Juuri viime viikolla vasta neljännen pelinsä, Clash Royalen, maailmanlaajuisesti julkistanut suomalainen Supercell-peliyhtiö jatkoi hurjaa tulostahtia viime vuonna. Supercell on nyt kertonut vuoden 2015 tuloksestaan.
Supercellin käyttökate ylsi viime vuonna 845 miljoonaan euroon 2,1 miljardin euron liikevaihdolla. Se teki voittoa siis noin 40 prosenttia myynnistään, mikä on aivan poikkeuksellisen kova taso. Supercell raportoi voittoluvuistaan käyttökatteen, mutta koska yhtiön liiketoiminnassa poistot ovat kulueränä lähes olemattomat, on käyttökate Supercellille käytännössä sama asia kuin liikevoitto.
Liikevaihdon kasvettua viime vuonna 36 prosentilla Supercellin kannattavuuskin parani kulujen kasvaessa vähemmän: käyttökate edellisenä vuonna oli 33 prosenttia liikevaihdosta verrattuna nyt saavutettuun 40 prosenttiin.
Supercell kertoi käyttäneensä vuonna 2015 markkinointiin 450 miljoonaa euroa eli 50 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Uusia työntekijöitä yhtiö palkkasi vain 24 ja kasvatti näin henkilöstöään 180 työntekijään. Supercell on tunnettu strategiastaan, jonka osana se pyrkii pitämään organisaationsa mahdollisimman kevyenä ja pienenä sekä julkaisemaan globaalisti vain kaikista lupaavimmat pelit. Supercell on kertonut tappaneensa yhteensä historiassaan 14 peliprojektia ennen kuin se nyt taas sai julki neljännen pelinsä Clash Royalen.


