Tämä alle 40 000 euron sähköauto on markkinoiden energiapihein – mutta ei välttämättä pitkään

Tältä näyttää uusi Hyundai Ioniq Electric 1:17
Tältä näyttää vuodelle 2020 uudistunut Hyundai Ioniq Electric.

Korealaisen Hyundain Ioniq Electric on useiden lähteiden mukaan markkinoiden pienikulutuksisin täyssähköauto.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylläpitämän Autovertaamon mukaan markkinoilla olevista täyssähköautoista kaikkein pienikulutuksisin on hankintatukien kanssa alle 40 000 euroon jäävä Hyundai Ioniq Electric.

Traficom koostaa Autovertaamoon autojen tyyppihyväksynnässä kerätyt tiedot sekä autojen maahantuojien tuotetietoja. Hyundai Ioniq Electricin kulutukseksi on palvelussa ilmoitettu 138 Wh/km, mikä on sama kuin valmistajan ilmoittama lukema.

Autovertaamo tarjoaa tietoa muun muassa henkilöautojen polttoainetaloudellisuudesta sekä hiilidioksidipäästöistä WLTP-testisyklin mukaan ilmoitettuna.

Sähköautojen kansainvälinen tietokanta EV Database on listannut Ioniq Electricin pienikulutuksisimmaksi tällä hetkellä myynnissä olevaksi sähköautoksi yhdessä Tesla Model 3 Standard Range Plus -mallin kanssa. Kummankin kulutukseksi on ilmoitettu 153 Wh / km.

EV Databasen tiedot ovat aika hyvin linjassa myös Tekniikan Maailman sähköautojen talvitestin kanssa. Tämän vuoden alussa tehdyssä testissä sen kulutukseksi saatiin 170 Wh/km, mikä oli testin paras tulos.

TM:n testissä sähkönkulutus laskettiin ajomatkan loppupäässä havaituista arvoista, ilman ensimmäisillä kilometreillä tapahtuvaa matkustamon lämmitystä. Näin lukemat ovat lähellä esilämmitetyn auton kulutusta.

Ioniqin kulutusta painavat Tekniikan Maailman mukaan alas auton kiilamainen muoto sekä keveys.

Ioniq saattaa kuitenkin joutua luopumaan ykköspaikastaan ensi vuonna, mikäli prototyyppiasteella oleva, reippaasti yli 100 000 euron huonommalle puolelle laskeutuva Lightyear One saapuu myyntiin suunnitellusti. Sen kulutukseksi EV Database ilmoittaa 104 Wh/km, mutta tieto on luonnollisesti vasta valmistajan ilmoittama arvio. Lightyear Onen energiapiheys johtuu sen katon ja konepellin aurinkopaneeleista.

Lähteet: Hyundai, EV Database, Tekniikan Maailma

Lue myös:

    Uusimmat