Sähköallergikoille sopiva taskuraketti palaa Suomeen – 180 kaakkia riittää pitkälle, kun paino on pidetty kurissa

1:17
Tältä näyttää Suomeen saapuva Abarth 595.

Fiatin sisarbrändi Abarthia ryhdytään jälleen tuomaan Suomeen.

Fiat 500 -kantamallista omaksi merkikseen jalostettu, huomattavasti urheilullisempi Abarth tekee 595-mallin myötä paluun Suomeen.

Fiatin ja muiden FCA-tuoteperheen merkkien maahantuontia Suomessa hoitava, Bergé Auto Nordics Oy:n alla operoiva Italmotor Finland ottaa rallipoluillakin aikanaan mainetta niittäneen merkin tuontiohjelmaan keväällä.

– Tulemme perustamaan Abarth-myyntipisteen osaksi jo olemassaolevaa Fiat-myymälää. Paikasta käydään vielä neuvotteluja, Italmotor Finlandin Brand Director Anssi Liukkonen vahvistaa Kauppalehdelle.

Todella väkeviä pikkusportteja

Fiat ja Abarth on sotkettu keskenään aiemminkin, ja keissin kanssa tulee nyt olla tarkempana kuin koskaan. Fiat nimittäin julkaisi viime vuoden puolella kokonaan uuden 500-mallin, joka on uuden näköinen sekä edeltäjäänsä suurempi, ja rakentuu uudelle pohjalevylle.

Sen varaan pohjaava täyssähköauto saadaan Suomeenkin maaliskuussa. Liukkonen kertoo hinnaston valmistuvan kahden viikon sisällä.

Uudet Abarthit taas pohjautuvat väistyvään 500-malliin.

595-perusmallissa on 1,4-litrainen ja 145-hevosvoimainen nelisylinterinen turbomoottori. Seuraava Turismo-versio on 165-heppainen ja sisältä prameampi. Oikeasti urheilullisissa Competizione- ja Essesse-malleissa tehoa on suuremman ahtimen myötä jo 180 hevosvoimaa ja alla muun muassa Brembon jarrut, Konin matalammat iskarit ja mekaaninen tasauspyörästön lukko.

Kaikissa versioissa on kolme ovea, ja halutessa avokatto.

Aiemmasta Abarthin versiosta esiteltiin vuonna 2014 vielä nopein katulaillinen 695 Biposto -versio, joka painoi vain 997 kiloa – saapa nähdä miten käy tällä kertaa.

Maahantuoja lupaa hyvää palvelua

Liukkonen kertoo, etteivät kaikki mallit tule kuulumaan Suomen tuontiohjelmaan, mutta lupaa toimittaa minkä tahansa halutun mallin myös suomalaiselle asiakkaalle.

Abarthin tuleva hinnoittelu on Liukkosen mukaan vielä kesken, mutta se kirvoittaa mielenkiintoa jo nyt. Fiat on assosioitu meillä melko edullisen luokan autoksi, mitä taas Abarth ei ainakaan aiemmin ole edustanut, tuskin nytkään. Nykyinen autoverotuskaan ei juuri helli tehokkaita polttomoottoriautoja.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja