Ferrarin Michael Schumacher taituroi sunnuntaina kostealla Shanghain radalla formula ykkösten Kiinan GP:n voittoon. McLarenin Kimi Räikkönen keskeytti tekniseen vikaan.
Kun Renault'n Fernando Alonso sijoittui kilpailussa toiseksi, nousi Schumacher 116 pisteellään MM-sarjan kärkeen tasapisteisiin Alonson kanssa. Schumi listataan MM-taulukossa sarjaa avauskisasta asti johtaneen espanjalaisen edelle, koska hän on ottanut kauden aikana Alonson enemmän osakilpailuvoittoja.
McLarenin Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään kilpailun 17. kierroksella. Suomalaisen McLaren-autoon iski tekninen vika ja hän kurvasi pois radalta. Räikkönen otti viidennestä ruudusta huippulähdön nousten avauskierroksella kolmanneksi. 12. kierroksella suomalainen teki sisäkurvin puolelta komean ohituksen Renault'n Giancarlo Fisichellasta nousten toiseksi. Hetkeä ennen keskeytystään Räikkönen kävi tekemässä ensimmäisen varikkokäyntinsä.
- Moottori vielä kävi, mutten pystynyt enää vaihteita käyttämään enkä laittamaan vaihdetta. Ehkä moottorissa oli jokin vika tai elektroniikassa, Räikkönen sanoi keskeytyksensä jälkeen MTV3:lle.
Paalupaikalta lähteneen Alonson kisaan mahtui paljon tapahtumia. Kostealla radalla alkaneen kisan alussa hän karkasi kauas muilta, mutta joutui 29. kierroksella luopumaan kärkipaikastaan, kun kierrosajat putosivat yhtäkkiä sekuntitolkulla huonosti toimineiden eturenkaiden takia. Ongelmat olivat seurausta siitä, että Alonso vaihdatti ensimmäisellä varikkokäynnillään autonsa etupäähän uudet välikelin renkaat, kun taas muut kärkikuskit eivät vaihtaneet lainkaan renkaitaan ensimmäisellä varikkokäynnillään, vaan jatkoivat samoilla välikelin renkailla, joilla kisan aloittivat. Alonsolta tuhraantui lisäksi ainakin kymmenen ylimääräistä sekuntia 35. kierroksella, kun espanjalainen oli hakemassa autoonsa kuivan kelin renkaita. Renault'n varikkoväellä oli ongelmia oikean takarenkaan kiinnityksestä, minkä takia varikkokäynti venähti 19,2 sekunnin mittaiseksi.
- Ensimmäiset 15-20 kierrosta menivät hyvin. Sitten päätimme vaihtaa eturenkaat, koska vasen eturengas oli melkein sileä. Se ei ollut paras mahdollinen päätös, koska Michael ja Giancarlo eivät vaihtaneet renkaita ja saivat minut kiinni, Alonso kertaili.
Michael Schumacher lähti matkaan kuudennesta ruudusta, mutta pystyi radan kuivuttua ja Alonson ajauduttua ongelmiin nousemaan kisan kärkeen. Ratkaisu nähtiin toisten varikkokäyntien jälkeen, kun johtopaikkaa Alonson ongelmien jälkeen pitänyt Fisichella palasi varikolta Schumacherin edelle. Schumi oli käynyt hakemassa omaan autoonsa kuivan kelin renkaat kierrosta Fisichellaa aiemmin. Fisichella lipesi heti ensimmäisessä mutkassa kuivan kelin renkaillaan ulkokurvin puolelle märälle linjalle, kun taas Schumi valitsi kuivan sisälinjan. Fisichella yritti sulkea ovea, mutta Schumi meni ohi, vaikka Ferrarin oikeanpuoleiset renkaat olivat ohitustilanteessa radan reuna-alueen puolella.
Alonso löysi kisan lopussa uudelleen vauhtinsa saatuaan alleen kuivan kelin renkaat. Hän teki sarjan kilpailun nopeimpia kierrosaikoja ja nousi tallikaverinsa Fisichellan edelle toiseksi. Schumacher ajoi lopulta maaliin 3,1 sekuntia ennen Alonsoa.
Kun Fisichella ajoi kolmanneksi ja Ferrarin Felipe Massa keskeytti kolaroituaan lopussa Red Bullin David Coulthardin kanssa, nousi Renault valmistajien MM-sarjassa pisteellä Ferrarin edelle.
BMW:n Nick Heidfeld oli ajamassa neljänneksi, mutta joutui viimeisellä kierroksella taipumaan Hondan Jenson Buttonille, McLarenin Pedro de la Rosalle sekä peräänsä ajaneelle Hondan Rubens Barrichellolle. Heidfeld raahusti kolarissa vioittuneella autollaan maaliin seitsemäntenä. Heidfeld menetti ennen kolaritilannetta aikaa, kun hänen edessään ajaneet kierroksella ohitettavat Spyker MF1 -kuski Christijan Albers ja Super Agurin Takuma Sato eivät suostuneet päästämään saksalaista edelleen. Kilpailun tuomaristo päätyi kisan jälkeen hylkäämään Saton suorituksen ja antamaan Albersille 25 sekunnin aikarangaistuksen nopeamman kuljettajan estelystä. Albers oli lopputuloksissa Saton hylkäyksen myötä 15:s.
