MTV Sportin jääkiekkoasiantuntija Petteri Sihvonen kirjoittaa Liigan uudesta brändistä ja identiteetistä, joka perustuu jatkuvaan sarjaan kohdistuvaan uusien nuorten laatupelaajien virtaan. Tänä syksynä Sihvosen silmään ovat tarttuneet erityisesti Kärppien Aleksi Heponiemi ja Ilveksen Oskari Laaksonen.
Videolla Kärppien Rasmus Kuparin mietteitä.
Brändi ja sen perustana oleva tekemisen kokonaisvaltainen identiteetti muuttuvat hitaasti, mitä tulee joukkuepallopelisarjoihin. Suomessa pääsarjatason liigajääkiekkoilussa on liki koko 2010-luku eletty todeksi sitä, että vähänkin edistyneemmät pelaajat lähtevät NHL:ään, KHL:ään, Ruotsiin ja Sveitsiin pelaamaan.
Syntyneitä aukkoja on jouduttu paikkaamaan nuorilla suomalaisilla pelaajilla. Vaan nyt on tultu vihdoin pisteeseen, jossa ei enää tarvitse käyttää ilmaisua ”joudutaan paikkaamaan”. Voidaan ennemminkin itsetuntoisesti lausua niin, että ”saadaan täydentää” vapautuvat pelaajapaikat erittäin laadukkailla nuorilla suomalaisilla pelaajilla.
Sopii peräti julistaa, että Liigan uusi brändi on syntynyt, lopultakin.
Viitisen vuotta sitten voimistuneen pystyvien nuorten pelaajien esiinmarssin alussa oli aiheellista vielä epäillä, mahtaako vyöry olla laadultaan kestävää, jatkuuko ja kantaako se, vai onko se vain hetkellinen suonenveto. Nyt alkaa kasassa olla vastaan sanomatonta todistusaineistoa siitä, että uusien nuorten pelaajien virta on vuolas, kestävä ja laadukas.

