Kiinan GP:n lehdistötilaisuus: Rengaspeli ratkaisi

Paikalla Kiinan GP:n kolme parasta kuljettajaa Michael Schumacher (MS), Fernando Alonso (FA) ja Giancarlo Fisichella (GF).

Kysymys: Michael, mahtava päivä ja voitto. Yhdeksän kierroksen jälkeen olit 22 sekuntia kärkeä jäljessä.

MS: Aika jännittävä ja vastakohtien viikonloppu. Perjantain harjoituksissa olin kilpailukykyinen kuivalla, mutta sitten aika-ajossa alkoi sataa, enkä meinannut päästä edes kymmenen parhaan joukkoon. Lopulta pääsin kuitenkin kuudenteen lähtöruutuun, mikä oli kilpailun kannalta erittäin tärkeää. Kisan alussa vauhtimme oli kohtalaisen hyvää. Pysyin ainakin edellä olevien perässä ja aloin pikku hiljaa tehdä ohituksia. Radan kuivuessa renkaamme alkoivat toimia paremmin. Näimme jo Unkarissa, että tietyissä vaiheissa kilpailua olimme hitaampia ja tietyissä nopeampi. Löysimme oikean hetken vaihtaa kuivan kelin renkaisin. Onneksi johtoni oli siinä vaiheessa niin suuri, että saatoin ajella turvallisesti maaliin.

Kysymys: Michael, olit hurjassa vauhdissa välikelin renkailla, ennen kuin vaihdoit kuivan kelin renkaat.

MS: Oli uhkapeliä pitää samat renkaat autossa, koska ajaessaan on vaikea nähdä, missä kunnossa renkaat ovat. On vain otettava riski ja arvioitava, mitä tehdä. Päätimme pitää samat renkaat ja ratkaisu osoittautui oikeaksi. Vaihdoimme myös kuivan kelin renkaat oikeaan aikaan, sillä välikelin renkaiden suorituskyky alkoi heikentyä, kun rata alkoi tulla liian kuivaksi.

Kysymys: Michael, hieno ohitus Giancarlosta ykkösmutkassa. Lopussa Fernando painosti sinua ukkospilvien lähestyessä.

MS: Tiesin, että ykkösmutka olisi Giancarlolle vaikea, koska itsellänikin oli siinä vaaratilanne ja monet kuljettajat tekivät siinä ajovirheitä harjoituksissa. Otin mutkan varsin varovaisesti, mutta sekin oli melkein liian kovaa. Arvelin siis, että Giancarlolla voisi olla siinä vaikeuksia ja niin kävikin. Sain tilaisuuden iskeä ohi sisäpuolelta, ja se ratkaisi kilpailun voiton. Sen jälkeen laskimme moottorin kierroksia ja ajelimme rauhallisesti maaliin. Pienenä huolena oli toki se, että taivaalta tuli joitakin sadepisaroita. Noin turvallisessa johdossa on arvioitava, millaisia riskejä ottaa, ja päätin tietysti tuoda auton varmasti maaliin.

Kysymys: Fernando, menetit johtosi sen jälkeen, kun vaihdoitte autoon uudet eturenkaat ensimmäisellä varikkokäynnillä.

FA: Sain hyvän lähdön ja ensimmäiset 15-20 kierrosta sujuivat mainiosti. Päätimme kuitenkin vaihtaa eturenkaat, koska vasen eturengas oli kuluneet lähes sileiksi. Se ei kuitenkaan ollut hyvä ratkaisu, koska Giancarlo ja Michael jättivät renkaat vaihtamatta ja saivat minut todella nopeasti kiinni. Koska olimme hankalassa tilanteessa, päätimme vaihtaa autoon kuivan kelin renkaat ja yrittää ihmettä, mutta siinä vaiheessa kaikki oli jo liian myöhäistä.

Kysymys: Fernando, olit ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen todella hidas.

FA: Tuollaisissa olosuhteissa renkaista on saatava urat kulumaan pois. Välikelin renkaan tarvitsee olla lähes sileä. Kesti kahdeksan-yhdeksän kierrosta, ennen kuin kumi oli kulunut tarpeeksi.

Kysymys: Fernando, ajoit lopussa kilpailun nopeimman kierroksen.

FA: Se ei paljon lohduta. Positiivista on se, että viikonloppumme oli muuten loistava. Valitettavasti kilpailussa emme olleet nopeita tietyissä olosuhteissa, kun rata kuivui emmekä tienneet, toimisivatko kuivan vai välikelin renkaat paremmin. Märällä olimme paljon muita nopeampia ja samoin kuivalla, kuten perjantain harjoituksissa näimme. Lähden siis luottavaisena kahteen viimeiseen kilpailuun. Tämä oli kuitenkin menetetty tilaisuus.

Kysymys: Giancarlo, teit hyvää tiimityötä pitelemällä muita takana ja olit tarvittaessa myös nopea.

