Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen hallitus empii lentoveroa, kun moni EU-maa on veron puolella – asiantuntija: Lentoveron vaikutus olisi pieni ja väliaikainen

12:25Loppuuko lentäminen verottamalla?Loppuuko lentäminen verottamalla?
Julkaistu 05.03.2020 08:56

MTV UUTISET – STT

Lentoyhtiö Finnair kertoo tänään, miten se aikoo pyrkiä kohti hiilineutraaliutta pitkällä aikavälillä. Lentoliikenteen päästöistä keskustellaan tänään myös eduskunnassa, jossa kansanedustajat ottavat ensimmäistä kertaa kantaa kansalaisaloitteeseen matkustajakohtaisesta lentoverosta.

Monien kansainvälisten lentoyhtiöiden tavoin Finnair raportoi jo nyt ja tarvittaessa hyvittää päästöjensä kasvun ensi vuoden alusta lähtien. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO päätti kolme vuotta sitten, että lentoyhtiöiden on raportoitava päästöistään ja hyvitettävä niiden kasvu hankkimalla uusia päästöoikeuksia tai ostamalla päästökompensaatioita.

Tulevia päästöjä verrataan vuosien 2019–2020 tasoon.

Päästöihin voidaan vaikuttaa vain rajallisesti

Isossa kuvassa lentoyhtiöillä on rajallinen mahdollisuus vaikuttaa päästöihinsä, sanoo apulaisprofessori Heikki Liimatainen Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.

Yksittäisen lentoyhtiön on mahdollista vaikuttaa päästöihinsä esimerkiksi siirtymällä osin uusiutuvaan polttoaineeseen. Finnairkin on kertonut esittelevänsä tämänpäiväisessä tilaisuudessa "uusiutuvien lentopolttoaineiden kumppaninsa".

Pidemmällä aikavälillä yhtiöt voivat ottaa käyttöön uutta, energiatehokkaampaa teknologiaa, ja lentoliikenteen reittejä voidaan ohjata suoraviivaisemmin, mutta sekään ei ole yhtiöiden omissa käsissä.

Talkoisiin on ryhdyttävä ilmaston hyväksi

Lentoliikenteen päästöt kasvavat ennennäkemätöntä vauhtia, koska ihmiset ympäri maailmaa lentävät aiempaa enemmän. EU-komission mukaan päästöjen odotetaan olevan kansainvälisesti tänä vuonna noin 70 prosenttia korkeammat kuin vuonna 2005.

– Päästöt noin kaksinkertaistuvat vuoteen 2035 mennessä, jos mitään uusia toimia ei tehdä, Liimatainen sanoo.

Kansainvälisen ilmailualan kompensaatiojärjestelmän pitäisi hänen mukaansa kuitenkin pysäyttää kasvu – ainakin periaatteessa.

Lentoveron vaikutus hiipunut nopeasti

EU-maissa on kasvavaa painetta lentoveron käyttöönottoon. Viimeksi marraskuussa yhdeksän EU-maata, ilman Suomea, kirjelmöi EU-komissiolle lentoliikenteen yhtenäisen hinnoittelun puolesta.

Suomessa hallitus empii lentoveroa. Hallitus selvittäisi lentopolttoaineen veroa tai lentomaksua vasta toissijaisesti, ja silloinkin vain EU:n laajuisesti tai globaalisti.
Hallituksen ensisijainen vaihtoehto olisi edistää päästökaupan laajentamista kaikkiin lentoliikenteen ilmastoon vaikuttaviin päästöihin. Lentoliikenne on jo nyt mukana Euroopan talousalueen päästökaupassa, mutta valtaosa päästöoikeuksista jaetaan yhtiöille maksutta.

Matkustajakohtaisen lentoveron vaikutus olisi pieni ja väliaikainen, sanoo Liimatainen Vernestä. Näin kävi hänen mukaansa kymmenisen vuotta sitten Saksassa ja Itävallassa, jossa lentomatkat vähenivät ensimmäisenä vuonna yhdeksän prosenttia ja seuraavana enää viisi prosenttia. Lennot vähenivät varsinkin halpalentoyhtiöiltä.

–Vaikutukset riippuvat siitä, kuinka suuri vero on eli kuinka paljon lipun hinnat nousisivat, Liimatainen sanoo.

Lue myös: Dieseliä tuetaan 0,26 eurolla per litra, mutta ei välttämättä ikuisesti, koska tuen lopettaminen auttaisi vähentämään päästöjä – kelpaisiko sen sijaan kevyempi tuloverotus?

Lisää aiheesta:

Lentävän suomalaisen ilmastokuormasta ilmailu voi haukata jopa neljänneksen – biopolttoaineista tuskin on lentämisen viisasten kiveksiKeskustelu lentoverosta käy kuumana – asiantuntijat epäileväisiä lentoveron vaikutuksista päästöihin: "Vähän kuin lääke, eli tehoaako se ja mitä sivuvaikutuksia on"Finnair tarjoaa matkustajille mahdollisuuden kompensoida lentojensa päästöjä – kertyvillä varoilla ostetaan biopolttoainetta koneisiin ja liesiä MosambikiinLentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä – Finnair ottaa käyttöön biomaksun, lentokoneiden painoa kevennetään Kansa kannattaa lentoveroa, mutta eduskuntaryhmissä se saa vain niukasti kannatusta – "Suomen ei ole viisasta lähteä sooloilemaan asiassa"Saastuttavaan lentoliikenteeseen ei puututa verotuksella, jottei turismi kärsisi
FinnairLentäminenVerotYhteiskuntaRahaTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Finnair
  • ma05:38
    Lentokentät

    Nämä asiat vaikuttavat siihen, minne suomalaisia lennätetään: Kymmeniä vaihtoehtoja pöydällä

  • 17.11.17:17
    Lentäminen

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • 1.11.07:14
    Lentoyhtiöt

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 30.10.09:37
    Talous

    Työtaistelut sulattivat Finnairin tuloksesta 18 miljoonaa euroa

  • 22.10.14:09
    Lentäminen

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä