Ruoste heikentää auton kolarikestävyyttä – älä osta, jos nämä paikat kukkivat

Vuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissä 1:01

Vakuutusyhtiö Folksam on testannut, millä tavoinauton ruosteisuus vaikuttaa sen kolariturvallisuuteen. Tulokset osoittivat, että auton rakenteissa olevalla voimakkaalla ruosteella on hyvinkin suuria vaikutuksia matkustajien turvallisuuteen onnettomuuden sattuessa.

Katso pääkuvan videolta vuoden 2017 turvallisimpien autojen törmäystestit.

Ruosteen vaikutuksesta auton törmäysominaisuuksiin tiedetään hyvin vähän. Henkilöauton energiaa vaimentavassa rakenteessa olevan ruosteen vaikutuksia kolariturvallisuuteen ei ole tutkittu ja testattu. Yleisen käsityksen mukaan voimakas ruoste vaikuttaa negatiivisesti teräsrakenteen lujuuteen.

– Olemme verranneet nyt ensimmäistä kertaa uudelle autolle ja samalle mallille, johon on tullut jo ruostetta, tehtyjä törmäystestejä nähdäksemme, millainen vaikutus ruosteella on kolariturvallisuuteen, kertoo Anders Ydenius, Folksamin liikenneturvallisuustutkija.

Ruosteen sijainnilla suuri vaikutus

Testiin valittiin kaksi käytettyä autoa, Mazda 6 ja Volkswagen Golf, jotka valittiin vuosimalleista 2003–2004 (Mazda) ja 2004–2007 (VW). Saatuja tuloksia verrattiin samoille automalleille uusina tehtyjen Euro NCAP -testien tuloksiin.

Folksamin testeissä arvioitiin, miten auton ruosteisuus vaikuttaa aikuisen turvallisuuteen. Kummallekin automallille tehdyt törmäystestit olivat etutörmäys- ja sivutörmäystesti. VW Golfille tehtiin lisäksi pylvästesti.

– Tiettyjen palkkien ruosteisuus ei huononna automaattisesti auton kolarikestävyyttä, vaan kestävyys riippuu siitä, missä ruostetta on. VW Golfille tehdyt testit osoittivat, että vaikka ruoste näkyi levinneen suhteellisen laajalle auton korin ulommissa osissa, kolariturvallisuutta koskevissa ominaisuuksissa ei kuitenkaan havaittu eroja uuden ja ruosteisen auton välillä, kun sisärakenteissa ei ollut ruostetta, Anders Ydenius sanoo.

Kummassakin testatussa Mazdassa oli niin laajat ruostevauriot, että moni palkki oli heikentynyt. Tämä puolestaan johti kolarikestävyyden huononemiseen neljästä tähdestä kolmeen, mikä tarkoittaa noin 20 prosenttia suurempaa riskiä menehtyä tai loukkaantua vakavasti törmäyksessä.

Vältä tällaisen auton ostamista

Kaikki testatut autot olivat olleet ostohetkeen saakka liikenteessä, ja ne olivat läpäisseet katsastukset. Ruotsin valtiollisen katsastusyhtiön vuonna 2012 tekemän yhteenvedon mukaan autojen hylkääminen katsastuksissa kantavissa rakenteissa olevan ruosteen takia on melko harvinaista.

– Koska auto ei ruostu yhtä paljon kaikkialta, on hankalaa saada käsitys siitä, miten suuri vaikutus ruosteisella osiolla on törmäysominaisuuksiin. Vähäinen pintaruoste ei ole kolariturvallisuuden kannalta ongelma. Jos auton ulkopinnalla on runsaasti ruostetta, asiaa on tutkittava tarkemmin ja selvitettävä, onko ruostetta myös suurissa palkeissa. Jos ruostetta löytyy niistä, se saattaa vaikuttaa turvallisuuteen. Tällaista autoa ei pitäisi ostaa, Ydenius toteaa.

Lähde: Folksam

Lue myös:

    Uusimmat