GF: Kilpailun alussa autoni oli vähän raskaampi kuin muilla ja pidon kanssa oli ongelmia. Yritin vain pitää auton radalla ja pitää yllä hyvää vauhtia. Varikkokäynnillä päätimme pitää samat renkaat autossa. Heti palattuani radalle auto oli hyvässä tasapainossa ja pitoa löytyi hyvin. Olin siinä vaiheessa ehkäpä nopein kuljettaja radalla. Kun vaihdoimme kuivan kelin renkaat, pitoa oli heikosti. Päätimme siinä vaiheessa laskea moottorin kierroksia ja säästellä moottoria seuraavaan kilpailuun. Kolmas sija oli kuitenkin hyvä tulos minulle, sillä olen nyt kolmantena kuljettajien MM-sarjassa.

Kysymys: Giancarlo, miltä auto tuntui ensimmäisellä kierroksella kuivan kelin renkailla?

GF: Ajaminen oli vaikeaa. Otin ykkösmutkan erittäin varovaisesti, mutta perä lähti silti vähän alta ja ajauduin märälle puolelle rataa. Niinpä Michael pääsi ohi helposti.

Kysymys: Michael, sinulla ja Fernandolla on 116 pistettä.

MS: Kun katsotaan vähän taaksepäin, on melkoinen ihme että olemme tässä tilanteessa. Kiitos siis mahtavasta työstä kaikille. Nyt edessä on kaksi viimeistä kilpailua. Uskon, että ratkaisu tapahtuu vasta viimeisessä kisassa. Edessä on mielenkiintoiset kaksi viikkoa ja odotan niitä innolla.

M. Schumacherin saksankielinen osuus:

Olen aivan haltioitunut siitä, miten tässä kilpailussa kävi. Viikonloppu alkoi hyvin, mutta aika-ajossa sade kääntyi meitä vastaan. Näimme jo Unkarissa, että tietynlaisissa olosuhteessa emme ole kilpailukykyisiä. Toisaalta radan kuivuessa renkaamme toimivat paremmin kuin kilpailijoilla. Tämä ratkaisi kilpailun meidän hyväksi. Hyödyimme toki tietyistä virheistä, joita etenkin Fernandon kohdalla tehtiin. Näin kuitenkin käy joskus, välillä voittaa ja välillä häviää. Lopussa yritin ajaa varovaisesti ja harkiten, koska rataolosuhteet huononivat jälleen loppua kohden. Noin suuressa johdossa on otettava rauhallisemmin. Lähtökohdat kahteen viimeiseen kilpailuun ovat suurenmoiset. Tämä oli viimeisestä kolmesta kilpailusta ainoa, joka oli minulle pieni huolenaihe, koska emme aikaisemmin ole olleet kovin vahvoja täällä. Nyt tämä kilpailu on takana ja tulevien kisojen pitäisi sopia meille hyvin. Pitäkää peukut pystyssä, niin eiköhän homma hoidu.

Alonson espanjankielinen osuus:

Vaikea kilpailu. Olosuhteet eivät sopineet meille tänään. Märällä radalla olimme nopeimpia, samoin kuivalla kilpailun lopussa. Tiesimme kuitenkin, että Ferrari olisi renkaidensa takia nopeampi niiden 50 kierroksen aikana, kun rata on kostea. Menetimme hankkimamme johdon nopeasti, kun päätimme vaihtaa autoon uudet eturenkaat ensimmäisellä pysähdyksellä. Sen jälkeen en enää voinut tehdä mitään. Menetimme tilaisuuden kilpailun voittoon. Luojan kiitos pääsin kuitenkin toiseksi. Olen tasapisteissä Michaelin kanssa, kun jäljellä on kaksi kilpailua. Olen siis aika luottavainen, sillä olimme täällä nopeita niin kuivalla kuin märällä radalla. Ensi viikonloppuna meillä on uusi mahdollisuus yrittää voittoa.

Fisichellan italiankielinen osuus:

Aika vaikea kisa. Alussa märällä radalla autoni oli raskas, joten päätin pitää hyvää vauhtia ottamatta kuitenkaan liikaa riskejä. Jätimme renkaat vaihtamatta, mikä osoittautui oikeaksi ratkaisuksi. Radalle tultuani olin erinomaisessa vauhdissa ja auto käyttäytyi hyvin. Pääsin kilpailun kärkeen. Sen jälkeen, kun autoon vaihdettiin kuivan kelin renkaat, pitoa oli heikosti enkä meinannut saada renkaita oikeaan lämpötilaan. Päätimme siinä vaiheessa varmistaa tallille pisteet ilman riskejä, joten laskimme moottorin kierroksia. Kolmas sija on ihan hyvä tulos. Nousin sen ansiosta MM-sarjassa kolmannelle tilalle, joka on minulle kauden päätavoite.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat