Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
7:41Miten liikenteen päästöt leikataan?Miten liikenteen päästöjä voitaisiin leikata? Aiheesta keskustelemassa kansanedustajat Ari Torniainen (kesk.) ja Suna Kymäläinen (sd.).
Julkaistu 11.02.2020 14:33

Ville Järveläinen

Liikenne aiheuttaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin, miten dieselin verotuen poistaminen vaikuttaisi päästöihin.

Pellervon taloustutkimuksen (PTT) tuoreen raportin mukaan dieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi toimiva taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi.

PTT:n mukaan verotuen poisto heikentäisi vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä vain vähän. Kotitalouksille verotuen poistuminen näkyisi todennäköisesti lopputuotteiden kustannusten nousuna, mitä voitaisiin kompensoida esimerkiksi tulonsiirroilla tai ansiotuloverotusta alentamalla.

Lue myös: Nyt loppui brexit-huuma! Boris Johnson ilmoitti bensa- ja dieselautojen myyntikiellon aikaistamisesta – koskee myös hybridejä

Tuki lähes 0,26 euroa per litra

Dieselpolttoaineen verotuki on dieselin energiasisältöveron alennus, jonka suuruus on 25,95 senttiä litraa kohden. Sen tarkoituksena on tukea vientiteollisuutta ja hyötyliikennettä. Dieselautojen yksityiskäyttäjiltä peritään käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta.

Suomessa liikennekäytössä olevista noin 2,7 miljoonasta henkilöautosta noin 750 000 on dieselautoja. Näiden lisäksi teillä liikkuu 310 000 dieseliä käyttävää pakettiautoa, yli 90 000 kuorma-autoa sekä 12 000 linja-autoa.

Dieseliä tuetaan 0,26 eurolla per litra, mutta ei välttämättä ikuisesti, koska tuen lopettaminen auttaisi vähentämään päästöjä – kelpaisiko sen sijaan kevyempi tuloverotus?


Verotuen poisto vähentäisi päästöjä

PTT:n mukaan dieselpolttoaineen erilainen verokohtelu bensiiniin verrattuna heikentää mahdollisuuksia saavuttaa teknologianeutraalia ja kustannustehokasta vähennystä päästöihin.

Mikäli verotuki poistettaisiin, johtaisi se tutkimuksen mukaan dieselin kulutuksen laskuun ja samalla päästöjen vähenemiseen. Tutkimuksessa tehdyn simulaation perusteella päästövähenemä olisi noin kolme prosenttia vuodessa, mistä muodostuisi pitkällä aikavälillä merkittävä kertymä.

– Polttoaineverotuksen ympäristöohjaavuuden ja kustannustehokkuuden näkökulmasta dieselin verotuesta tulisikin luopua. Suomi on sitoutunut merkittäviin päästövähennyksiin liikenteessä, ja tavoitteisiin pääseminen vaatii tehokasta taloudellista ohjausta, jota dieselin verotuen poisto olisi, PTT kertoo tiedotteessaan.

Lähde: Pellervon taloustutkimus

Lue myös: Tämä 349 euron laite oli aikoinaan laiton, mutta nyt sen hankintaan saa valtion tukea – näin säästät polttoainekuluissasi satasia

Lisää aiheesta:

Hallitus ei juuri saa tukea polttoaineveron alentamiselleDieselin litrahinta nousemassa kymmenillä senteillä – Autoliitto jyrähti "aikansa eläneestä" käyttövoimaverostaMatti Vanhanen pelätystä jakeluvelvoitteesta: "Tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa"Ministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – Matti Vanhanen väläyttää sitä tulevaisuuden toimenaTyöryhmä ehdottaa bensaveron nostamista – polttoaineen hinta nousisi yli 10 sentillä – "Tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi"Autoliitto laski: Näin paljon veroedun poistaminen näkyisi dieselautoilijan pussissa – paljon ajavalle jopa tonnin lisälasku
LiikennePolttoainePäästötVerotTalousKotimaaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • Eilen06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • pe21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"