Suomen Tietotoimisto on alkanut moderoida Yle Uutisten kommenttiosioita verkossa. Kommenttien toivotaan vievän keskustelua eteenpäin asiallisesti ja avoimesti.
– STT on Ylelle tärkeä strateginen kumppani. Uusi sopimus on myös osoitus kotimaisen median yhteistyöstä ja uusista mahdollisuuksista. Journalistinen media voi yhdessä toimia paremman suomalaisen keskustelukulttuurin laadun ja faktojen puolesta, sanoo Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen päätoimittaja Riikka Räisänen.
STT:n moderoinnin muita asiakkaita ovat Ilta-Sanomat ja Helsingin Sanomat.
STT:n liiketoimintapäällikkö Maunu Anhava on tyytyväinen, että moderointiasiakkaiksi on saatu jo kolme suurta mediaa.
– Työ on monipuolisempaa ihmisille, jotka moderointia tekevät. Samalla meille syntyy ainutlaatuista osaamista sen suhteen, miten verkkokeskustelu Suomessa kehittyy, Anhava sanoo.
Kommenttien toivotaan vievän keskustelua eteenpäin
Kaikki moderointiasiakkaat määrittelevät ohjeet ja linjan, joiden mukaan STT:n moderoijat työskentelevät.
Asiakkaiden ohjeistusten pohjalta on toimitettu STT:n moderointiperiaatteet, jotka on julkaistu tänään STT:n nettisivuilla.
STT:n tavoitteena on edistää asiakkaidensa ja näiden yleisöjen välistä vuorovaikutusta, joka vie keskustelua eteenpäin ja luo arvoa myös keskustelua seuraaville lukijoille.
– On tärkeää, että yleisö voi käydä katsomassa, millaiset asiat kommenttien läpimenoon vaikuttavat. Toki sisäinen toimintaohjeemme on sellainen, että kunnioitamme asiakkaiden toivomuksia, mutta nämä (verkossa julkaistut) ohjeet ovat sillä tavalla yleispäteviä, että ne ovat sopusoinnussa asiakkaiden ohjeiden kanssa.
