Jääkiekon SM-liiga kertoi perjantaina, että SM-liiga Oy:n ja Suomen Jääkiekkoilijat ry:n (pelaajayhdistys) neuvottelut uuden yleissopimuksen ja pelaajasopimuksen ehdoista eivät johtaneet uuden sopimuksen syntymiseen. Taustalla muhii riita, jonka keskiöön on noussut pelaajien henkilökohtainen mainonta. Asiaan liittyy myös dramaattinen ukaasi.
Liiga-seurat totesivat omassa kokouksessaan torstaina 1.4.2021, etteivät ne voi hyväksyä pelaajayhdistyksen viimeisintä esitystä sopimusehdotukseksi. Liigan mukaan neuvottelujen kuluessa on saatu yhteisymmärrys moneen asiaan. Liiga, tässä tapauksessa SM-liiga Oy, vetoaa kuitenkin siihen, että pelaajayhdistys on esittänyt sopimusehtoihin sellaisia muutoksia, jotka ”vaarantaisivat seurojen taloudellisen tilanteen” sekä niiden ”tulomuodostuksen”.
Asiassa SM-liiga Oy:n lakimiehenä toimiva Heikki Pentilä myöntää MTV Urheilun haastattelussa, että koko tapauksen taustalla on yksi hiertävä asiakokonaisuus.
– Olemme päässeet yleissopimuksen osalta lähes kokonaan yhteisymmärrykseen. Pelaajasopimuksen puolella on ollut käytännössä yksi isompi kohta, mihin liigaseurat ovat todenneet, etteivät ne voi hyväksyä sitä esitetyssä muodossa. Tämä taas johti siihen, että sopimusneuvottelut katkesivat, Penttilä kertoo.
Taustalla on näkemysero pelaajien omaan mainosmyyntiin ja brändäykseen liittyen. Neuvottelupöydässä on väännetty kättä muun muassa kuva- ja tunnisteoikeuksista.
Pelaajat ovat halunneet oman myynti- ja markkinointioikeuden. Seurat ovat puolestaan kieltäneet pelaajia tekemästä omia mainossopimuksia nykyisen pelaajasopimuksen puitteissa.
Seurojen mukaan muutos saattaisi vaarantaa liigaseurojen tulovirrat. Seurat ovat olleet hyvin ehdottomia, eivätkä ne aio hyväksyä ehdotettuja muutoksia.
