Uudistuneet F1-autot ovat tarjonneet kuljettajille sellaista kyytiä, joihin nämä eivät ole missään vaiheessa uraansa joutuneet. Kivulias pompotus olisi syytä saada talttumaan.
Sääntöuudistus palautti niin kutsutun maaefektin takaisin F1-autojen valikoimaan. Kahdella auton pohjaan sijoitetulla ilmatunnelilla auto pyritään saamaan voimakkaaseen imuun asfaltin pintaa kohti. Tämän uskotaan vähentävän yhdessä etu- ja takasiipien yksinkertaistamisen kanssa parempaan kykyyn ajaa toisen auton kintereillä.
LUE MYÖS: George Russell avaa, miksi F1-menestyjätalli Mercedes on vaikeuksissa – "Ei tarvitse katsoa kuin videoita"
Suurimmassa osassa uusista autoista ilmeni kuitenkin pahoja lieveilmiöitä Barcelonan ja Bahrainin testeissä, kun pohjalevyn häiriintynyt aerodynamiikka näkyi suorilla ajettaessa kovana pomppivana liikkeenä. Tähän on ollut vaikutusta myös kapeamman profiilin renkailla.
Tätä pyöriäisliikkeeksi kutsuttua ilmiötä tallit yrittävät nyt saada kuriin ennen ensi viikonlopun kauden avausta. Kyse on kuljettajien kannalta muustakin kuin huippunopeuksien löytämisestä.
– Olen aika varma, että minulla selkä kipeänä sunnuntain kisan jälkeen, Ferrari-kuski Charles Leclerc ennakoi.
– Täyden testipäivän jälkeen voi tarvita vähän parasetamolia iltapäivästä, kommentoi puolestaan Alpinen Esteban Ocon.
