Taksiyritykset pelkäävät: Lakimuutos romuttaa asiakastyytyväisyyden

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista on tyytyväisiä nykyisiin taksipalveluihin kotipaikkakunnallaan.

Taksi Helsingin ja Lähitaksin TNS-Gallupilta tilaamaan kyselyyn osallistui runsaat 1 000 vastaajaa eri puolilta Suomea.

71 prosenttia suomalaisista on tyytyväisiä taksipalveluihin. He arvostivat erityisesti mahdollisuutta tilata taksi helposti ja milloin tahansa. Myös laadukkaat ajoneuvot ja nopea saapumisaika saivat kiitosta.

Kotipaikkakuntansa taksipalveluihin tyytymättömiä oli vain seitsemän prosenttia vastaajista.

Taksiala kokemassa suuria uudistuksia

Eduskunta käsittelee parhaillaan liikennekaariuudistusta, jonka odotetaan tuovan taksialalle merkittäviä uudistuksia. Toisin kuin julkisuudessa on annettu ymmärtää, Liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteltu lakiesitys poikkeaa merkittävästi hallituspuolueiden syyskuussa sopimasta kompromissista.

– Me taksialan toimijat näemme, että lakiesitys uhkaa romuttaa peruuttamattomasti ammattimaisen liikenteen harjoittamisen toimintaedellytykset koko valtakunnan alueella ja erityisesti pääkaupunkiseudulla, Taksi Helsingin hallituksen puheenjohtaja Jukka Kuusisto toteaa tiedotteessa.

Lakiesityksen mukaan taksiliikenne säilyy edelleen luvanvaraisena. Samalla taksialan toiminta avautuu kuitenkin kaikille liikennemuodoille – esimerkiksi mopo-, kuorma-, linja- ja pakettiautoille.

– Vain henkilöautoja koskevilla lupaehdoilla ei ole muuta kuin kansalaisia harhauttava vaikutus. Liikenne- ja viestintäministeriön esittämä muutos romuttaa peruuttamattomasti nykyisen hyvin toimivan ja asiakkaiden arvostaman taksijärjestelmän. Tilalle tulee täysin hallitsematon ja harmaan talouden mahdollistava sekä asiakasturvallisuuden vaarantava toimintaympäristö, varoittaa puolestaan Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Olemmeko korjaamassa jotain, mikä ei ole rikki?

Taksi Helsingin Kuusisto toteaa, että taksin nykyjärjestelmä nauttii erittäin laajaa kannatusta.

– Pelkona on, että liikennekaaren myötä ollaan korjaamassa jotain, mikä ei ole rikki. Samalla heikennetään palvelutasoa, johon asiakkaat ovat varsin tyytyväisiä, Kuusisto toteaa.

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaisille erityisen tärkeitä tekijöitä taksitoiminnassa ovat hinnoittelun selkeys, palveluiden ympärivuorokautinen saatavuus kaikkialla Suomessa sekä taksinkuljettajien velvollisuus kouluttautua palvelemaan myös erityisryhmiä, kuten näkövammaisia, vanhuksia ja liikuntarajoitteisia asiakkaita.

– Liikennekaariuudistus uhkaa heikentää juuri näitä suomalaisten tärkeiksi kokemia asioita ja vaarantaa koko maan kattavan laadukkaan ja asiakasturvallisen taksiliikennejärjestelmän. Asiakkaiden näkökulmasta palveluita ollaan nyt viemässä väärään suuntaan, Pentikäinen sanoo.

– Jos liikennekaari toteutetaan lakiesityksen mukaisesti, uhrataan samalla asiakkaiden korkealle arvostamat tekijät, joista suomalainen taksi tunnetaan, hän jatkaa.

Lähde: Helsingin Taksi-Data Oy

***

Hirvi hyppäsi Hannun eteen – raju video hirvikolarista 0:34

Lue myös:

    Uusimmat