Tämä puraisee F1-kilpailujohtajaa! MM-taiston kohupäätös räikeästi ristiriidassa vuoden takaisen lausunnon kanssa

F1-kilpailujohtaja Michael Masin päätökset Abu Dhabissa ajetun päätöskisan turva-autoepisodiin liittyen aiheuttivat kohun. Ne näyttäytyvät vielä erikoisemmassa valossa, kun peilaa niitä Masin reilu vuosi sitten vastaavanlaisessa tilanteessa antamiin lausuntoihin. 

Pääkuvan video: Mercedeksen tallipomo Toto Wolff menetti malttinsa Abu Dhabin päätöskisan ratkaisuhetkillä ja viestitti turhautuneena useampaan kertaan kilpailujohtaja Michael Masille. 

Masi joutui kovan paineen alle F1-päätöskisan loppuhetkillä, kun Williamsin Nicholas Latifin ulosajo pakotti turva-auton radalle. Tästä käynnistyi radion välityksellä kädenvääntö Masin, Mercedeksen ja Red Bullin välillä. 

Juttu jatkuu videon alla. 

Ajetaanko turva-auton perässä maaliin saakka? Päästetäänkö kaikki kierroksella ohitetut autot turva-auton ohi, kuten säännöissä sanotaan? Ja niin edelleen. 

Lopulta kierroksella ohitetut autot ajatettiin turva-auton edelle vain MM-tittelistä taistelleiden Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja Red Bullin Max Verstappenin välistä ja kisa saatiin uudelleen käyntiin reilu kierros ennen ruutulippua. Tämän seurauksena tuoreet renkaat hetkeä aiemmin hakenut Verstappen ohitti Hamiltonin viimeisellä kierroksella ja nousi britin ohi maailmanmestariksi

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Palataan ajassa taakse päin lokakuuhun 2020.  

Tuolloin Eifelin GP:ssä turva-auto tuli radalle McLarenin Lando Norrisin keskeytyksen seurauksena. Lopulta turva-auton perässä ajettiin viisi kierrosta, sillä kisaa johtanut Hamilton oli ohittanut neljää autoa vaille kaikki vastustajansa. Monen kuljettajan mielestä kierroksella ohitettujen autojen ohi päästämisessä ja niiden asemien uudelleen hakemisessa meni liian kauan aikaa. 

Masin vastaus Eifelin GP:ssä annettuun kritiikkiin sotii täysin hänen Abu Dhabissa viime sunnuntaina tekemiään päätöksiä vastaan. 

– Sarjan säännöt vaativat sitä, että kaikki kierroksella ohitetut autot ajatetaan turva-auton ohi. 

– Siinä vaiheessa kisaa 10-11 autoa joutui siirtymään turva-auton etupuolelle, joten turva-autotilanne kesti hieman normaalia kauemmin, Masi perusteli motorsportweek.comin mukaan

Lue myös:

    Uusimmat