Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomeen ehdotetaan tiemaksuja – liikenneväylien ylläpitoon halutaan 300 miljoonaa euroa lisää vuodessa

0:53Matkailuauto syttyi liekkeihin KonginkankaallaMatkailuauto syttyi liekkeihin Konginkankaalla elokuussa 2018.
Julkaistu 02.04.2019 13:24

MTV UUTISET – STT

Ehdotuksiin väylien ylläpidon ja rakentamisen rahoittamiseksi lukeutuvat alueelliset tai valtakunnalliset tiemaksut.

Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehet esittävät, että väylien ylläpito ja rakentaminen rahoitettaisiin alueellisilla tai valtakunnallisilla tiemaksuilla.

Perusväylien ylläpitoon tarkoitettuja määrärahoja pitäisi virkamiesnäkemyksen mukaan korottaa pysyvästi 300 miljoonalla eurolla vuodessa.

Liikenneinfrastruktuurin kehittämiseen pitäisi varata vuosittain yli 500 miljoonaa euroa enemmän kuin nyt.

LUE MYÖS: Yle: Tiemaksusta esitys – perustuisi aluksi aikaan

Virkamiehet ehdottavat seuraavaan hallitusohjelmaan väyläverkon korjausvelan lyhentämistä. Maanteiden ja ratojen korjausvelka on kasvanut 2,5 miljardiin euroon.

Esityksen mukaan laadukas liikenneverkko palvelee ihmisten hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Panostukset liikenneverkkoon tulisi nähdä investointeina kaupallisesti rahoitettujen viestintäverkkojen tapaan, virkamiehet painottavat.

Keinona kehittää liikenneverkkoa virkamiehet näkevät maanteiden omistuksen siirtämisen valtionyhtiölle. Joustavampi budjettirahoitus ja hankeyhtiöt eivät riitä.

Elinkeinoelämän kilpailukykyä ja kestävää kasvua tukevien liikennehankkeiden rahoitustarve on ensi vuosikymmenellä jopa 60 miljardia euroa, kun vuosittaiset liikenneinvestoinnit ovat jääneet 450 miljoonaan euroon.

Lisää aiheesta:

Nelikaistainen tie Helsingistä Tornioon ja lisäraiteet Ouluun asti – koko maahan esitetään jättimäisiä väyläinvestointejaAutoalalta vihreää valoa kilometriverolle, punaista autoverolle – moniin päästötoimiin voitaisiin ryhtyä jo tällä hallituskaudellaKuntaliitto ja kunnat huolissaan rapistuvista väylistä – esittävät liikenneverkkoon 800 miljoonaa vuosittaista lisäeuroa Autoala: Bernerin ehdotus oikeudenmukaisempi kuin nykyinen autoveroSelvitys vaatii lisää rahaa liikenneverkkoon tai Suomi jää peränpitäjäksiHallitus sopi liikenteen korjausvelasta: Teiden parantamiseen yli 300 miljoonaa
LiikenneAutotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 16:14
    Sää

    Ajokeli muuttuu petolliseksi – "Varoituksen sana"

  • 11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • Eilen20:00
    Australia

    Mies syttyi palamaan lentokentän business loungessa

  • Eilen18:20
    Rantasalmi

    Mies kuoli rekan ja henkilöauton törmäyksessä Rantasalmella

  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä