Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Suomeen ehdotetaan tiemaksuja – liikenneväylien ylläpitoon halutaan 300 miljoonaa euroa lisää vuodessa

0:53Matkailuauto syttyi liekkeihin KonginkankaallaMatkailuauto syttyi liekkeihin Konginkankaalla elokuussa 2018.
Julkaistu 02.04.2019 13:24

MTV UUTISET – STT

Ehdotuksiin väylien ylläpidon ja rakentamisen rahoittamiseksi lukeutuvat alueelliset tai valtakunnalliset tiemaksut.

Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehet esittävät, että väylien ylläpito ja rakentaminen rahoitettaisiin alueellisilla tai valtakunnallisilla tiemaksuilla.

Perusväylien ylläpitoon tarkoitettuja määrärahoja pitäisi virkamiesnäkemyksen mukaan korottaa pysyvästi 300 miljoonalla eurolla vuodessa.

Liikenneinfrastruktuurin kehittämiseen pitäisi varata vuosittain yli 500 miljoonaa euroa enemmän kuin nyt.

LUE MYÖS: Yle: Tiemaksusta esitys – perustuisi aluksi aikaan

Virkamiehet ehdottavat seuraavaan hallitusohjelmaan väyläverkon korjausvelan lyhentämistä. Maanteiden ja ratojen korjausvelka on kasvanut 2,5 miljardiin euroon.

Esityksen mukaan laadukas liikenneverkko palvelee ihmisten hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Panostukset liikenneverkkoon tulisi nähdä investointeina kaupallisesti rahoitettujen viestintäverkkojen tapaan, virkamiehet painottavat.

Keinona kehittää liikenneverkkoa virkamiehet näkevät maanteiden omistuksen siirtämisen valtionyhtiölle. Joustavampi budjettirahoitus ja hankeyhtiöt eivät riitä.

Elinkeinoelämän kilpailukykyä ja kestävää kasvua tukevien liikennehankkeiden rahoitustarve on ensi vuosikymmenellä jopa 60 miljardia euroa, kun vuosittaiset liikenneinvestoinnit ovat jääneet 450 miljoonaan euroon.

LiikenneAutotKotimaa

Lisää aiheesta:

Nelikaistainen tie Helsingistä Tornioon ja lisäraiteet Ouluun asti – koko maahan esitetään jättimäisiä väyläinvestointejaAutoalalta vihreää valoa kilometriverolle, punaista autoverolle – moniin päästötoimiin voitaisiin ryhtyä jo tällä hallituskaudellaKuntaliitto ja kunnat huolissaan rapistuvista väylistä – esittävät liikenneverkkoon 800 miljoonaa vuosittaista lisäeuroa Autoala: Bernerin ehdotus oikeudenmukaisempi kuin nykyinen autoveroSelvitys vaatii lisää rahaa liikenneverkkoon tai Suomi jää peränpitäjäksiHallitus sopi liikenteen korjausvelasta: Teiden parantamiseen yli 300 miljoonaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:11
    Joulu

    Loppuiko joulusinappi tai särkylääke? Näin palvelut ovat auki jouluna

  • Eilen14:02
    Sää

    Meteorologi muistuttaa autoilijoita: Varaa tämä asia mukaasi!

  • 21.12.07:34
    Hyvän mielen jutut

    Himopyöräilijä Paavo, 89, kuntouttaa itseään rajun yliajon vammoista: "Lähes 8 000 kilometriä tänä vuonna"

  • 20.12.18:11
    Sää

    Meteorologi Liisa Rintaniemi kertoo: Tältä näyttää joulun menoliikenteen sää

  • 20.12.14:05
    Helsinki-Vantaa

    Poliisi: Tästä syystä lentokone ja työntötraktori törmäsivät Helsinki-Vantaalla