Mainos

Teini valitti kipua nivusissaan ja sai kouristuskohtauksen – aivokuvaus paljasti päähän pesiytyneet vaaralliset vieraat

1:29
Videolla kerrotaan naisesta, joka sai punkista liha-allergian.

Intialainen teinipoika kuoli sairaalassa saamiinsa komplikaatioihin, jotka olivat seurausta aivoihin pesiytyneistä sian heisimadoista.

The New England Journal of Medicine kertoo potilastapauksesta, jossa intialainen 18-vuotias poika saapui ensiapuun kouristuksellisten epileptisten kohtausten vuoksi. Pojan vanhemmat kertoivat lääkäreille, että heidän lapsensa oli kärsinyt jo viikon ajan kivusta oikean nivusensa alueella.

Lääkäreiden tutkimuksissa poika vaikutti hämmentyneeltä. Pojan oikeassa silmässä oli turvotusta ja oikeassa kiveksessä arkuutta. Pään magneettikuvaus paljasti, että pojan aivokuorella, aivorungossa ja pikkuaivoissa oli lukuisia rakkomaisia vioittumia, jotka viittasivat neurosystiserkoosiin. 

Neurosystiserkoosi on keskushermoston parasiitti-infektio, joka voi aiheuttaa sekundaarisen epilepsian., kertoo Duodecim-lehti. Tropiikissa ja subtropiikissa infektio johtuu usein sian heisimadosta. Elimistöön päässeet loisten toukat muodostavat kudoksissa kalkkiutuvan rakkulan, jonka ympärillä on tulehduskehä.

Mato voi pesiytyä aivoihin reppureissulla


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Sian heisimadon aiheuttama systiserkoosi on yleinen maailmalla, mutta sitä tavataan harvoin kehittyneemmissä maissa ja muslimimaissa. Esimerkiksi suomalaisen Annan aivoihin mato pesiytyi reppureissulla Aasiassa.

Trooppisilla alueilla matkaileva voi välttyä parasiitti-infektiolta huolehtimalla elintarvikehygieniasta, lihan riittävästä kypsentämisestä ja vihannesten pesemisestä, neuvoo Terveyskirjasto.

Intialaispojalla karmea kohtalo

Intialaisteinin tapauksessa lääkärit tekivät pojalle vielä ultraäänitutkimuksen. Se paljasti rakkuloita myös nuoren miehen oikeassa silmässä ja oikeassa kiveksessä.

Rakkuloiden runsauden ja sijainnin vuoksi lääkärit päättivät olla hoitamatta miestä parasiitteja tuhoavalla lääkityksellä. Lääkkeet voivat pahentaa aivojen vuotamista ja tulehdusta ja johtaa näön heikentymiseen. Kaksi viikkoa sairaalaan saapumisen jälkeen intialainen nuori mies kuoli.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja