Audin ensimmäinen sähköauto, e-tron, on tunnelmaltaan tutun tavallinen auto, kirjoittaa Kauppalehden Niko Rouhiainen.
Audi e-tron on malliesimerkki siitä, mihin perinteinen premium-merkki pystyy päättäessään tehdä sähköisen autoilun murroksessa historiansa tärkeimmän lanseerauksen. E-tron näyttää Audilta, sen yleinen laatuvaikutelma on huikea, eikä sen tarvitse tehdä itsestään numeroa sirkustempuilla.
Se sisältää valtavan määrän uutta tekniikkaa. Voi vain kuvitella, kuinka paljon Audi on hionut ja testannut e-tronia. Saksan suunnalla on tehty pitkää päivää kaikilla kehittämiseen vaikuttaneilla osastoilla, ja kotiin on päästy vasta kun on tullut valmista. Tähän johtopäätökseen päätyy nopeasti ajamalla e-tronia – kaikki toimii kuljettajan kannalta juuri niin kuin pitää, turhia miettimättä ja käyttöliittymiä opiskelematta.
Se on harkitun oloisesti tunnelmaltaan tutun tavallinen auto.
Audi ei ole ainoa työnsä hyvin tekevä autotalo, ja fanittamisen sijaan kyseessä on näkymättömän työn havainnointi. Sähkö ei myöskään ole autuaaksi tekevä energianlähde tulevaisuuden autoilulle. Huippulaatua tuottavan autotehtaan tuotantolinjaa ei kuitenkaan saada pystyyn esimerkiksi telttaan. Ja sitäkin on viime aikoina yritetty. Seikat kertovat tavasta tehdä asioita. Kuluttajan on hyvä pitää se mielessä täysin uudenlaista tekniikkaa sisältäviä kalliita autoja ostaessaan.

