Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

STT aloitti Yle Uutisten kommenttiosioiden moderoinnin – asiallisen kommentoinnin toivotaan vievän keskustelua eteenpäin

Suomen Tietotoimisto on alkanut moderoida Yle Uutisten kommenttiosioita verkossa.
Suomen Tietotoimisto on alkanut moderoida Yle Uutisten kommenttiosioita verkossa.All Over Press
Julkaistu 20.01.2020 06:27

MTV UUTISET – STT

Suomen Tietotoimisto on alkanut moderoida Yle Uutisten kommenttiosioita verkossa. Kommenttien toivotaan vievän keskustelua eteenpäin asiallisesti ja avoimesti.

– STT on Ylelle tärkeä strateginen kumppani. Uusi sopimus on myös osoitus kotimaisen median yhteistyöstä ja uusista mahdollisuuksista. Journalistinen media voi yhdessä toimia paremman suomalaisen keskustelukulttuurin laadun ja faktojen puolesta, sanoo Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen päätoimittaja Riikka Räisänen.

STT:n moderoinnin muita asiakkaita ovat Ilta-Sanomat ja Helsingin Sanomat.

STT:n liiketoimintapäällikkö Maunu Anhava on tyytyväinen, että moderointiasiakkaiksi on saatu jo kolme suurta mediaa.

– Työ on monipuolisempaa ihmisille, jotka moderointia tekevät. Samalla meille syntyy ainutlaatuista osaamista sen suhteen, miten verkkokeskustelu Suomessa kehittyy, Anhava sanoo.

Kommenttien toivotaan vievän keskustelua eteenpäin

Kaikki moderointiasiakkaat määrittelevät ohjeet ja linjan, joiden mukaan STT:n moderoijat työskentelevät.

Asiakkaiden ohjeistusten pohjalta on toimitettu STT:n moderointiperiaatteet, jotka on julkaistu tänään STT:n nettisivuilla.

STT:n tavoitteena on edistää asiakkaidensa ja näiden yleisöjen välistä vuorovaikutusta, joka vie keskustelua eteenpäin ja luo arvoa myös keskustelua seuraaville lukijoille.

– On tärkeää, että yleisö voi käydä katsomassa, millaiset asiat kommenttien läpimenoon vaikuttavat. Toki sisäinen toimintaohjeemme on sellainen, että kunnioitamme asiakkaiden toivomuksia, mutta nämä (verkossa julkaistut) ohjeet ovat sillä tavalla yleispäteviä, että ne ovat sopusoinnussa asiakkaiden ohjeiden kanssa.

Kommentin saa julki pysymällä asiassa ja asiallisena

Myös Yle ja Helsingin Sanomat ovat julkaisseet omat keskusteluohjeensa verkossa.

– Yleisesti voi sanoa, että kaikki mediat toivovat sellaisia kommentteja, jotka vievät keskustelua eteenpäin.

Anhavan mukaan verkossa julkaistavien kommenttien hyväksymisprosentti vaihtelee paljon eri medioiden välillä.

– Joissakin medioissa kommentointi on mahdollista ainoastaan kirjautuneena, toisissa taas kuka tahansa voi kommentoida nimimerkillä. Medioissa, joissa toimitaan kirjautuneena, hyväksymisprosentti on korkeampi.

STT:n moderointiperiaatteiden mukaan keskustelijoiden esittämät näkemykset eivät vaikuta siihen, julkaistaanko ne vai ei, jolleivat ne ole lainvastaisia, muita ihmisiä asiattomasti loukkaavia tai ilmeisen paikkaansa pitämättömiä. Kommenttinsa saa julki, kun pysyy asiassa ja esittää ajatuksensa asiallisesti.

Uusien asiakkaiden kanssa neuvotellaan

Anhava kertoo, että STT käy parhaillaan neuvotteluja useiden potentiaalisten moderointiasiakkaiden kanssa.

– On hyvin todennäköistä, että asiakasmäärä tulee kasvamaan alkuvuoden aikana.

Tällä hetkellä moderointia hoitaa vajaat 20 työntekijää, joilla on aiempaa kokemusta moderoinnista. Heidän määränsä todennäköisesti kasvaa asiakasmäärän kasvaessa.

STT on ensimmäinen uutistoimisto Euroopassa, joka ryhtyy tarjoamaan kommenttiosioiden moderointia laajamittaisena palveluna. 

Lisää aiheesta:

Näin Ylen päätoimittajat kommentoivat koulutuksista syntynyttä kohua: "Sanotaan tärkein heti alkuun"Yle Areena avaa lähetyskanavan WhatsAppissaViranomaiset ovat huomanneet asiattomien kommenttien lisääntymisen Twitter-tileillään – THL:n esimerkkiä ei silti olla seuraamassaSTT alkaa moderoida uutissivustojen kommenttipalstoja – Ilta-Sanomat ensimmäinen asiakas "Eurooppalaisessa vertailussa suomalaista mediaa pidetään poikkeuksellisen vastuullisena" – MTV Uutiset sitoutunut lakia tiukempiin journalistin ohjeisiinToimitusjohtaja pitää Ylen kriisiä vakavana: "Sananvapaudesta täytyy olla kristallinkirkkaasti yhteinen näkemys"
STTYleSananvapausMediaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

STT
  • 12.9.12:21
    Media

    Tehyllä mediahuolia – julkaisi tiedotteen

  • 10.9.15:37
    Media

    Ministeri Ranne järjestää kokouksen STT:n tilanteesta: "Suomi tarvitsee mediaa, joka kertoo asiat niin kuin ne ovat"

  • 9.9.19:58
    Media

    Ranne STT:n tilanteesta: Vakava paikka

  • 8.9.19:41
    Media

    Professori STT:n toiminnan kaventumisuhasta: Onko uutistoimisto osa kansallista huoltovarmuutta?

  • 3.3.18:04
    Donald Trump

    Trumpin mukaan Yhdysvalloissa ollaan liian huolissaan Putinista