Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ruokakaupassa ei haluta kuluttaa aikaa – ensin tulivat ruokakassit, nyt kaupoissa on jo älykärryt

2:01Arki entistä kiireisempää - ruuan tilaaminen kotiovelle yleistynyt
Julkaistu 27.02.2018 10:26
Toimittajan kuva

Anu Korhonen

anu.korhonen@mtv.fi

@anukoooo

Yhä useampi suomalainen haluaa tinkiä ruokaostoksiin ja ruoan suunnitteluun kuluvasta ajasta. Sen seurauksena valmiita ruokakasseja kotiin kuljettavien palveluiden kysyntä on lisääntynyt ja kaupoissa voi törmätä ostosreissua nopeuttaviin älykärryihin. 

Aalto-yliopiston markkinoinnin proseffori Lasse Mitrosen mukaan pääkaupunkiseudulta lähtöisin oleva buumi jatkaa kasvuaan. 

– Ulkomaisten esimerkkien ja tutkimusten mukaan on selvästi havaittavissa, että tämä muuttuu pikkuhiljaa normaaliksi käyttäytymiseksi. Ihmiset ovat hybridikuluttajia eli asioimme sekä verkossa että fyysisissä kaupoissa. 

Suomessa ruokaostosten osuus verkkokaupassa on vielä melko pieni, noin 0,3 prosenttia. Ulkomailla osuus on jo vajaa kymmenen prosenttia.  

– Kysyntä kasvaa, kun välineet ovat helppokäyttöisiä. Lisäksi tarjonnan tulee monipuolistua ja asiakkaiden täytyy voida luottaa palveluun ja tuotteisiin. Esimerkiksi tuotteet tuodaan sovitun mukaisesti kotiovelle klo 18, eikä tunti tai pari sen jälkeen. Lisäksi tuotteiden on oltava sellaisia, mitä asiakkaat ovat tilanneet, Mitronen luettelee. 

Ruokakassi helpottaa kiirettä 

Espoolainen Minna Åkerholm on ulkoistanut perheensä arkiruokien suunnittelun ja kaupassa käynnin internetistä tilattavalle ruokakassi-palvelulle, joka toimittaa ruokatarvikkeet ja reseptit suoraan kotiovelle. 

– Ruokakassi helpottaa kiireistä arkea. Samalla saa uusia ideoita, ja esimerkiksi salaatteja on tullut tehtyä enemmän, kun ruoka on monipuolisempaa mitä itse ostaisi. 

Seitsemän vuotta sitten toimintansa aloittaneen Sannan Ruokakassin suosio on lähtenyt selvään kasvuun viime vuoden aikana.

– Huomataan, että ruuan nettiostaminen on lähteminen lähtenyt kasvuun vasta viime aikoina. Kun aloitimme palvelun, oli vielä melko vieras ajatus asiakkaille, että joku muu suunnittelee ruokaostokset ja reseptit puolestasi, mutta nyt se on tullut jo paljon tutummaksi, toimitusjohtaja ja ruokasuunnittelija Sanna Lindroos sanoo.  

Älykärryt valtaavat marketit 

Lasse Mitrosen mukaan myös ostamista helpottavat laitteet, kuten ruokakaupoissa olevat älykärryt ovat kasvussa. 

– Asiakkaat haluavat, että tiedot ovat tarjolla heille juuri siinä tilanteessa ja niillä tiedoilla, mitä he juuri silloin tarvitsevat. Nyt kaivataan henkilökohtaista palvelua, eikä joukkomarkkinointia. 

Smartcart on tuonut älykärryjä jo 50 ruokakauppaan ympäri Suomen. Tämän vuoden aikana tabletilla varustettuja kärryjä on tarkoitus löytyä jo 150 kaupasta. 

– Tällä hetkellä älykärryn suosituin ominaisuus on kartta. Isoissa myymälöissä, jotka eivät ole entuudestaan tuttuja, on hankala löytää juuri tiettyä tuotetta. Sen lisäksi älykärryt tarjoavat asiakkaille reseptejä, ostoslistan sekä uusimpia tarjouksia, toimitusjohtaja Petteri Heiman kertoo. 

Lisää aiheesta:

Yhä useampi valitsee kunnostetun laitteen – kaksi etua uuteen verrattunaRuokarobottien suosio kasvaa – näin ne selviävät Suomen olosuhteistaKorona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan: "Ei voi olla hämmästymättä"Wolt otti käyttöön nerokkaan tavan koronaviruksen leviämisen ehkäisyyn – Suomen maajohtaja vetoaa nyt viranomaisiin: "Antakaa ravintoloiden pitää kotiinkuljetukset auki kaikissa tilanteissa"Ruoka kotiin kahdessa tunnissa? – Uusi ruoan verkkokauppa pitää toimitusmaksut matalalla ja palvelun joustavanaArkea helpotetaan nyt tilaamalla ruoka verkosta kotiin – "Verkkokaupassa ei tuoksu pulla, joten heräteostoksia ei tule"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 06:35
    Saattohoito

    Arvokas kuolema ei toteudu kaikkialla Suomessa – puutteita puolessa hyvinvointialueista

  • 06:15
    Helsinki

    Helsingissä ällistyttävä poraushanke: Lämmitystä kokonaiselle sairaala-alueelle

  • 05:48
    Ilmastonmuutos

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"

  • Eilen22:53
    Pelastuslaitos

    Yksi kuoli palossa Kaarinassa

  • Eilen22:48
    Turku

    Arkkipiispa Luoma lauloi Turussa