Suoratoiston suosio kasvaa, eikä pelkästään nuorten keskuudessa

72 prosenttia suomalaisista katsoo televisio-ohjelmia suoratoistettuna. Musiikkia suoratoistaa 66 prosenttia suomalaisista.

Luvut käyvät ilmi Samsungin tilaamasta Techonomic Index -kuluttajatutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan television ja elokuvien suoratoistaminen on jo yleisempää kuin niiden lataaminen.

Lähes puolet 18–24-vuotiaista viihtyy vähintään tunnin päivässä suoratoistetun tv- ja videosisällön parissa. Pelkkää nuorten hommaa suoratoisto ei kuitenkaan ole.

Se on kohtalaisen suosittua myös 55–65-vuotiaissa. Tutkimuksessa heistä 30 prosenttia ilmoitti käyttävänsä suoratoistettua tv- tai videosisältöä viikoittain.

Suoratoiston voidaan ajatella syövän piratismin osuutta mediakulutuksessa. Piratismiin on perinteisesti kuulunut se, että mediasisältö nimenomaan ladataan omalle tietokoneelle.

Suomalaisista 40 prosenttia kuluttaa suoratoistettua musiikkia kerran viikossa. Audiovisuaalista sisältöä viikoittain ilmoitti kuluttavansa 45 prosenttia väestöstä.

Samsungin teettämään Techonomic Index -tutkimukseen vastasi tuhat 18–65-vuotiasta suomalaista ja neljätuhatta pohjoismaalaista kuluttajaa. Haastattelut tehtiin vuoden 2014 huhtikuussa.

Lue myös:

    Uusimmat