Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saabin kohtalo henkinen menetys myös Suomelle - katso nostalgiset kuvat

Saab 96 heinäkuussa 1965. Lehtikuva
Saab 96 heinäkuussa 1965. Lehtikuva
Julkaistu 18.02.2009 16:07(Päivitetty 23.02.2009 21:40)

Saabin taloudellisella ahdingolla on vaikutusta myös Suomeen. Suomen ja Pohjoismaiden historian professori Markku Kuisma kertoo, että mitään suurta taloudellista merkitystä ei ole, vaan enemmänkin menetys on henkistä.

- Saab on ollut suhteellisen tunnettu ja luotettava automerkki Suomessa, Kuisma selventää.

Myös taloudellisia vaikutuksia on, vaikka ne jäävätkin varsin pieniksi. Lähinnä taloudelliset vaikutukset koostuvat alihankintasuhteista. Saabin Ruotsin tehtailla työskentelee lisäksi satoja suomalaisia.

Amerikkalainen autojätti General Motors ilmoitti tänään aamulla luopuvansa Saabista.

Saabilla tulevaisuus vähäpäästöisessä tekniikassa?

Ruotsin teollisuusministeri Maud Olofsson on tyrmännyt ajatuksen valtion ryhtymisestä autovalmistaja Saabin omistajaksi.

Olofsson kertoo hallituksen käyvän edelleen keskusteluja Saabin tulevaisuudesta. Hänen mukaansa valtio ja veronmaksajat eivät ryhdy jatkossakaan vaikeuksissa olevien autotehtaiden omistajiksi.

Professori Markku Kuisma näkisi Saabilla tulevaisuutta vähäpäästöisessä tekniikassa:

- Saab on kuitenkin perinteissäänkin vahva toimija. Sen täytyy löytää sellainen uusi nousuväylä, joka yhdistää suhteellisen korkean teknologian näihin uudistuneisiin vaatimuksiin.

(MTV3)

Saab-Scanian toimitusjohtaja Hugo Ahlberg (1930-1996) autoineen 26. lokakuuta 1978. Ennen autouraansa Ahlberg toimi mm. STT:n radiotoimituksen päällikkönä ja free lance -toimittajana Yleisradiossa ja MTV:ssä. Aikanaan häntä kutsuttiin Mr. Ääneksi. LEHTIKUVA / HS / Vesa OjaSaab-Scanian toimitusjohtaja Hugo Ahlberg (1930-1996) autoineen lokakuussa 1978. Ennen autouraansa Ahlberg toimi muun muassa STT:n radiotoimituksen päällikkönä ja freelance -toimittajana Yleisradiossa ja MTV:ssä. Aikanaan häntä kutsuttiin Mr. Ääneksi. LEHTIKUVA

Saab on erittäin tilava auto. Siihen mahtuu ainakin seitsemän henkeä ja yksi villakoira vuonna 1963. ||| Seven persons and a dog packed into the Saab car in 1963. LEHTIKUVA

Avoauton koria viimeistellään Oy Saab-Valmet Ab:n Uudenkaupungin autotehtaalla toukokuussa 1986. Tehdas perustettiin vuonna 1968. LEHTIKUVA / MATTI BJÖRKMAN

Liikennettä Helsingin keskustassa heinäkuussa 1967. ||| Traffic in the city of Helsinki, July 1967. LEHTIKUVA / HANNU LINDROOS

HELSINKI - ETYK - CSCE 1975 : Maaseutupoliisien autoja kaupungilla parkkipaikalla. Poliisi järjestää turvatoimia Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökokousta varten heinäkuussa 1975. / Some Finnish police cars has collected to a parking lot before the CSCE 1975 conference in Helsinki July 1975. LEHTIKUVA / ESA PYYSALO

Saabeja Saab-Valmetin tehtaan pihalla Uudessakaupungissa 7. maaliskuuta 1979.

Lisää aiheesta:

Oppositio hiillosti hallitusta Palestiina-kysymyksellä – "Minua hävettää Suomen puolesta"Selvitys: Hallituksen leikkaukset iskevät yksityisten palvelualojen työntekijöiden toimeentuloonBloomberg: Kone harkitsee tarjouksen tekemistä saksalaisesta kilpailijastaanEripurainen Fed laski ohjauskorkoaTaloustieteen tähti laukoo kipeät faktat, miksi Ruotsin talous on valovuosia edellä SuomeaAsiantuntijat: Pelko pitää Suomen talouden jalan jarrulla
Talous
Saab on erittäin tilava auto. Siihen mahtuu ainakin seitsemän henkeä ja yksi villakoira vuonna 1963. LEHTIKUVA
Avoauton koria viimeistellään Oy Saab-Valmet Ab:n Uudenkaupungin autotehtaalla toukokuussa 1986. Tehdas perustettiin vuonna 1968. LEHTIKUVA / MATTI BJÖRKMAN
Liikennettä Helsingin keskustassa heinäkuussa 1967. LEHTIKUVA / HANNU LINDROOS
Maaseutupoliisien autoja kaupungilla parkkipaikalla. Poliisi järjestää turvatoimia Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökokousta varten heinäkuussa 1975. LEHTIKUVA / ESA PYYSALO
Saabeja Saab-Valmetin tehtaan pihalla Uudessakaupungissa 7. maaliskuuta 1979. LEHTIKUVA

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 17:00
    Politiikka

    Oppositio hiillosti hallitusta Palestiina-kysymyksellä – "Minua hävettää Suomen puolesta"

  • 15:45
    Politiikka

    Selvitys: Hallituksen leikkaukset iskevät yksityisten palvelualojen työntekijöiden toimeentuloon

  • 06:13
    Kone

    Bloomberg: Kone harkitsee tarjouksen tekemistä saksalaisesta kilpailijastaan

  • Eilen21:59
    Korot

    Eripurainen Fed laski ohjauskorkoa

  • Eilen19:10
    Talouskasvu

    Taloustieteen tähti laukoo kipeät faktat, miksi Ruotsin talous on valovuosia edellä Suomea