Useimmat ihmiset luovuttavat maksukorttinsa sen enempää miettimättä niin baarimikolle kuin kaupan kassallekin. Tämä on kuitenkin asia, joka kannattaisi ehdottomasti jättää tekemättä.
Liikuteltavat maksukorttipäätteet ja lähimaksut ovat lisänneet korttimaksamisen turvallisuutta entisestään. Joissain tapauksissa henkilökunta voi kuitenkin pyytää saada maksukortin mukaansa takahuoneeseen tai kassalle. Petoksiin erikoistuneen asiantuntija Andrew Goodwillin mukaan maksukorttia ei tulisi luovuttaa henkilökunnan mukaan missään tilanteissa.
– Hyvä käytäntö on, että kortilla maksettaessa kortin tulisi aina pysyä asiakkaan silmissä, Goodwill kertoo.
Kortin tiedot voidaan kopioida sekunneissa
Goodwillin mukaan asiakkaan tulisi kyseenalaistaa henkilökunnan toiminta tapauksissa, joissa korttimaksupäätettä ei tuoda asiakkaalle. Asiakkaan tulisi aina estää maksukortin vieminen pois näköpiiristä.
– Tarjoilija voi olla pelkkää hymyä ja palvella teitä hyvin, mutta et voi tietää, mitä hän touhuaa tiskin takana. Et vain tiedä, Goodwill muistuttaa.

