Yle: Tiemaksusta esitys – polttoainevero alas, autovero pois, tiemaksut ajetun ajan mukaan

Berner ehdottaa isoja alennuksia autoilun verotukseen 1:55

Liikenneministeriö esittää, että tiemaksu perustuisi aluksi aikaan. Kiinteä maksu voisi tarkoittaa viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua, kertoo Yle.

Yle on saanut haltuunsa esityksen tieliikenneselvityksestä. Selvitys on tarkoitus julkaista huomenna.

Tienkäytön vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa, mutta riippuisi auton hiilidioksidipäästöistä.  

Tienkäyttöoikeus aikamaksulla

Aikaan perustuva tiemaksu tarkottaisi Ylen mukaan sitä, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta. Myöhemmin maksu muuttuisi kilometripohjaiseksi.

Esitys ei sisällä etukäteen kohun aiheuttanutta autojen paikannukseen perustuvaa maksua suoraan. Portti jätetään auki kilometripohjaisten maksujen osalta, johon tarvittaisiin aina ajoneuvon omistajan suostumus.  

Ylen tietojen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö esittää myös, että liikenteen veroja alennettaisiin 1,6 miljardia euroa. Tänä vuonna autoveroa kerätään arviolta noin 850 miljoonaa euroa. Autovero poistuisi kokonaan ja ajoneuvoveron perusveroa lasketaan. Autoverojen laskun vastapainoksi tulisivat tiemaksut. 

Ministeriön mukaan myös polttoaineveroa lasketaan noin 200 miljoonalla eurolla.   

Huhtikuussa päätöksiä?

Hallituksen pitäisi tehdä poliittiset päätökset liikenneverkkoyhtiöstä huhtikuun kehysriihen yhteydessä, jotta yhtiö voisi aloittaa liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) tavoitteen mukaan ensi vuoden alussa. Rata- ja vesiväylien on esityksen mukaan määrä siirtyä liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2019 alusta.

Uudistuksen taustalla on huoli liikenneverkon rapautumisesta. Samalla polttoainetta ja autoja on entistä vaikeampi verottaa, kun autot muuttuvat vähäpäästöisemmiksi ja ehkä jopa vähenevät.  

Kokoomuksen vastuuministerinä liikenneverkkoyhtiön suunnittelussa toimiva Kai Mykkänen sanoi aiemmin tammikuussa STT:lle, että liikennettä on tarvetta ohjata, jotta päästöjä ja ruuhkia voitaisiin vähentää. Hänen esimerkissään ruuhka-ajan autoilun sijaan erilaisilla maksuilla ihminen voitaisiin ohjata joukkoliikenteeseen tai ajamaan ruuhka-ajan ulkopuolella sen ollessa mahdollista. Hän ei ollut kuitenkaan vielä vakuuttunut liikenneverkkoyhtiön hyödyistä.

Lue myös:

    Uusimmat