Ossi Oikarinen pitää Mercedeksen raivoa täysin perusteltuna – F1-kohussa unohdettu kärsijä: "Päätös erittäin vaikeasti perusteltavissa"

C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen ei ollut tyytyväinen tapaan, jolla mestaruustaisto Red Bullin Max Verstappenin ja Mercedeksen Lewis Hamiltonin välillä ratkesi sunnuntaina Abu Dhabissa. 

Pääkuvan video: Nämä tapahtumat jäävät historiaan! F1-kaudelle järisyttävä loppuhuipennus – Max Verstappenista maailmanmestari viimeisellä kierroksella.

Verstappenin ja Hamiltonin välinen MM-tittelitaisto oli jo ennen kauden huipennusta noussut eeppisiin mittasuhteisiin, mutta Abu Dhabissa nähtiin vielä erikoisempia käänteitä. 

Juttu jatkuu videon alla. 

Hollantilainen nousi mestariksi viimeisen kierroksen ohituksella Hamiltonista. Tätä edelsi turva-autoepisodi, jonka yksityiskohdista Mercedes teki kaksi protestia. Niiden kaaduttua myöhään sunnuntaina tiimi aikoo jatkaa valitustuomioistuimeen

Oikarisen mukaan Michael Masin kipparoiman kilpailujohdon päätökset jättivät paljon tilaa spekuloinnille.

– Päätökset eivät ole menneet johdonmukaisesti loppukaudella, ja oikeastaan tämä viimeinen kisa kruunasi kaiken. Päätökset siitä, miten turva-auton takaa lähdetään liikkeelle ja ketä siinä päästetään ohi ja ketä ei, jättivät aika sotkuisen kuvan viimeisestä kisasta, Oikarinen aloittaa. 

Juttu jatkuu videon alla. 

Mercedeksen ensimmäinen protesti koski Verstappenin liikkumista Hamiltonin takana turva-autotilanteen aikana. Perusteet valitukselle olivat olemassa, mutta kuten Oikarinenkin toteaa, menestystä sille ei voinut povata. 

Toinen protesti on perusteiltaan painavampi. Sääntöjen mukaan turva-autotilanteessa kaikkien kierroksella ohitettujen autojen pitää ajaa kärkiautojen ja turva-autojen ohi, minkä jälkeen kisa pääsee pian käyntiin. 

Abu Dhabissa kierroksella ohitetut autot komennettiin pois vain Hamiltonin ja Verstappenin välistä. Sen jälkeen kisaa jatkettiin hyvin nopeasti, jotta viimeinen kierros ehdittiin ajaa kilpaa. Tuoreilla renkailla hyökkäykseen päässyt Verstappen kellisti Hamiltonin melko helposti. 

– Tässä tehtiin todella erikoinen ratkaisu. Hamilton ajatettiin tavallaan tilanteeseen, jossa on Verstappen takana uusilla renkailla, mutta Verstappenin takana ei ole taas ketään uhkaajia hänelle, Oikarinen ihmettelee. 

"Huonoin päätös tuohon tilanteeseen"

Oikarinen nostaa nopeasti esiin yhden esimerkkiratkaisun, jolla mestaruustaisto olisi saatu rehdimmin maaliin. 

Nicholas Latifin ulosajon jälkeen kilpailu olisi voitu keskeyttää punaisilla lipuilla ja ottaa yhden kierroksen kisa lähtöruudukosta. Tuolloin Hamiltonillakin olisi ollut allaan tuoreet renkaat.  

– En tiedä onko epäreilu oikea sana tähän, mutta tehty päätös oli ainakin erittäin vaikeasti perusteltavissa, jos vain osa kierroksella ohitetuista ajatetaan turva-auton ohi ja osa ei. Mielestäni tässä ei toimittu sääntökirjan tekstin eikä hengen mukaisesti.

Juttu jatkuu videon alla. 

Kisajohto siis hätäili. 

– Se, mitä nyt tehtiin, oli mielestäni huonoin päätös tuohon tilanteeseen.

Oikarisen mukaan Mercedeksellä on hyvät perusteet valitukselleen. 

– Tämä koko homma olisi hyvä käydä läpi. Säännöt pitää saada sellaisiksi, ettei niihin jää tulkinnanvaraa ja että ne ovat kaikille samat. 

– Sääntö on kirjoitettu niin, että kaikki kierroksella ohitetut autot pitäisi päästä ohi, sen jälkeen autojen pitäisi ottaa (kärkiautojen) letka kiinni ja sen jälkeen pitäisi ajaa yksi kierros. Nämä kaikki kohdat löytyvät niistä säännöistä. Eilen alkoi jotenkin ihmeellisesti löytyä jotain erilaisia tulkintoja näistä säännöistä, jotka ovat ennen olleet selkeitä. 

Oikarinen nostaa esiin upeasti kolmannelle sijalle ajaneen Ferrarin Carlos Sainzin, joka on yksi unohdetuista MM-tittelijahdin jaloissa. 

– Sainz ei todennäköisesti olisi pystynyt haastamaan Verstappenia kuluneilla renkaillaan, mutta nyt hänelle ei annettu edes sitä mahdollisuutta. Hänelle olisi pitänyt antaa se mahdollisuus. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Miksi Hamilton pysyi radalla?

Red Bull otti Verstappenin kahdesti sisään turva-autoepisodien aikana, ensin virtuaalisen turva-auton aikana kierroksella 37 ja uudestaan 54. kierroksella, kun Latifi ajoi seinään. 

Kisaa johtanut Hamilton pysyi molemmilla kerroilla radalla. Miksi?

– Mercedes ei voinut vastata tähän. Molemmissa tapauksissa Hamilton oli ensimmäisenä radalla, ja jos hän olisi tullut varikolle, se olisi antanut Red Bullille mahdollisuuden valita, että pysähdytäänkö vai ei. Hamilton oli suurella todennäköisyydellä menettänyt johtoasemansa Verstappenille, minkä jälkeen hän olisi joutunut uudelleen ohittamaan Maxin. Se ei olisi varmasti ollut helppo homma. 

Oikarinen korostaa, että strategiaratkaisut tehdään aina silloisen tiedon perusteella. Jälkikäteen näytti, että Mercedes teki virheen, minkä seurauksena Hamilton oli helppo maali Verstappenille. 

– Kisan loppuun tuli täydellinen myrsky, ja homma meni Hamiltonin kohdalla päälaelleen. 

Lue myös:

    Uusimmat