Suomalaiset satsaavat sisustukseen

Erilaisten kestokulutushyödykkeiden ja sisustustarvikkeiden hankinta on suositumpaa suomalaiskodeissa kuin kertaakaan koko vuosikymmenellä. Enemmän kuin kahdessa taloudessa viidestä aiotaan varmasti tai todennäköisesti sisustaa, ja yksi viidestä korjaa asuntoaan seuraavan puolen vuoden tai vuoden kuluessa.

Tietokoneen tai matkapuhelimen hankintaa harkitaan vakavasti joka kolmannessa, kodinkoneiden ostoa joka neljännessä kotitaloudessa. Myös asunnon ostoaikeet ovat selvästi suuremmat kuin vuosi sitten. Sen sijaan lainanottoaikeet ovat vähentyneet selvästi ja asuntojen korjaamissuunnitelmat hieman verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen.

Lokakuun barometriin verrattuna sisustamis-, korjaamis- ja perusparannusaikeet ovat pienentyneet hieman. Lainaa ottavista 42,6 % ilmoitti käyttötarkoitukseksi joko asunto-osakkeen tai muun kiinteän omaisuuden (ml. omakotitalot) ostamisen.

Barometrin mukaan kuluttajien usko maan talouden myönteiseen kehitykseen on vankka. Yli kolmannes uskoo maan talouden yhä paranevan ja joka neljäs myös oman taloutensa kohentuvan. 46 % kuluttajista pitääkin ajankohtaa otollisena erilaisten kestokulutushyödykkeiden hankkimiselle. Kuluttajat arvioivat inflaatioprosentin olevan vuoden kuluttua 1,9. Säästämistä piti kannattavana 51 % kuluttajista.

Asunnon osto- ja lainanottoaikeiden vähenemisen ja toisaalta kuluttajien ostoaikeiden siirtymisen kestokulutushyödykkeiden suuntaan voidaan arvioida heijastuvan luontevasti joulun lähestymisestä, jolloin ko. tavaroita muutenkin hankitaan enemmän.

Tilastokeskuksen kuluttajabarometrissä haastateltiin marraskuussa 1 580 Suomessa asuvaa henkilöä.

Lue myös:

    Uusimmat