranzan hinnat selviävät kesän tullen, ja tarjolla on versio niin henkilöautoihin, maastureihin kuin pakettiautoihinkin. Henkilöautoissa on reippaasti kokoja haitarilla 155/65 R14–245/45 R18. Maastureissa kokohaitari on 215/60 R17–265/70 R16, ja pakettiautoissa 195/65 R16–235/65 R16; ainoan 17-tuumaisen koko on 215/60.

Lue myös:

    Uusimmat