Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähkö-Audi ei tee itsestään numeroa sirkustempuilla – "tutun tavallisen" e-tronin laatuvaikutelma on suorastaan huikea

2:11Audi e-tron on saksalainen premium-sähköautoAudi e-tron on saksalainen premium-sähköauto.AUDI AG
Julkaistu 27.12.2018 10:36

KAUPPALEHTI / NIKO ROUHIAINEN

Audin ensimmäinen sähköauto, e-tron, on tunnelmaltaan tutun tavallinen auto, kirjoittaa Kauppalehden Niko Rouhiainen.

Audi e-tron on malliesimerkki siitä, mihin perinteinen premium-merkki pystyy päättäessään tehdä sähköisen autoilun murroksessa historiansa tärkeimmän lanseerauksen. E-tron näyttää Audilta, sen yleinen laatuvaikutelma on huikea, eikä sen tarvitse tehdä itsestään numeroa sirkustempuilla.

Se sisältää valtavan määrän uutta tekniikkaa. Voi vain kuvitella, kuinka paljon Audi on hionut ja testannut e-tronia. Saksan suunnalla on tehty pitkää päivää kaikilla kehittämiseen vaikuttaneilla osastoilla, ja kotiin on päästy vasta kun on tullut valmista. Tähän johtopäätökseen päätyy nopeasti ajamalla e-tronia – kaikki toimii kuljettajan kannalta juuri niin kuin pitää, turhia miettimättä ja käyttöliittymiä opiskelematta.

Se on harkitun oloisesti tunnelmaltaan tutun tavallinen auto.

Audi ei ole ainoa työnsä hyvin tekevä autotalo, ja fanittamisen sijaan kyseessä on näkymättömän työn havainnointi. Sähkö ei myöskään ole autuaaksi tekevä energianlähde tulevaisuuden autoilulle. Huippulaatua tuottavan autotehtaan tuotantolinjaa ei kuitenkaan saada pystyyn esimerkiksi telttaan. Ja sitäkin on viime aikoina yritetty. Seikat kertovat tavasta tehdä asioita. Kuluttajan on hyvä pitää se mielessä täysin uudenlaista tekniikkaa sisältäviä kalliita autoja ostaessaan.

audi e-tron (1)Audi e-tronissa kaikki toimii kuljettajan kannalta juuri niin kuin pitääkin.AUDI AG

Teknisin hienous sähkö-Audissa on jarruttamalla, manuaalisesti operoitavalla sähköhydraulisella moottorijarrutuksella ja automaattisella moottorijarrutuksella toimiva rekuperaatio-, eli liike-energian talteenottokyky. Autoa hidastetaan sähkömoottorien voimin 0,3 g:n hidastuvuuteen asti, mikä kattaa yli 90 prosenttia kaikista jarrutustarpeista. Jyrkissä alamäissä auto kykenee lataamaan akkuihinsa energiaa kilometrin matkalla 2–3 kilometrin ajotarpeisiin. Normaaliajossa rekuperaatio voi tuottaa jopa kolmanneksen kokonaistoimintasäteestä.

Rekuperointi voisi toimia, tosin hieman tehottomammin, pelkästä jarrupolkimesta. Mutta Audi tahtoo myös antaa kuljettajalle mahdollisuuden pelastaa oman pienen osansa maailmaa keräämällä talteen energianrippeitä kaikkialta, missä se vain on mahdollista. Ajosuoritteen voi pelillistää – paljonko tänään keräsit kilowattitunteja työmatkaltasi? Samalla lisääntyy ymmärrys siitä, miten sähköautolla ajetaan taloudellisimmin. Ja tietysti kiinnostus tekniikkaa kohtaan.

Lisää aiheesta:

Maistiainen odotetusta uutuudesta: Polestar 2 saapui SuomeenErikoinen I.D.-konsepti Volkswagenin ykköstähti Pariisissa – Kupla vai ei?Liikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?Mercedeskö muka pappa-auto? E-sarjalainen yksi viileimmistä autoista tällä hetkelläTop 5: Geneven autonäyttelyn sähköautot – ”Ei löydy enää pysäyttäjää”Audilta ensimmäinen täyssähköauto vuonna 2018
KoeajotSähköautotAudiAutouutuudetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Koeajot
  • 1.9.10:47
    Sähköautot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Sähköautot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Sähköautot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X

  • 1.9.10:37
    Sähköautot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi MG4

  • 1.9.10:35
    Sähköautot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Citroën ë-C3