Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

SDP haali eniten näkyvyyttä Tiktokissa eurovaaleissa – taustalla terapeutti-Ville

Sosiaalisessa mediassa terapeutti-Villenä tunnetuksi tullut sosiaalidemokraattien kansanedustaja Ville Merinen sai vaalien alla Tiktokiin lataamiin videoihinsa usein yli 100 000 näyttökertaa.
Sosiaalisessa mediassa terapeutti-Villenä tunnetuksi tullut sosiaalidemokraattien kansanedustaja Ville Merinen sai vaalien alla Tiktokiin lataamiin videoihinsa usein yli 100 000 näyttökertaa. MTV
Julkaistu 04.07.2024 10:07(Päivitetty 04.07.2024 10:58)

MTV UUTISET – STT

SDP oli europarlamenttivaalien alla näkyvin puolue nuorten suosimassa Tiktok-sovelluksessa. Asia selviää faktantarkistuspalvelu Faktabaarin ja teknologiayritys Check Firstin tekemästä selvityksestä, jossa tutkittiin sovelluksen käyttöä kampanjoinnin välineenä.

Sosiaalidemokraattien jälkeen eniten näyttökertoja keräsivät vasemmistoliitto sekä vihreät. Eduskuntavaalien alla Tiktok-puolueeksi profiloitunut perussuomalaiset sen sijaan tuli selvityksen mukaan vasta neljänneksi.

Tutkimuksesta selviää, että SDP:n menestys selittyy paljolti yhdellä eurovaaliehdokkaalla. Sosiaalisessa mediassa terapeutti-Villenä tunnetuksi tullut sosiaalidemokraattien kansanedustaja Ville Merinen sai vaalien alla Tiktokiin lataamiin videoihinsa usein yli 100 000 näyttökertaa. Merinen ei kuitenkaan tullut valituksi Euroopan parlamenttiin.

Vain joka toisella sosiaalidemokraattien ehdokkaalla oli sovellus käytössä kampanjoinnissaan, mutta puolue keräsi helmikuun 15:nnen ja kesäkuun 9:nnen välisenä aikana yhteensä lähes 12 miljoonaa näyttökertaa.

Toiseksi tulleen vihreiden 20 ehdokkaasta 17:llä oli Tiktok-profiili käytössä samana aikana, ja puolue keräsi katsomiskertoja yhteensä noin 8,3 miljoonaa.

Sovellus antaa tilaa vihapuheelle

Tarkasteluajanjaksolla eniten katsomiskertoja saavuttivat sisäpolitiikkaa käsittelevät aihetunnisteet. Ennalta oletettiin, että maahanmuuttoa ja pakolaisuutta käsittelevät tunnisteet keräisivät paljon katsomiskertoja, mutta lopulta vain 5,6 prosenttia näitä aiheita käsittelevistä julkaisuista lähti leviämään erittäin laajasti.

Faktabaarin tiedotteen mukaan sovellus ei kuitenkaan ole poistanut hakuehdotuksista aihesanoja, joita voidaan pitää syrjivinä.

Kampanjointi Tiktokissa tavoittaa varsinkin nuoret. Faktabaari kertoo tiedotteessaan, että noin 47 prosentilla 18–24-vuotiaista suomalaisnuorista on sovellus käytössään. Poliitikot ovat tunnistaneet Tiktokin mahdollisuudet: Faktabaarin mukaan noin kolmannes eurovaaliehdokkaista käytti sitä aktiivisesti tänä vuonna eurovaalikampanjansa välineenä.

Juttu täydennetty kautaaltaan 4.7.2024 kello 10.56.

Lisää aiheesta:

MTV selvitti: Haavisto kohdistaa somemainontaansa "keskustamaisemmaksi" – Stubb liehittelee eri kieliä puhuviaEtenkin nämä kolme perussuomalaista onnistuivat TikTok-kampanjassaan – "Mikä tahansa reaktio, joka saa ihmisen katselemaan..."Tämä puolue keräsi alkuvuonna eniten medianäkyvyyttä vaaliuutisoinnissaFacebook-mainonta kerää kritiikkiä – puolueet voivat teoriassa lähettää jopa vastakkaisia viestejä äänestäjilleNäin suomalaiset puolueet mainostavat Facebookissa – lihavimmat mainostilit SDP:llä ja kokoomuksellaTutkimus: Vain muutama ehdokas pystyi vaikuttamaan median agendaan eduskuntavaaleissa
PolitiikkaTikTokSosiaalinen mediaSDPKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Politiikka
  • 21:12
    Orpon hallitus

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • 19:52
    Turku

    Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"

  • 19:33
    Liikenne

    Joutuuko valtio maksumieheksi, jos Länsiradan hinta karkaa käsistä? Tästä sovittiin

  • 18:47
    Teboil

    Teboilin vetoomukseen tyly vastaus

  • 17:57
    MTV Uutisextra

    Ministeri Ranne MTV:lle: Suomi tilaa kolmesta viiteen uutta jäänmurtajaa – nimesi ensimmäisen