Lentoyhtiö Finnair kertoo tänään, miten se aikoo pyrkiä kohti hiilineutraaliutta pitkällä aikavälillä. Lentoliikenteen päästöistä keskustellaan tänään myös eduskunnassa, jossa kansanedustajat ottavat ensimmäistä kertaa kantaa kansalaisaloitteeseen matkustajakohtaisesta lentoverosta.
Monien kansainvälisten lentoyhtiöiden tavoin Finnair raportoi jo nyt ja tarvittaessa hyvittää päästöjensä kasvun ensi vuoden alusta lähtien. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO päätti kolme vuotta sitten, että lentoyhtiöiden on raportoitava päästöistään ja hyvitettävä niiden kasvu hankkimalla uusia päästöoikeuksia tai ostamalla päästökompensaatioita.
Tulevia päästöjä verrataan vuosien 2019–2020 tasoon.
Päästöihin voidaan vaikuttaa vain rajallisesti
Isossa kuvassa lentoyhtiöillä on rajallinen mahdollisuus vaikuttaa päästöihinsä, sanoo apulaisprofessori Heikki Liimatainen Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.
Yksittäisen lentoyhtiön on mahdollista vaikuttaa päästöihinsä esimerkiksi siirtymällä osin uusiutuvaan polttoaineeseen. Finnairkin on kertonut esittelevänsä tämänpäiväisessä tilaisuudessa "uusiutuvien lentopolttoaineiden kumppaninsa".
Pidemmällä aikavälillä yhtiöt voivat ottaa käyttöön uutta, energiatehokkaampaa teknologiaa, ja lentoliikenteen reittejä voidaan ohjata suoraviivaisemmin, mutta sekään ei ole yhtiöiden omissa käsissä.
Talkoisiin on ryhdyttävä ilmaston hyväksi
Lentoliikenteen päästöt kasvavat ennennäkemätöntä vauhtia, koska ihmiset ympäri maailmaa lentävät aiempaa enemmän. EU-komission mukaan päästöjen odotetaan olevan kansainvälisesti tänä vuonna noin 70 prosenttia korkeammat kuin vuonna 2005.