Tästä syystä suomalaiset ostavat halpoja viinejä

Alkon tilastojen mukaan suomalaisten maku viinien suhteen on pysynyt lähes samana kuin viime vuonna. Vuoden 2011 viisi eniten myydyintä viiniä: Magyar Fereh Bor, J.P. Cabernet -Syrah, Gato Negro Cabernet Sauvignon, St. Elmo Village ja Pearly Bay Cape White pitivät myydyimpien viinien kärkisijoja jo vuonna 2010.

Alkon tuoteviestintäpäällikön Taina Vilkunan mukaan edullinen hintaryhmä viineissä on suomalaisten suosiossa.

– Suomalaisille tärkeintä viineissä on hyvä hintalaatusuhde ja se että saa rahalleen vastinetta, Vilkuna kertoo.

Pelkästään halvalla hinnalla ei Vilkunan mukaan viinien myynnissäkään kuitenkaan pärjätä, vaan oleellista on että viini miellyttää ostajia.

– Alkossahan kaikkein halvimman hintaluokan viinit on karsittu pois valikoimasta kokonaan, kun taas esimerkiksi Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa parin euron viinejä myydään lähikaupoissa.

Jo monena vuotena peräkkäin Alkon eniten suosiotaan kasvattanut viiniryhmä on Vilkunan mukaan ollut kuohuviinit. Erityisesti samppanja ja espanjalainen cava ovat olleet Suomessa vahvassa nousussa.

– Voisin kuvitella että kuohuviinien kasvu jatkuu, ja niitä käytetään juhlajuomana tarjoilun lisäksi myös yhä enemmän ruokajuomana, Vilkuna sanoo.

Suuria muutoksia suomalaisten viinimaussa ei Vilkunan mukaan yhdessä vuodessa ehdi juuri tapahtua, eniten muutosta tapahtuu viinimaiden suosiossa.

– Tällä hetkellä suosituin viinimaa suomalaisten keskuudessa on Chile, mutta myös Australia on kasvattanut viinimaana suosiotaan, Vilkuna täsmentää.

Viinitrendit eivät Vilkunan mukaan Alkon myyntitilastoissa kuitenkaan juuri näy, vaan suomalaiset pysyvät viininkuluttajina usein jo hyviksi todettujen edullisen hintaluokan viinien äärellä.

Riika Nykänen/MTV3

Lue myös:

    Uusimmat