Sähkö-Audi ei tee itsestään numeroa sirkustempuilla – "tutun tavallisen" e-tronin laatuvaikutelma on suorastaan huikea

2:11
Audi e-tron on saksalainen premium-sähköauto.

Audin ensimmäinen sähköauto, e-tron, on tunnelmaltaan tutun tavallinen auto, kirjoittaa Kauppalehden Niko Rouhiainen.

Audi e-tron on malliesimerkki siitä, mihin perinteinen premium-merkki pystyy päättäessään tehdä sähköisen autoilun murroksessa historiansa tärkeimmän lanseerauksen. E-tron näyttää Audilta, sen yleinen laatuvaikutelma on huikea, eikä sen tarvitse tehdä itsestään numeroa sirkustempuilla.

Se sisältää valtavan määrän uutta tekniikkaa. Voi vain kuvitella, kuinka paljon Audi on hionut ja testannut e-tronia. Saksan suunnalla on tehty pitkää päivää kaikilla kehittämiseen vaikuttaneilla osastoilla, ja kotiin on päästy vasta kun on tullut valmista. Tähän johtopäätökseen päätyy nopeasti ajamalla e-tronia – kaikki toimii kuljettajan kannalta juuri niin kuin pitää, turhia miettimättä ja käyttöliittymiä opiskelematta.

Se on harkitun oloisesti tunnelmaltaan tutun tavallinen auto.

Audi ei ole ainoa työnsä hyvin tekevä autotalo, ja fanittamisen sijaan kyseessä on näkymättömän työn havainnointi. Sähkö ei myöskään ole autuaaksi tekevä energianlähde tulevaisuuden autoilulle. Huippulaatua tuottavan autotehtaan tuotantolinjaa ei kuitenkaan saada pystyyn esimerkiksi telttaan. Ja sitäkin on viime aikoina yritetty. Seikat kertovat tavasta tehdä asioita. Kuluttajan on hyvä pitää se mielessä täysin uudenlaista tekniikkaa sisältäviä kalliita autoja ostaessaan.

Teknisin hienous sähkö-Audissa on jarruttamalla, manuaalisesti operoitavalla sähköhydraulisella moottorijarrutuksella ja automaattisella moottorijarrutuksella toimiva rekuperaatio-, eli liike-energian talteenottokyky. Autoa hidastetaan sähkömoottorien voimin 0,3 g:n hidastuvuuteen asti, mikä kattaa yli 90 prosenttia kaikista jarrutustarpeista. Jyrkissä alamäissä auto kykenee lataamaan akkuihinsa energiaa kilometrin matkalla 2–3 kilometrin ajotarpeisiin. Normaaliajossa rekuperaatio voi tuottaa jopa kolmanneksen kokonaistoimintasäteestä.

Rekuperointi voisi toimia, tosin hieman tehottomammin, pelkästä jarrupolkimesta. Mutta Audi tahtoo myös antaa kuljettajalle mahdollisuuden pelastaa oman pienen osansa maailmaa keräämällä talteen energianrippeitä kaikkialta, missä se vain on mahdollista. Ajosuoritteen voi pelillistää – paljonko tänään keräsit kilowattitunteja työmatkaltasi? Samalla lisääntyy ymmärrys siitä, miten sähköautolla ajetaan taloudellisimmin. Ja tietysti kiinnostus tekniikkaa kohtaan.

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja