Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisyritykset ovat aiempaa vastuullisempia – yksi tärkeä asia jäänyt kuitenkin unholaan

1:55Suomalaisyritykset ovat aiempaa vastuullisempia, kertoo tuore tutkimusSuomalaisyritykset ovat aiempaa vastuullisempia, kertoo tuore tutkimus.
Julkaistu 03.12.2021 09:14
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Vastuullisuus on suomalaisyrityksille entistä tärkeämpää, kertoo tuore Yritysvastuu-tutkimus. Siitä huolimatta yritykset eivät hyödynnä kaikkia kestävään kehitykseen liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia. Erityisen tärkeänä yritykset pitävät ilmastonmuutoksen torjuntaa.

Sellusta pakkausmateriaaleja jalostava Paptic-yrityksen kehittämällä puupohjaisella pakkausmateriaalilla voidaan korvata muovia esimerkiksi ostoskasseissa ja verkkokaupan lähetyspakkauksissa. Vastuullisuus on siis lähtökohta koko yrityksen olemassaololle. 

– Vastuullisuus on se lähtökohta, miksi me ollaan olemassa. Vastuullisuus on mukana kaikessa, mitä me tehdään lähtien raaka-ainevalinnoista, tuotannosta ja materiaalin käytöstä, listaa Papticin vastuullisuusjohtaja Hanna Kalliomäki. 

Yritysvastuugraffa2
Hyvin pieni osuus yrityksistä hyödyntää vastuullisuutta toiminnan ja tuotteiden kehittämisessä.MTV

Tuotekehittelyssä ei hyödynnetä vastuullisuutta

Yritysvastuuverkosto FIBSin tuoreen kyselyn mukaan vastuullisuus on noussut tärkeälle sijalle lähes kaikkien suomalaisyritysten toiminnassa.

– Vastuullisuus ei ole enää mitään irrallista. Oikeasti nyt nähdään, että vastuullisuus heijastuu yrityksen liiketoimintamahdollisuuksiin ja kykyyn tehdä tulosta, tiivistää FIBSin johtaja Helena Kekki. 

Yritysten tärkeimmät motiivit vastuullisuuden huomioimiseen liittyvät maineen ja myynnin kasvattamiseen ja asiakastyytyväisyyden lisäämiseen.Sen sijaan yritykset eivät hyödynnä vastuullisuutta toiminnan tai tuotteiden kehittämisessä.

– Entistä harvempi yritys hyödyntää vastuullisuutta innovointityössä. Tämä on pieni huolenaihe, koska kysyntä niille kestäville tuotteille ja palveluille maailmalla on hurjassa kasvussa ja kyllä suomalaisyrityksillä olisi tarjottavaa siihen kysyntään, uskoo Kekki. 

YritysvastuugraffaYritykset pyrkivät vastuullisuuden avulla kasvattamaan myyntiään ja mainettaan.MTV

Monimuotoisuus unohdettu

Papticille vastuullisuus on tärkein myyntivaltti.

– Jos ajatellaan isoja globaaleja bränditaloja, siellä toistuvat samat teemat: ilmastonmuutoksen hillintä, muovin vähentäminen pakkaamisessa ja kaikkien materiaalien kierrätettävyys, luettelee Kalliomäki. 

Erityisen tärkeänä yritykset pitävät ilmastonmuutoksen torjuntaa. Sen sijaan luonnon monimuotoisuuden hupenemiseen ei yrityksissä ole vielä herätty.

– Suurin osa yrityksistä työskentelee voimakkaasti ilmastonmuutokseen liittyen. Sen sijaan tähän toiseen luontokriisiin eli luontopääoman hupenemiseen ei juurikaan kiinnitetä huomiota, ihmettelee Kekki.

Kalliomäen mukaan on hyvä muistaa, että suurin osa ympäristövaikutuksista on paikallisia ja ne liittyvät monesti vallitseviin toimintatapoihin. Kun ymmärretään luonnon  monimuotoisuuden merkitystä koko ajan paremmin, toimintatapoja kehittämällä voidaan huomioida myös sitä.

– Me katsotaan sitä niin, että me valitaan aina se kuitu, joka tulee metsäsertifiointijärjestelmän kautta ja meidän materiaalit ovat saatavilla sertifioituina, sanoo Kalliomäki.

Lisää aiheesta:

Näin data ja teknologia saadaan vihreän kasvun vetureiksiNäin suomalaisyritykset ovat yrittäneet pestä toimintaansa vihreämmäksi kuin se onkaan – pian se voi olla historiaa Suomalaisyritykset eivät tee tarpeeksi luontokadon pysäyttämiseksi – "Ekologian ja biologian osaajista elinkeinoelämässä on huutava pula"Tietoevry SuomiAreenassa: Näin yritykset voivat vastata ilmastohaasteeseenKauppareissulla luontopolkuja ja hyönteishotelleja, mutta halpislenkkareiden tuotanto-oloista ei saa tarkkoja tietoja: Mitä kauppaketju tarkoittaa, kun se puhuu vastuullisuudesta?Suomessa jo satoja yrityksiä, jotka huomioivat ympäristövaikutuksia: "Olemme halunneet antaa sademetsille ja tropiikille jotain takaisin"
IlmastonmuutosYmpäristöYritykset ja bränditKotimaaTalous

Tuoreimmat aiheesta

Ilmastonmuutos
  • 17:31
    YK

    YK: Kansalliset sitoumukset eivät rajoita ilmaston lämpenemistä tarpeeksi

  • 14:29
    Sinilevä

    Syksy ei yllättäen tuonut helpotusta sinilevätilanteeseen – "En ole 20 vuoden aikana nähnyt vastaavaa"

  • 1.11.20:52
    Maailmanpolitiikka

    USA ei lähetä korkean tason edustusta YK:n ilmastokokoukseen

  • 31.10.07:45
    Lukio

    Toimintaa ahdistuksen tilalle – Lahden lukiolaisille opetetaan ilmastovaikuttamista

  • 29.10.13:37
    Alexander Stubb

    Presidentti Stubb YK:n ilmastohuippukokoukseen Brasiliaan