Kahdeksanneksi sijoittunut Mark Webber päätti Williams-tallin kymmenen osakilpailun mittaisen pisteettömän putken. Williamsin Nico Rosberg ajoi 11:nneksi.
BMW:n Robert Kubicalla oli vaiherikas kisa. Hän osui lähdössä yhteen Red Bullin Robert Doornbosin kanssa pudoten 9. lähtöpaikalta 17:nneksi. Puolalainen pystyi nousemaan viidennelle sijalle, kunnes haki autoonsa liian aikaisin kuivan kelin renkaat. Hän pyörähti varikkokäyntinsä jälkeisellä kierroksella kahteen otteeseen ja tuli saman tien hakemaan välikelin renkaat takaisin. Varikolle ajaessaan hän vielä kolhaisi autollaan tallinsa mekaanikkoa. Maaliin Kubica kurvaili 13:ntena.
Super Aguri -tallin japanilaiset Takuma Sato ja Sakon Yamamoto osuivat 11. kierroksella toisiinsa, mutta pystyivät molemmat jatkamaan. Yamamoto oli kisassa 16:s, eli viimeinen maaliin asti selviytynyt. Toyota-tallin päivä oli niin ikään synkkä, sillä sekä Jarno Trulli että Ralf Schumacher joutuivat keskeyttämään. Spyker MF1-tallin Tiago Monteiron kisa päättyi pyörähdyksen jälkeiseen keskeytykseen.
Kahdeksatta maailmanmestaruuttaan jahtaavalle Schumacherille, 37, Kiinan GP:n voitto oli F1-uran 91:nen MM-osakilpailun kärkisija. Formula ykkösten kauden toiseksi viimeinen GP-kisa ajetaan Japanissa viikon kuluttua.
- Tämä on pieni ihme, kun katsoo missä oltiin vielä jokunen aika sitten, Schumacher hehkutti loppukauden loppukiriään. Saksalainen oli kesäkuun lopulla vielä 25 pisteen päässä Alonsosta. Saksalainen on voittanut tällä kaudella seitsemän GP-kisaa, yhden enemmän kuin Alonso.
Kiinan GP:n lopputulokset: 1. Michael Schumacher Ferrari 1.37.32,747 2 varikkokäyntiä 2. Fernando Alonso Renault + 3,121 2 3. Giancarlo Fisichella Renault + 44,197 2 4. Jenson Button Honda + 1.12,056 2 5. Pedro De la Rosa McLaren + 1.17,137 2 6. Rubens Barrichello Honda + 1.19,131 2 7. Nick Heidfeld BMW + 1.31,979 2 8. Mark Webber Williams + 1.43,588 2 9. David Coulthard Red Bull + 1.43,796 2 10. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso - 1 kierros 1 11. Nico Rosberg Williams - 1 kierros 2 12. Robert Doornbos Red Bull - 1 kierros 3 13. Robert Kubica BMW - 1 kierros 3 14. Scott Speed Toro Rosso - 1 kierros 2 15. Christijan Albers Spyker MF1 - 3 kierrosta 3 16. Sakon Yamamoto Super Aguri - 4 kierrosta 4 Keskeyttäneet: Ralf Schumacher Toyota 49 kierrosta Felipe Massa Ferrari 44 kierrosta Jarno Trulli Toyota 38 kierrosta Tiago Monteiro Spyker MF1 37 kierrosta Kimi Räikkönen McLaren 16 kierrosta Hylätty: Takuma Sato Super Aguri (nopeamman kuljettajan esteleminen) Nopein kierros: Fernando Alonso 1.37,586 kierroksella 49 Voittaja Michael Schumacherin keskinopeus: 187,644 km/h
Kuljettajien MM-pistetilanne Kiinan GP:n (16/18) jälkeen: 1. Michael Schumacher Ferrari 116 2. Fernando Alonso Renault 116 3. Giancarlo Fisichella Renault 63 4. Felipe Massa Ferrari 62 5. Kimi Räikkönen McLaren 57 6. Jenson Button Honda 45 7. Rubens Barrichello Honda 28 8. Juan Pablo Montoya McLaren 26 9. Nick Heidfeld BMW Sauber 22 10. Pedro de la Rosa McLaren 18 11. Ralf Schumacher Toyota 18 12. David Coulthard Red Bull 14 13. Jarno Trulli Toyota 12 14. Mark Webber Williams 7 15. Jacques Villeneuve BMW Sauber 7 16. Robert Kubica BMW Sauber 6 17. Nico Rosberg Williams 4 18. Christian Klien Red Bull 2 19. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1
Valmistajien MM-pistetilanne Kiinan GP:n (16/18) jälkeen: 1. Renault 179 2. Ferrari 178 3. McLaren - Mercedes 101 4. Honda 73 5. BMW Sauber 35 6. Toyota 30 7. RedBull - Ferrari 16 8. Williams - Cosworth 11 9. Toro Rosso - Cosworth 1
(MTV3)
Lue myös: