Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Tämä puraisee F1-kilpailujohtajaa! MM-taiston kohupäätös räikeästi ristiriidassa vuoden takaisen lausunnon kanssa

Michael Masi Abu Dhabin GP:ssä.
Michael Masi Abu Dhabin GP:ssä. /All Over Press
Julkaistu 15.12.2021 05:57
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

ossikarvonen

F1-kilpailujohtaja Michael Masin päätökset Abu Dhabissa ajetun päätöskisan turva-autoepisodiin liittyen aiheuttivat kohun. Ne näyttäytyvät vielä erikoisemmassa valossa, kun peilaa niitä Masin reilu vuosi sitten vastaavanlaisessa tilanteessa antamiin lausuntoihin. 

Pääkuvan video: Mercedeksen tallipomo Toto Wolff menetti malttinsa Abu Dhabin päätöskisan ratkaisuhetkillä ja viestitti turhautuneena useampaan kertaan kilpailujohtaja Michael Masille. 

Masi joutui kovan paineen alle F1-päätöskisan loppuhetkillä, kun Williamsin Nicholas Latifin ulosajo pakotti turva-auton radalle. Tästä käynnistyi radion välityksellä kädenvääntö Masin, Mercedeksen ja Red Bullin välillä. 

Juttu jatkuu videon alla. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

LUE MYÖS: Nämä Toto Wolffin parahdukset kohauttivat – nyt F1-sarja tekee ison linjauksen katsojienkin kuulemista radioviesteistä

Ajetaanko turva-auton perässä maaliin saakka? Päästetäänkö kaikki kierroksella ohitetut autot turva-auton ohi, kuten säännöissä sanotaan? Ja niin edelleen. 

Lopulta kierroksella ohitetut autot ajatettiin turva-auton edelle vain MM-tittelistä taistelleiden Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja Red Bullin Max Verstappenin välistä ja kisa saatiin uudelleen käyntiin reilu kierros ennen ruutulippua. Tämän seurauksena tuoreet renkaat hetkeä aiemmin hakenut Verstappen ohitti Hamiltonin viimeisellä kierroksella ja nousi britin ohi maailmanmestariksi. 

LUE MYÖS: Lakimies uskoo: F1-mestarin nimi voi vielä vaihtua – "Heillä ei ole yksinkertaisesti vaihtoehtoja"

Muun muassa C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen piti turva-autotilannetta koskeneita päätöksiä erikoisina ja sääntöjenvastaisina. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

10.12641021bMichael Masi on joutunut tulilinjalle päätöksistään F1-loppukaudella./All Over Press

Masi puolusti päätöstään, ja muun muassa tokaisi sitä kritisoineelle Mercedeksen tallipomolle Toto Wolffille, että "tämä on moottoriurheilukilpailu". 

Palataan ajassa taakse päin lokakuuhun 2020.  

Tuolloin Eifelin GP:ssä turva-auto tuli radalle McLarenin Lando Norrisin keskeytyksen seurauksena. Lopulta turva-auton perässä ajettiin viisi kierrosta, sillä kisaa johtanut Hamilton oli ohittanut neljää autoa vaille kaikki vastustajansa. Monen kuljettajan mielestä kierroksella ohitettujen autojen ohi päästämisessä ja niiden asemien uudelleen hakemisessa meni liian kauan aikaa. 

LUE MYÖS: Tätä ei kuultu TV-lähetyksessä: Lewis Hamiltonilta paljon kertova reaktio dramaattiseen mestaruuskäänteeseen

Masin vastaus Eifelin GP:ssä annettuun kritiikkiin sotii täysin hänen Abu Dhabissa viime sunnuntaina tekemiään päätöksiä vastaan. 

– Sarjan säännöt vaativat sitä, että kaikki kierroksella ohitetut autot ajatetaan turva-auton ohi. 

– Siinä vaiheessa kisaa 10-11 autoa joutui siirtymään turva-auton etupuolelle, joten turva-autotilanne kesti hieman normaalia kauemmin, Masi perusteli motorsportweek.comin mukaan. 

Lisää aiheesta:

Mercedes-pomo Toto Wolffin vaimo rikkoi hiljaisuuden päätöskisan kohutapauksesta – "Sitä on vieläkin vaikea ymmärtää"Nämä Toto Wolffin parahdukset kohauttivat – nyt F1-sarja tekee ison linjauksen katsojienkin kuulemista radioviesteistäOssi Oikarinen pitää Mercedeksen raivoa täysin perusteltuna – F1-kohussa unohdettu kärsijä: "Päätös erittäin vaikeasti perusteltavissa"Tätä ei kuultu TV-lähetyksessä: Lewis Hamiltonilta paljon kertova reaktio dramaattiseen mestaruuskäänteeseenTästä Mercedes ja Red Bull kinastelevat: Ratkaiseeko yksi vaivainen sana F1-saippuaoopperan?F1-maailmanmestari Damon Hill jyrähti Abu Dhabin kisan kohuratkaisusta – kritiikin kohde nyt tulisilla hiilillä
F1Abu Dhabin GPRed BullMercedesLewis HamiltonMax VerstappenMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"