Liikenne aiheuttaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin, miten dieselin verotuen poistaminen vaikuttaisi päästöihin.
Pellervon taloustutkimuksen (PTT) tuoreen raportin mukaan dieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi toimiva taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi.
PTT:n mukaan verotuen poisto heikentäisi vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä vain vähän. Kotitalouksille verotuen poistuminen näkyisi todennäköisesti lopputuotteiden kustannusten nousuna, mitä voitaisiin kompensoida esimerkiksi tulonsiirroilla tai ansiotuloverotusta alentamalla.
Tuki lähes 0,26 euroa per litra
Dieselpolttoaineen verotuki on dieselin energiasisältöveron alennus, jonka suuruus on 25,95 senttiä litraa kohden. Sen tarkoituksena on tukea vientiteollisuutta ja hyötyliikennettä. Dieselautojen yksityiskäyttäjiltä peritään käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta.
Suomessa liikennekäytössä olevista noin 2,7 miljoonasta henkilöautosta noin 750 000 on dieselautoja. Näiden lisäksi teillä liikkuu 310 000 dieseliä käyttävää pakettiautoa, yli 90 000 kuorma-autoa sekä 12 000 linja-autoa.