Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä tsekkiläisauto otti natsiupseereita hengiltä luotejakin tehokkaammin – liittoutuneet kutsuivat salaiseksi aseekseen

2:40Vladimir Putinin uusi työsuhdeauto on hirviömäinen Kortezh
Julkaistu 24.05.2018 14:53

Ville Järveläinen

Korkea-arvoisia SS-upseereita kuoli toisen maailmansodan aikana enemmän tsekkoslovakialaisen Tatran valmistamissa autoissa kuin varsinaisissa taisteluissa.

Pääkuvan video

Vähän Ladaa ja hieman Rolls-Roycea – Vladimir Putinin uusi työsuhdeauto on hirviömäinen Kortezh

Vuonna 1934 tsekkoslovakialainen autonvalmistaja Tatra esitteli ensimmäisen sarjatuotetun ja "aerodynaamisesti muotoillun" autonsa. Tatra T77 erikoisine selkäevineen näytti siltä kuin sen olisi tarkoitus elääkin tuulitunnelissa.

tatra 77aKeulastaan sympaattinen Tatra oli liittoutuneiden "salainen" natsintappoase.Shutterstock

Koska autosta oli haluttu mahdollisimman aerodynaaminen, minimoitiin sen keulan pinta-ala sijoittamalla moottori taka-akselille. Sen kolmelitraisesta ilmajäähdytteisestä V8-moottorista saatiin irti 59 hevosvoimaa, joiden turvin auton huippunopeus oli tuohon aikaan hämmästyttävät 150 kilometriä tunnissa.

Tatra jatkoi auton kehittämistä ja esitteli vuonna 1935 parannellun T77a-mallin. Moottori oli nyt 3,4-litrainen ja hevosvoimia oli tasan 70. Huippunopeuttakin saatiin hieman nostettua. Myöhemmin esitelty T87 oli vielä edeltäjiäänkin tehokkaampi 90-hevosvoimaisella moottorillaan.

tatra 87

Salainen ase natseja vastaan

Huolimatta Tatran lippulaivamallien upeasta ulkonäöstä ja aikansa edistyksellisimpiin kuuluvasta teknologiasta, olivat ne aivan hirveitä ajettavia. 50/50-painojakaumasta ei tarvinnut haaveillakaan, ja taka-akselin päälle sijoitetun raskaan moottorin ja kevyen keulan ansiosta ajaminen oli poukkoilevaa auton yliohjautuessa luvattoman helposti. 1930-luvun rengasteknologiakaan ei auttanut asiaa. 

Toisen maailmansodan aikana suuri osa Tsekkoslovakiasta oli kansallissosialistisen Saksan vallan alla, ja tyylikkäät Tatrat nousivatkin maassa olleiden korkea-arvoisten natsiupseerien suosikkiautoiksi. Brittikirjailija Steve Colen mukaan jopa itse Adolf Hitler ihastui autoon.

– Hitler uskoi sen kuvastavan autoilun tulevaisuutta. Se oli auto, jonka hän halusi nähdä Saksan teillä, Cole kertoo.

Lyhyelläkin matematiikalla seuraukset on helppo päätellä.

– Natsiupseerit ajoivat näillä autoilla kovaa, mutta koska ajettavuus oli täyttä roskaa, menettivät he usein tiukoissa mutkissa hallinnan, ajoivat ulos ja kiertyivät autoineen puiden ympärille ja kuolivat.

Mielenkiintoinen fakta on Colen mukaan se, että useampi korkea-arvoinen SS-upseeri menetti henkensä Tatrassa kuin varsinaisissa taisteluissa.

– Liittoutuneet kutsuivatkin autoa salaiseksi aseekseen natseja vastaan, Cole sanoo.

Lähde: Telegraph

Lisää aiheesta:

Tatra 77 vei natsiupseereita hautaan enemmän kuin toisen maailmansodan taistelut – jopa Hitler ihastui autoon, jonka ajettavuus oli "täyttä roskaa""Panssaroimme Ford Tauruksen sadalla tonnilla" – yhä useampi arvostaa luodinkestävää ajonautintoaHitlerin rakastama auto tappoi enemmän SS-upseereita kuin toisen maailmansodan taistelut: ”Ajettavuus oli täyttä roskaa”Ihka ensimmäisen Porschen hinta nousemassa kymmeniin miljooniin: "En ole nähnyt mitään tämän kaltaista"Skoda Tudor oli niin cool, että se jopa varastettiin autonäyttelyreissulla – miksei tätä upeaa coupea tuotu ikinä markkinoille?Volvo 164 sai alkunsa, kun ruotsalaisilla välähti – ikonisen auton syntymästä jo puoli vuosisataa
KlassikkoautotAutotLifestyle
Entisöity Tatra 87 lintuperspektiivistä. Huomaa evä.Shutterstock

Tuoreimmat aiheesta

Klassikkoautot
  • 2.5.17:32
    Liikenneturvallisuus

    Harrasteautot putkahtelevat nyt liikenteeseen, vanha menopeli vaatii erityishuomiota – "Ennakointivirheitä syntyy herkästi"

  • 25.05.202411:15
    Liikenneturvallisuus

    Harrasteautolla liikenteeseen? Asiantuntija kertoo, mitä pitää huomioida

  • 06.01.202415:32
    Autokauppa

    Tässä ovat maailman kalleimmat autot

  • 18.11.202316:06
    Huomenta Suomi

    Yli 80-vuotias paloautovanhus kuljetti Lorenz Backmanin uuden pelastusaseman avajaisiin – menopeli oli päätyä rajan taa

  • 16.10.202311:12
    Autot

    Maailman kaunein lava-auto kruunattiin Yhdysvalloissa