Dieseliä tuetaan 0,26 eurolla per litra, mutta ei välttämättä ikuisesti, koska tuen lopettaminen auttaisi vähentämään päästöjä – kelpaisiko sen sijaan kevyempi tuloverotus?

Miten liikenteen päästöt leikataan? 7:41
Miten liikenteen päästöjä voitaisiin leikata? Aiheesta keskustelemassa kansanedustajat Ari Torniainen (kesk.) ja Suna Kymäläinen (sd.).

Liikenne aiheuttaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin, miten dieselin verotuen poistaminen vaikuttaisi päästöihin.

Pellervon taloustutkimuksen (PTT) tuoreen raportin mukaan dieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi toimiva taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi.

PTT:n mukaan verotuen poisto heikentäisi vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä vain vähän. Kotitalouksille verotuen poistuminen näkyisi todennäköisesti lopputuotteiden kustannusten nousuna, mitä voitaisiin kompensoida esimerkiksi tulonsiirroilla tai ansiotuloverotusta alentamalla.

Tuki lähes 0,26 euroa per litra

Dieselpolttoaineen verotuki on dieselin energiasisältöveron alennus, jonka suuruus on 25,95 senttiä litraa kohden. Sen tarkoituksena on tukea vientiteollisuutta ja hyötyliikennettä. Dieselautojen yksityiskäyttäjiltä peritään käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta.

Suomessa liikennekäytössä olevista noin 2,7 miljoonasta henkilöautosta noin 750 000 on dieselautoja. Näiden lisäksi teillä liikkuu 310 000 dieseliä käyttävää pakettiautoa, yli 90 000 kuorma-autoa sekä 12 000 linja-autoa.

Verotuen poisto vähentäisi päästöjä

PTT:n mukaan dieselpolttoaineen erilainen verokohtelu bensiiniin verrattuna heikentää mahdollisuuksia saavuttaa teknologianeutraalia ja kustannustehokasta vähennystä päästöihin.

Mikäli verotuki poistettaisiin, johtaisi se tutkimuksen mukaan dieselin kulutuksen laskuun ja samalla päästöjen vähenemiseen. Tutkimuksessa tehdyn simulaation perusteella päästövähenemä olisi noin kolme prosenttia vuodessa, mistä muodostuisi pitkällä aikavälillä merkittävä kertymä.

– Polttoaineverotuksen ympäristöohjaavuuden ja kustannustehokkuuden näkökulmasta dieselin verotuesta tulisikin luopua. Suomi on sitoutunut merkittäviin päästövähennyksiin liikenteessä, ja tavoitteisiin pääseminen vaatii tehokasta taloudellista ohjausta, jota dieselin verotuen poisto olisi, PTT kertoo tiedotteessaan.

Lähde: Pellervon taloustutkimus

Lue myös:

    Uusimmat